Citat fra: Bent Jensen Dato 5/05-23, 13:07Kan for i øvrigt ikke rigtig se hvad S tog til Roskilde ville gavne et regionaltog kunne godt køre hver 20 minut, samt hvid man fik ombygget Glostrup til 2 perronen med 4 spor, så tror jeg alt andet lige det ville være bedre.og måske billigere? Jeg havde anden holdning tidligere, men har taget et nyt standpunkt. Med venlig hilsen Bent Jensen
Som jeg kan se det kører der i dag allerede 10 eller 11 passagertog i timen i myldretiden, og det er en meget dårlig ide at blande 20-minuttersdrift ind i et system hvor mange andre systemer kører i halvtimesdrift, da tiderne så ikke "går op" med hinanden.
S-tog til Roskilde er ikke tiltænkt dem som rejser fra Roskilde til København H. På den rute vil man altid tage regionaltoget, som desuden stadig vil køre lige så ofte som i dag. Den primære gevinst er at de aktive byudviklingsområder i Trekroner og Hedehusene får mange flere tog. Trekroner har i dag 4 tog i timen, og vil med S-tog få 12 tog i timen (4 regionaltog og 8 s-tog). Hedehusene kommer til at gå fra kun 2 tog i timen i dag, til at have 8 s-tog i timen. Det er et enormt løft af betjeningen. Det bliver ikke kun lettere at komme fra Hedehusene til København, men også meget lettere at komme fra Hedehusene til Roskilde, hvilket er en vigtig pendlerrute. Det kan man ikke opnå med regionaltog.
Derudover vil S-tog til Roskilde også gøre det lettere at rejse til Roskilde fra de mellemliggende forstæder, såsom Tåstrup og Albertslund, uden skift undervejs - men det er nok en relativt lille gevinst i forhold til de førnævnte.