Kære alle
Sådanne billeder gør ondt at se på, hvadenten man er jernbaneentusiast eller ej. Kan ikke lade være med at tænke på den, med et moderne udtryk, "Shit storm" DJM fik fra alle de vidende og kloge "rigtige" jernbaneentusiaster på opbevaringsproblemet, da man kom til den konklusion, at få ryddet op i den efterhånden kæmpestore samling af rustne og rådne bunke af jernbanekøretøjer man havde stående på bl.a. CvVk.
Køretøjerne blev i sin tid for det meste "overgivet" Jernbanemuset, når materiel skulle udrangeres. Altså ofte ikke ønsket af historiske årsager. Men det skete sikkert i bedste ånd dengang. Det var let og uden problemer for Maskinafdelingen, da pladsen var der og det ikke kostede noget. Ligeledes blev mange godsvogne i samme omgang foræret/overgivet museet, da de alligevel transporterede udrangerede dele til museets samlinger. Så behøvede man ikke at sende dem retur! Og pludselig stod man i den situation, at den indendørs plads forsvandt, efterhånden som bygninger, lagre, remiser og andet blev frasolgt DSB til anden benyttelse. Og en stor del af materiellet havde alligevel ikke en museal værdi, da det fandtes andre steder og i bedre tilstand.
Hos klubberne var der dog den forskel, at det gjaldt at få samlet så meget privatbanemateriel – og noget DSB – mens tid var. Og HELDIGVIS er en stor del indgået i diverse baners veterantogsmateriel. Så var det reddet fra ophugning og kunne fortælle historien. Men ikke driftsmateriel blev henstillet normalt udendørs og flyttet/foræret rundt for kommende restaurering. Men her er det også gået op for de fleste, at det koster penge, manpower, vilje og plads, at få det gennemført. Pladsen bliver mindre, arbejdskraften svinder ind og det samme midlerne herfor. Men man gemmer stadig materiel udenfor hvor alle ved, at selv under presenning forgår også selv meget velholdt materiel efter 10 år. At starte forfra!
Jeg kan ikke lade være med at tænke på de skrot og rustbunker, der står rundt omkring og som, næsten lige så sikkert som amen i kirken om søndagen, aldrig kommer til at blive driftsmateriel igen.
Lidt egoistisk synes jeg det er kedeligt hvis D IV 826 forsvinder, men der er jo andre D maskiner i Danmark, så typen er som sådan repræsenteret.
Men nok med større forventning glæder jeg mig til, at N tenderen, der står på Fyn, bliver oparbejdet (vi er næsten ovre i det bibelske med at genopstå) og sammenkoblet med en udenlandsk indkøbt BR 50, fordansket og sammenkoblet med Fyn tenderen, for at vise hvordan en litra N så ud! Vedr. DJK kontaktudvalgsmøde:
Pas nu på med for meget "ævle bævle". Tag en beslutning og få ryddet op!!!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler.
NB: Et stort hurra til dem som p.t. giver deres viden, tid og arbejdskraft til at restaurere vogne og lokomotiver, herunder en stor godsmaskine!