Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Arbejdsrækkefølge ved kobling af to togdele
Arbejdsrækkefølge ved kobling af to togdele
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/05-23, 21:26.
Jeg er røget ind i en herlig diskussion med en troll på Facebook (og ja, det ved jeg godt, man ikke skal gøre).

Det drejer sig om et videoklip, hvor Pia (indforstået) triller hen til en ME for at blive sammenkoblet. Rangisten samler først bremseslangerne og derefter koblingen. Jeg har lært, at man starter med koblingen og derefter bremseslangerne. Argumentet skulle være, at hvis de to togdele - af den ene eller anden grund - skulle flytte sig lidt fra hinanden, er der risiko for, at bremseslangerne bliver ødelagt. Det vil ikke ske, hvis man lægger koblingen på først.

Sådan lærte jeg det i 1980 og på lige præcis det område er der vel ikke noget, der har ændret sig fra 1980 og til i dag, når vi snakker skruekoblinger og bremseslanger?

Hvad mener I? Kan man i øvrigt finde noget på skrift om emnet? Jeg har kigget lidt "rundt", men kan intet finde.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hvis man samler bremseslangerne først, og en af togdelene derefter flytter sig, så bryder man forbindelsen mellem bremseslangerne. De tømmes derfor for luft, og begge togdele får nødbremse. Ergo holder de stille.

Det må vel være logikken i den rækkefølge?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 24/05-23, 21:26Jeg er røget ind i en herlig diskussion med en troll på Facebook (og ja, det ved jeg godt, man ikke skal gøre).
Fedt at blive erklæret en troll over en uenighed. Men i så fald er din troll også her på kanalen, så kan vi jo trolle videre her  ;)

Min udlægning er stadig den samme her, og min faglighed er også stadig den samme, så jeg er i så fald en troll der står på Trafikstyrelsens liste over godkendte undervisere. Du er velkommen til selv at slå op.

Togdele skal ikke flytte sig under en sammenkobling, de skal være afbremsede. Og hvis de flytter sig alligevel, så er det ikke væsentligt om en bremseslange beskadiges.

Du kan iøvrigt ikke finde noget i de regelværk du leder i, fordi emnet i dag hører til i jernbanevirksomhedernes interne regler og instruktioner.

Nu spørger jeg måske dumt, men når en vogn står "parkeret" uden noget lokomotiv tilkoblet, er bremsen så ikke fast? Så vidt jeg har forstået, fungerer bremserne ved at når der kommer luft i ledningen løsnes bremsen. Så når vognen holder uden lokomotiv, er der vel ikke luft i systemet, og dermed holder vognen vel med "håndbremsen trukket". Så den burde vel ikke kunne flytte sig.


Citat fra: Theis Andersen Dato 25/05-23, 00:03Nu spørger jeg måske dumt, men når en vogn står "parkeret" uden noget lokomotiv tilkoblet, er bremsen så ikke fast? Så vidt jeg har forstået, fungerer bremserne ved at når der kommer luft i ledningen løsnes bremsen. Så når vognen holder uden lokomotiv, er der vel ikke luft i systemet, og dermed holder vognen vel med "håndbremsen trukket". Så den burde vel ikke kunne flytte sig.

Prøv at læse lidt i Bremselære 1983. Der forklares bl.a. grundprincipperne.

https://www.jernbanearkivalier.dk/bremser/DSB-Bremselaere-Mtj-1983.pdf

Mvh. Jens

Citat fra: 1993matias Dato 24/05-23, 21:31Hvis man samler bremseslangerne først, og en af togdelene derefter flytter sig, så bryder man forbindelsen mellem bremseslangerne. De tømmes derfor for luft, og begge togdele får nødbremse. Ergo holder de stille.

Det må vel være logikken i den rækkefølge?
Ikke i det givne tilfælde. Der samles bremseslanger, men åbnes ikke for luften. Så lægges kæden på og spændes op, og derefter åbnes for bremseluften.

Jeg skal selvfølgelig ikke svare for den person i den omtalte video der stilles spørgsmålstegn ved. Men jeg gør det i den samme rækkefølge, da det er markant nemmere at slås med en eventuel genstridig luftslange, når man ikke har kæden i vejen. Og det har ingen betydning for luften, da det kun er en mekanisk sammenkobling uden luftgennemgang indtil der åbnes for hanerne.

Citat fra: Theis Andersen Dato 25/05-23, 00:03Nu spørger jeg måske dumt, men når en vogn står "parkeret" uden noget lokomotiv tilkoblet, er bremsen så ikke fast? Så vidt jeg har forstået, fungerer bremserne ved at når der kommer luft i ledningen løsnes bremsen. Så når vognen holder uden lokomotiv, er der vel ikke luft i systemet, og dermed holder vognen vel med "håndbremsen trukket". Så den burde vel ikke kunne flytte sig.
Det er ikke et dumt spørgsmål :) Men det er ikke helt så simpelt. Det vi kører rundt med i dag er "trykluftstyrede trykluftbremser". Det er korrekt forstået at et trykfald i bremseledningen omsættes til en bremsning, men bremsningen udføres også med trykluft, så hvis vognen er lufttom, så vil den være ubremset. Af samme årsag findes der forskellige løsninger på "parkeringsbremser" der gør at også vogne der løber tør for luft stadig kan være bremsede.

Citat fra: AndreasM Dato 25/05-23, 07:42
Citat fra: Theis Andersen Dato 25/05-23, 00:03Nu spørger jeg måske dumt, men når en vogn står "parkeret" uden noget lokomotiv tilkoblet, er bremsen så ikke fast? Så vidt jeg har forstået, fungerer bremserne ved at når der kommer luft i ledningen løsnes bremsen. Så når vognen holder uden lokomotiv, er der vel ikke luft i systemet, og dermed holder vognen vel med "håndbremsen trukket". Så den burde vel ikke kunne flytte sig.
Det er ikke et dumt spørgsmål :) Men det er ikke helt så simpelt. Det vi kører rundt med i dag er "trykluftstyrede trykluftbremser". Det er korrekt forstået at et trykfald i bremseledningen omsættes til en bremsning, men bremsningen udføres også med trykluft, så hvis vognen er lufttom, så vil den være ubremset. Af samme årsag findes der forskellige løsninger på "parkeringsbremser" der gør at også vogne der løber tør for luft stadig kan være bremsede.
Lac Mégantic.

Arbejdsrækkefølge ved kobling af to togdele
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 26/05-23, 13:35.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 24/05-23, 21:26Det drejer sig om et videoklip, hvor Pia (indforstået) triller hen til en ME for at blive sammenkoblet. Rangisten samler først bremseslangerne og derefter koblingen. Jeg har lært, at man starter med koblingen og derefter bremseslangerne. Argumentet skulle være, at hvis de to togdele - af den ene eller anden grund - skulle flytte sig lidt fra hinanden, er der risiko for, at bremseslangerne bliver ødelagt. Det vil ikke ske, hvis man lægger koblingen på først.

Sådan lærte jeg det i 1980 og på lige præcis det område er der vel ikke noget, der har ændret sig fra 1980 og til i dag, når vi snakker skruekoblinger og bremseslanger?

Hvad mener I? Kan man i øvrigt finde noget på skrift om emnet? Jeg har kigget lidt "rundt", men kan intet finde.

Jeg efterlyser fortsat skriftligt instruktionsmateriale (både historisk og nugældende): I hvilken rækkefølge bør/skal man samle skruekobling og bremseslange? Jeg er med på, at nugældende materiale formentlig skal findes hos jernbanevirksomhederne selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 24/05-23, 21:26Jeg efterlyser fortsat skriftligt instruktionsmateriale (både historisk og nugældende): I hvilken rækkefølge bør/skal man samle skruekobling og bremseslange? Jeg er med på, at nugældende materiale formentlig skal findes hos jernbanevirksomhederne selv.

Og du undgår fortsat at forholde dig til din lidet flatterende brug af ordet "troll" om en der svarede på dit spørgsmål.

Prøv at gå ind på: Nordic Refinance, vælg Service- & underhållsinstruktioner, TMe og download filen: V-TME-2 Betjeningsvejledning kap 7.pdf. Det er Nordic Refinances kopi af DSB's materielinstrukser til ME, endda stadig med DSB logo og det hele, sidst opdateret i 2019. Jeg tillader mig at indsætte et udklip af afsnit 5.1 Tilkobling:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Arbejdsrækkefølge ved kobling af to togdele
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 26/05-23, 18:56.
Seneste redigering: 26/05-23, 18:59 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: AndreasM Dato 26/05-23, 16:21Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tak for det.

Kan andre bidrage med historiske skriftlige instruktioner eller nugældende skriftlige instruktioner fra andre jernbanevirksomheder? Eventuelt udsnit af undervisningsmateriale fra Togklargører-uddannelsen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: AndreasM Dato 26/05-23, 16:21
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 24/05-23, 21:26Jeg efterlyser fortsat skriftligt instruktionsmateriale (både historisk og nugældende): I hvilken rækkefølge bør/skal man samle skruekobling og bremseslange? Jeg er med på, at nugældende materiale formentlig skal findes hos jernbanevirksomhederne selv.

Og du undgår fortsat at forholde dig til din lidet flatterende brug af ordet "troll" om en der svarede på dit spørgsmål.

Prøv at gå ind på: Nordic Refinance, vælg Service- & underhållsinstruktioner, TMe og download filen: V-TME-2 Betjeningsvejledning kap 7.pdf. Det er Nordic Refinances kopi af DSB's materielinstrukser til ME, endda stadig med DSB logo og det hele, sidst opdateret i 2019. Jeg tillader mig at indsætte et udklip af afsnit 5.1 Tilkobling:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vildt at man bare kan gå ind og finde betjeningsvejledningen på nettet. det kan man jo ikke hos DSB.


Arbejdsrækkefølge ved kobling af to togdele
Af Stig Bang-Mortensen. 29/05-23, 09:40.
Seneste redigering: 29/05-23, 09:47 af Stig Bang-Mortensen
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 24/05-23, 21:26Jeg er røget ind i en herlig diskussion med en troll på Facebook (og ja, det ved jeg godt, man ikke skal gøre).

Det drejer sig om et videoklip, hvor Pia (indforstået) triller hen til en ME for at blive sammenkoblet. Rangisten samler først bremseslangerne og derefter koblingen. Jeg har lært, at man starter med koblingen og derefter bremseslangerne. Argumentet skulle være, at hvis de to togdele - af den ene eller anden grund - skulle flytte sig lidt fra hinanden, er der risiko for, at bremseslangerne bliver ødelagt. Det vil ikke ske, hvis man lægger koblingen på først.

Sådan lærte jeg det i 1980 og på lige præcis det område er der vel ikke noget, der har ændret sig fra 1980 og til i dag, når vi snakker skruekoblinger og bremseslanger?


Hvad mener I? Kan man i øvrigt finde noget på skrift om emnet? Jeg har kigget lidt "rundt", men kan intet finde.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen



Der eksisterede et DSB reglement ""Togklargøring, Personvogne" fra slut 80'erne. Fra side 7 til 19 er afsnittet om koblingsarbejder.
1. Anbring skruekoblingen på trækkrogen osv.
2. Saml fødeledning og åbne
3: Saml bremseledning og åbne
4. Køretøjspecifike opgaver

At det så er mere praktisk at samle slangerne først er en anden sag, man skal bare vente med at åbne dem til man har koblingen på.
mvh
Stig Bang-Mortensen

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak