Citat fra: steenth Dato 19/05-23, 14:02Citat fra: andersww Dato 19/05-23, 10:50Ingeniøren har omtalt udfordringerne omkring signalprogrammet østpå.
Det foreslåes at ændre på opdelingen således at Fyn bliver en del af den vestdanske udrulning. Dermed skulle Alstom have mere ro til at få udviklet de ting der mangler på Sjælland.
https://ing.dk/artikel/fejlramte-sporskifter-og-halvfaerdig-software-signalprogrammet-er-ved-koere-af-sporet
Hvem foreslår ændre den grænse? Desværre er artiklen bag en betalingsmur. Det sker at det er folk, som ikke er del af projektet, som udtaler sig.
Problemet lige nu, at kvaliteten af hvad de har leveret, er ikke specielt god. Der har været en del børnesygdomme og lige pludselig kommer der også fejl op på Lille Syd som fx akseltællerfejl og her har systemet kørt siden august 2021 uden de store problemer. I pinsen skal systemet opgraderes igen for rette en masse fejl. Men når de generelle problemerne er løst, så er det lettere rulle de næste strækninger ud.
Det større sag, er at der endnu ikke er leveret et trafikstyringssystem. Siemens leverede i 2007 et system til S-tog, ligner meget det man vil have på fjern. Så spørgsmålet - skulle Alstom nyudvikle det system? De burde have haft system, som de kunne have bygget videre på.
Mvh
Steen
Alstom har vist problemer med stort set alt.
Hardwaren som de har leveret er fejlbehæftet (sporskiftedrev/akseltællere). Softwaren er af ringe kvalitet og behæftet med fejl. Projektstyringen er på grænsende til det ikke eksisterende - hvilket gør det i praksis umuligt, at finde en løsning på alle de andre fejl.
Der er færre og færre som der tror på, at 2030 bliver det år, hvor sikringsanlægget slukkes på Københavns Hovedbanegård. Her er 2035 nok langt mere realistisk - og så skal Alstom begynde at leverer i en kvalitet, der ikke er set før fra deres side.
Thales har en langt mere succesfuld tilgang til opgaven, selv om det bestemt heller ikke kører snorlige - men sammenlignet med øst, så leveres der noget der kan bruges og uden så store og voldsomme fejl som i øst.
Den største udfordring lige pt. bliver banen mellem Roskilde og Kalundborg, som ifølge planen skal overgå til signalprogrammet i 2024. Det er der vist ingen der tror på sker længere. Derfor arbejdes der også med en løsning for immunisering af strækningen mellem Roskilde til Holbæk, så DSB kan gøre brug af de indkøbte Vectron lokomotiver.