Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Statusrapport for Signalprogrammet, april 2023
Det har været nævnt i medierne, men jeg har ikke set det nævnt andetsteds herinde:

Banedanmark har udgivet en ny statusrapport for april. Umiddelbart virker der til at være nogenlunde styr på udrulningen vestpå og ombordudrustningen, mens det grundlæggende sejler østpå. Især softwareudvikling lyder til at give Alstom store kvaler.

Ingeniøren har omtalt udfordringerne omkring signalprogrammet østpå.

Det foreslåes at ændre på opdelingen således at Fyn bliver en del af den vestdanske udrulning. Dermed skulle Alstom have mere ro til at få udviklet de ting der mangler på Sjælland.

https://ing.dk/artikel/fejlramte-sporskifter-og-halvfaerdig-software-signalprogrammet-er-ved-koere-af-sporet

Det kunne være interessant at se seriøst på muligheden for at flytte systemgrænsen mod øst. Måske endda helt til Ringsted.
Er der nogen der ved om Alstom er påbegyndt arbejdet fra Korsør til Ringsted?
Hvis grænsen kommer helt til Ringsted, vil en evt. Kattegatforbindelse også kunne være på det vestdanske system (Hvis forbindelsen får tilslutning i Ringsted).

Der er også en del usikkerhed om hvad man gør med projekterne på Sjælland i infrastrukturaftalen 2035.

Citat fra: madseckert Dato 19/05-23, 12:46Det kunne være interessant at se seriøst på muligheden for at flytte systemgrænsen mod øst. Måske endda helt til Ringsted.
Er der nogen der ved om Alstom er påbegyndt arbejdet fra Korsør til Ringsted?
Hvis grænsen kommer helt til Ringsted, vil en evt. Kattegatforbindelse også kunne være på det vestdanske system (Hvis forbindelsen får tilslutning i Ringsted).

Det ændrer bare ikke grundliggende ved de udfordringer, som er på Sjælland. Det er hverken Fyn eller Storebæltsforbindelsen der giver problemerne, men København H som hverken Thales eller Alstom kan håndterer. Det er også derfor en ombygning af København H er foreslået under dække at bedre regularitet, men den ombygning er helt nødvendigt, hvis der skal benyttes ERTMS level 2.

Nordmændene har den samme udfordring med Oslo Centralstation, men her har man besluttet et bruge Level 1 på stationen - og altså bibeholde ydre signaler i et vist omfang.

I Vestdanmark vil Fredericia være en ret stor udfordring, så Thales skal nok få lov til at bevise, om de er så meget bedre end Alstom

Citat fra: andersww Dato 19/05-23, 10:50Ingeniøren har omtalt udfordringerne omkring signalprogrammet østpå.

Det foreslåes at ændre på opdelingen således at Fyn bliver en del af den vestdanske udrulning. Dermed skulle Alstom have mere ro til at få udviklet de ting der mangler på Sjælland.

https://ing.dk/artikel/fejlramte-sporskifter-og-halvfaerdig-software-signalprogrammet-er-ved-koere-af-sporet
Hvem foreslår ændre den grænse? Desværre er artiklen bag en betalingsmur. Det sker at det er folk, som ikke er del af projektet, som udtaler sig.

Problemet lige nu, at kvaliteten af hvad de har leveret, er ikke specielt god. Der har været en del børnesygdomme og lige pludselig kommer der også fejl op på Lille Syd som fx akseltællerfejl og her har systemet kørt siden august 2021 uden de store problemer. I pinsen skal systemet opgraderes igen for rette en masse fejl. Men når de generelle problemerne er løst, så er det lettere rulle de næste strækninger ud.

Det større sag, er at der endnu ikke er leveret et trafikstyringssystem. Siemens leverede i 2007 et system til S-tog, ligner meget det man vil have på fjern. Så spørgsmålet - skulle Alstom nyudvikle det system? De burde have haft system, som de kunne have bygget videre på.

Mvh
Steen

Citat fra: Henrik Hansen Dato 19/05-23, 13:28
Citat fra: madseckert Dato 19/05-23, 12:46Det kunne være interessant at se seriøst på muligheden for at flytte systemgrænsen mod øst. Måske endda helt til Ringsted.
Er der nogen der ved om Alstom er påbegyndt arbejdet fra Korsør til Ringsted?
Hvis grænsen kommer helt til Ringsted, vil en evt. Kattegatforbindelse også kunne være på det vestdanske system (Hvis forbindelsen får tilslutning i Ringsted).

Det ændrer bare ikke grundliggende ved de udfordringer, som er på Sjælland. Det er hverken Fyn eller Storebæltsforbindelsen der giver problemerne, men København H som hverken Thales eller Alstom kan håndterer. Det er også derfor en ombygning af København H er foreslået under dække at bedre regularitet, men den ombygning er helt nødvendigt, hvis der skal benyttes ERTMS level 2.

Nordmændene har den samme udfordring med Oslo Centralstation, men her har man besluttet et bruge Level 1 på stationen - og altså bibeholde ydre signaler i et vist omfang.

I Vestdanmark vil Fredericia være en ret stor udfordring, så Thales skal nok få lov til at bevise, om de er så meget bedre end Alstom

Det er en skrøne, at ERTMS ikke kan fungerer på København H uden ombygning.

Transportministeren har afvist at København H ombygningen er nødvendig for at ERTMS kan fungere. Systemet kan godt håndtere København H som det er nu. Problemet ligger i GSM-R, som kan håndteres ved at skifte til GPRS, hvilket også er planen, og noget som system baselinen er klar til.

Citat fra: steenth Dato 19/05-23, 14:02
Citat fra: andersww Dato 19/05-23, 10:50Ingeniøren har omtalt udfordringerne omkring signalprogrammet østpå.

Det foreslåes at ændre på opdelingen således at Fyn bliver en del af den vestdanske udrulning. Dermed skulle Alstom have mere ro til at få udviklet de ting der mangler på Sjælland.

https://ing.dk/artikel/fejlramte-sporskifter-og-halvfaerdig-software-signalprogrammet-er-ved-koere-af-sporet
Hvem foreslår ændre den grænse? Desværre er artiklen bag en betalingsmur. Det sker at det er folk, som ikke er del af projektet, som udtaler sig.

Problemet lige nu, at kvaliteten af hvad de har leveret, er ikke specielt god. Der har været en del børnesygdomme og lige pludselig kommer der også fejl op på Lille Syd som fx akseltællerfejl og her har systemet kørt siden august 2021 uden de store problemer. I pinsen skal systemet opgraderes igen for rette en masse fejl. Men når de generelle problemerne er løst, så er det lettere rulle de næste strækninger ud.

Det større sag, er at der endnu ikke er leveret et trafikstyringssystem. Siemens leverede i 2007 et system til S-tog, ligner meget det man vil have på fjern. Så spørgsmålet - skulle Alstom nyudvikle det system? De burde have haft system, som de kunne have bygget videre på.

Mvh
Steen

Alstom har vist problemer med stort set alt.

Hardwaren som de har leveret er fejlbehæftet (sporskiftedrev/akseltællere). Softwaren er af ringe kvalitet og behæftet med fejl. Projektstyringen er på grænsende til det ikke eksisterende - hvilket gør det i praksis umuligt, at finde en løsning på alle de andre fejl.

Der er færre og færre som der tror på, at 2030 bliver det år, hvor sikringsanlægget slukkes på Københavns Hovedbanegård. Her er 2035 nok langt mere realistisk - og så skal Alstom begynde at leverer i en kvalitet, der ikke er set før fra deres side.

Thales har en langt mere succesfuld tilgang til opgaven, selv om det bestemt heller ikke kører snorlige - men sammenlignet med øst, så leveres der noget der kan bruges og uden så store og voldsomme fejl som i øst.

Den største udfordring lige pt. bliver banen mellem Roskilde og Kalundborg, som ifølge planen skal overgå til signalprogrammet i 2024. Det er der vist ingen der tror på sker længere. Derfor arbejdes der også med en løsning for immunisering af strækningen mellem Roskilde til Holbæk, så DSB kan gøre brug af de indkøbte Vectron lokomotiver.

Citat fra: steenth Dato 19/05-23, 14:02
Citat fra: andersww Dato 19/05-23, 10:50Ingeniøren har omtalt udfordringerne omkring signalprogrammet østpå.

Det foreslåes at ændre på opdelingen således at Fyn bliver en del af den vestdanske udrulning. Dermed skulle Alstom have mere ro til at få udviklet de ting der mangler på Sjælland.

https://ing.dk/artikel/fejlramte-sporskifter-og-halvfaerdig-software-signalprogrammet-er-ved-koere-af-sporet
Hvem foreslår ændre den grænse? Desværre er artiklen bag en betalingsmur. Det sker at det er folk, som ikke er del af projektet, som udtaler sig.

Det er Tommy Odderskjær Jensen fra Jernbanen/IDA Rail der udtaler sig der. Så du har helt ret i at det er en udefra.

I har helt ret i at en flytning af systemgrænsen ikke løser de store problemer på Sjælland, men det forhindrer at problemerne vokser sig større når den nye bane på Vestfyn kommer ind i ligningen. Og så kan det være at det kan give dem ro til at løse de udfordringer de slås med på Sjælland.

Om det så kan hænge sammen rent økonomisk og juridisk er så et helt andet spørgsmål...

Citat fra: Henrik Hansen Dato 19/05-23, 14:26Alstom har vist problemer med stort set alt.

Hardwaren som de har leveret er fejlbehæftet (sporskiftedrev/akseltællere). Softwaren er af ringe kvalitet og behæftet med fejl. Projektstyringen er på grænsende til det ikke eksisterende - hvilket gør det i praksis umuligt, at finde en løsning på alle de andre fejl.

Jeg synes at have hørt at man valgte at bruge akseltællere på de nye installationer, frem for sporisolationer, fordi akseltællere skulle være naturligt mere fejlresistente. Er det alligevel ikke tilfældet?

Gå op Sider:[1]

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak