Citat fra: Steff Dato 25/04-22, 08:43Lavtryks cylinderne (de to store uden for rammen i begge sider) er forsat med 90 grader indbyrdes og venstre lavtryk og venstre højtryk er forsat 180 grader, tilsvarende i højre side.
Det giver god mening så lokomotivet altid vil have en af cylinderparene (HT og LT) placeret, så der er tryk eller træk på uanset hjulstillingen, ved igangsætning. I forhold til forbrændingsmotorer er der jo "forbrændingsslag" ved hvert skifte af stempelretning - vel nærmest en et-takstmotor :-).
Jeg har siddet på tenderen på en K-maskine i fuldt firspring ned af Kystbanen (2 grønne så langt øjet rakte :-) ) og bemærkede hvordan den vraltede i sporet i takt med gangværket. Der var helt klart noget balance og modvægte mm der ikke var afstemt optimalt.
Med de 4 cylindres slag pænt fordelt med 90 grader rundt må E-maskinen næppe have haft samme tendens til vraltende gang - også fordi den jo er større og længere.