Citat fra: Skylight Dato 18/05-23, 22:06Nogen der kan forklare Talgo's fortræffeligheder? De ser designmæssigt udefra meget unikke ud, men hvorfor køber både DB & DSB så store mængder af en variant som næsten kun ses i Spanien og tidligere USA? Ingen andre steder har man åbenbart ville binde an med denne type.
Altså, Frankrig køber jo altid kun Alstom-tog (måske lidt overdrivelse, men det er ikke meget galt), og indtil for nyligt har Tyskland tilsvarende favoriseret Siemens ganske stærkt, og gør det stadig i mindre grad. Talgo har også den ulempe at deres vognstammer ikke kan op- og nedrangeres på kort tid, hvilket mere traditionelle vogne og EMUer er i stand til.
Men hvis man er villig til at køre med én fast formation
a la Railjet, så giver Talgos design en mulighed for et tog der er meget let i forhold til sin længde og passagerkapacitet, og derfor bruger mindre strøm og kan produceres relativt billigt.
Så vidt jeg ved blev DSBs udbud vundet af Talgo på grund af et "overraskende billigt" tilbud, som var betydeligt billigere end konkurrenternes.