Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/05-23, 20:36Citat fra: thomastog Dato 13/05-23, 17:33Hvor (og hvornår) tog standser er jo køreplan. Mig bekendt har det ikke noget med ETCS at gøre, måske det findes som en over-/til- bygning (?)
Eller mener du at ERTMS/ETCS skulle give besked om, hvor (og hvornår) der skal standses og udveksles passagerer jvf. køreplan/TA ?
På privatbanerne, hvor der er behovsstandsning på et trinbrædt (og hvilket også fremgår af køreplanen) er der et signal på perronen, publikum tænder hvis de vil have toget til at stoppe.
Nu forsvinder alle ydre signaler jo med ERMTS/ETCS, ...
Jeg tror du tager "forsvinder alle ydre sinaler" lidt for bogstaveligt.
Hvordan med personale-/passager- overgange, der er der stadig signal i, som lokomotivføreren skal være opmærksom på.
Du tror vel heller ikke at signalerne i overkørslerne forsvinder, og at lokomotivføreren kan ignorere, hvad der vises mod vejtrafik ?
Der er vel heller ingen problemer i, at indarbejde et behovsstandsningssignal (hedder det det ?) i en lokal-instruks, eller en SSB.
Apropos, så er der også ydre mærker i ETCS-land, se f.eks "ORF SSB 2022-501".