Citat fra: RasmusD Dato 8/05-23, 17:45Citat fra: KKLD Dato 8/05-23, 17:35Hvordan kan det være at man skærer en del ned i antallet af afgange på Sjælland i køreplanen for 2024? Forhåbentligt midlertidigt?
For at lette presset mellem København H og Østerport. Kapaciteten her er i K23 fuldt udnyttet, og det betyder at små forsinkelser let forplanter sig på hele Sjælland.
Og det er ikke kun DSB, der trimmer. Skånetrafikken må også skære ned i antallet af afgange til og fra Sverige, da disse vender på Østerport (og i manges øjne opfattes som den primære kilde til forsinkelser).
Lyder særdeles fornuftigt at køre færre dieseltog gennem "Røret". (Du har vist tidligere skrevet at det var togene fra Nf der nu skal vende på Kh isf. Kk.)
DSB nævner i årsrapport 2022 at passertallet med åbningen af Cityringen faldt mellem Kn og Kh. Der er næppe tale om færre togrejsende men bare at de i stedet nu kører med M3 og M4 til og fra Kh.
Når M4 åbnes helt til København Syd skal der nok også være mange rejsende der vil finde det nemmere at skifte på København Syd end København H. Dette vil også gøre sit til at det bliver nemmere at undvære Kk og Kn og at Kh bliver mindre proppet.