Citat fra: Niels Munch Dato 8/05-23, 10:49Signalskiven er omtalt på side 10 i dette reglement: https://www.lfi.it/wp-content/uploads/2020/05/BOZZA-RS-LFI-per-commenti-signed.pdf - hvoraf det fremgår, at skiven anbringes i begge ender af fast opkoblede stammer.
Jeg opfatter det, som der ikke må/skal ske adskillelse/op- eller nedformering i driften, hvilket da også vil gælde lokomotivet (med mindre der er tale om en teknisk betinget udskiftning).
Korriger mig gerne, hvis jeg ikke rammer skiven .
M.v.h.
Niels
Också i den italienska statliga infrastrukturförvaltaren RFI:s signalreglemente finns den orange och svarta cirkulära signalskivan, med betydelsen att skivan, som ska finnas i båda ändar av tåget, utmärker ett tåg som har "
composizione bloccata", fast sammansättning. Men frågan/
spørsmålet är vad orsaken är till
varför detta ska utmärkas.
Jag har en gissning/
et gæt, nämligen att signalskivan befriar
agente circolazione (tågklareraren/
stationsbestyreren) från att kontrollera att tåget har slutsignal. Kontroll av att slutsignal medförs är fortfarande obligatorisk i många europeiska länder på sträcka utan linjeblockering och i samband med signalfel, som en barriär mot risker på grund av självavkoppling/
togsprængning. (Dock har jag inte i något annat land funnit någon motsvarighet till den orange-svarta signalskivan.)
Min tanke är alltså att ett tåg med
composizione bloccata anses i Italien vara så säkert med avseende på risk för självavkoppling/
togsprængning att -- till skillnad/
forskæl från andra tåg -- slutsignalen aldrig behöver kontrolleras.
/Ulf P