Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 25/09-23, 00:08Denne klumpeeffekt er egentlig et logisk fænomen, for hvis en bus bliver et par minutter forsinket, så dukker der i mellemtiden flere passagerer op ved stoppestedet, og så skal den bruge tilsvarende længere på ind- og udstigning. Sådan ruller snebolden sig større, alt imens den bagvedkørende rettidige bus har færre passagerer og derfor kommer foran i planen. Før eller siden mødes de to busser, og ofte vil den bagerste bus få anledning til at overhale den forankørende. Men det er noget nær umuligt for en plusbus at overhale en anden.

I London har man sofistikerede måder at regulere sig ud af problemet på. Her fokuserer man ikke på, at busserne skal afgå på bestemte klokkeslæt, men på at der skal være en jævn fordeling af busserne på en given rute. Hvis to busser ender med at køre på stribe, finder man ofte på at vende den ene bus ved et "curtailment point" - så må passagerer pænt samles i den ene bus, og den tomme bus kan så køre en omgang rundt om blokken og køre i modsat retning. Derudover lader man gerne busser forsinkes undervejs, hvis det er nødvendigt "to even out gaps in the service". Det er selvfølgelig generede for de passagerer, der sidder ombord, men i det store hele giver det en kortere gennemsnitlig rejsetid inkl. ventetid.


Hvad er forskellen i forhold til jernbanen når noget ikke sker som forudset.
Her holder togene blot stille.
Men for den rejsende er der stadigvæk tale om ekstra ventetid.

Men metoden fra London giver trods alt lidt mere flow og tilbage i midtfirserne var det noget som man benyttede.
Så de har efterhånden mange års erfaring.

Citat fra: anders_vejby Dato 24/09-23, 12:49Tja, Harry Lahrmann er i det mindste meget glad for plusbussen, om det virkelig så er noget at glæde sig over, det får vi se  ;D

https://www.tv2nord.dk/aalborg/lykke-paa-jomfrutur-med-plusbus-min-popo-kan-ikke-vaere-her

Men helt ærligt, rapporteringen angående plusbussen, lige meget om det er journalister, borgere, politikere eller forskere der udtaler sig, er jo noget tilbage fra stenalderen og decideret pinligt. "Et tog på gummihjul", jamen altså...

Harry Lahrmann er meget ligeglad med offentlig transport. Hans attitude mod det er meget kortsigtede.

Citat fra: andersj Dato 25/09-23, 01:03Spørgsmålet er så hvad man kan bruge det udstyr til ude i busserne? Det kan selvfølgelig være at man har valgt en minimumsafstand på eksempelvis den centrale del gennem midtbyen hvor der kører mange buslinjer og hvor klumpkørsel i myldretiden kan skabe en prop. Især ved banegården/busterminalen er det problematisk hvis der er mere end en Plusbus ad gangen i hver retning.

Det bruges vel til at skabe længere afstand til den forankørende bus? Jeg husker fra før Cityringen, at linje 1A her i Kbh også ganske ofte kørte klumpkørsel i myldretiden. Men på Kongens Nytorv havde bussen så af og til et længere stop, formentlig for at skabe længere afstand til den forankørende 1A.

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/09-23, 10:14.
Seneste redigering: 25/09-23, 10:20 af Per Holm
Citat fra: TWB Dato 25/09-23, 06:20Hvad er forskellen i forhold til jernbanen når noget ikke sker som forudset.


På jernbanen løser man problemet.

Har for eks. været ude for at det i sydgående S-tog,  når toget er forsinket og absolut skal bruges ¾ time senere til at køre mod nord fra Køge, annonceres "Næste station Ishøj. Efter Ishøj standser toget ikke før Solrød.".

De rejsende der kan klare sig med at køre igennem til Solrød bliver så siddende medens resten skynder sig ud på Ishøj. På grund af forsinkelsen vil næste tog kun være 1 minut om at ankomme og man når knap nok at blive våd og kold på perronen.

Movia (og NT) kunne lave tilsvarende stunt når busser klumper sig sammen ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 25/09-23, 10:14
Citat fra: TWB Dato 25/09-23, 06:20Hvad er forskellen i forhold til jernbanen når noget ikke sker som forudset.


På jernbanen løser man problemet.

Har for eks. været ude for at det i sydgående S-tog,  når toget er forsinket og absolut skal bruges ¾ time senere til at køre mod nord fra Køge, annonceres "Næste station Ishøj. Efter Ishøj standser toget ikke før Solrød.".

De rejsende der kan klare sig med at køre igennem til Solrød bliver så siddende medens resten skynder sig ud på Ishøj. På grund af forsinkelsen vil næste tog kun være 1 minut om at ankomme og man når knap nok at blive våd og kold på perronen.

Movia (og NT) kunne lave tilsvarende stunt når busser klumper sig sammen ...
Jeg forstår ikke dit svar.
På plusbus, letbaner og s-tog samt alm. togstrækninger UDEN mulighed for overhaling må busser og tog klumpe sammen eller holde og vente.
Så hvordan du for et tog til at køre forbi en masse holdende tog kan jeg ikke genemskue.
Iøvrigt kommer Solrød pænt før Ishøj i nordgående retning.

Citat fra: TWB Dato 25/09-23, 12:05
Citat fra: Per Holm Dato 25/09-23, 10:14
Citat fra: TWB Dato 25/09-23, 06:20Hvad er forskellen i forhold til jernbanen når noget ikke sker som forudset.


På jernbanen løser man problemet.

Har for eks. været ude for at det i sydgående S-tog,  når toget er forsinket og absolut skal bruges ¾ time senere til at køre mod nord fra Køge, annonceres "Næste station Ishøj. Efter Ishøj standser toget ikke før Solrød.".

De rejsende der kan klare sig med at køre igennem til Solrød bliver så siddende medens resten skynder sig ud på Ishøj. På grund af forsinkelsen vil næste tog kun være 1 minut om at ankomme og man når knap nok at blive våd og kold på perronen.

Movia (og NT) kunne lave tilsvarende stunt når busser klumper sig sammen ...
Jeg forstår ikke dit svar.
På plusbus, letbaner og s-tog samt alm. togstrækninger UDEN mulighed for overhaling må busser og tog klumpe sammen eller holde og vente.
Så hvordan du for et tog til at køre forbi en masse holdende tog kan jeg ikke genemskue.
Iøvrigt kommer Solrød pænt før Ishøj i nordgående retning.

Man overhaler ikke, men pga forsinkelser har man 2 eller flere tog, der kører lige bag hinanden. Derfor lader man det forreste (og mest forsinkede) tog være gennemkørende mellem fx Ishøj og Solrød. Så har toget mulighed for at indhente en del minutter - og de efterfølgende tog klarer så de passagerer, der skal af/på på stationerne mellem Ishøj og Solrød.

Det kunne både letbaner og busser også gøre, for der overhales ikke.

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/09-23, 13:01.
Seneste redigering: 25/09-23, 13:10 af Per Holm
Citat fra: TWB Dato 25/09-23, 12:05Iøvrigt kommer Solrød pænt før Ishøj i nordgående retning.

... men i sydgående retning - som eksemplet omhandlede - er det heldigvis omvendt.  ;)

Når en "klump", hvori der ikke kan overhales, skal opløses må det nødvendigvis ske ved at sætte farten på det forreste transportmiddel op ved at det overspringer en række mellemliggende planmæssige standsningssteder. Disse betjenes så af det næstfølgende transportmiddel.

Da det første transportmiddel i forvejen var forsinket og det næstfølgende var mere rettidigt vil de rejsende som det "går negativt ud over" ikke blive særlig meget mere forsinkede end de var.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Når man taler om sammenklumpning, er det selvfølgelig dels et resultat af transit, der skal interagere med anden trafik, og dels på grund af køretøjer, der er for små og dermed har for høj "dvæletid", når mange mennesker stiger af og på.

Alt kan ordnes, men alt kræver penge, og Aalborg fik ikke lov til at bruge penge på transport af høj kvalitet.

Citat fra: Togiudlandet Dato 25/09-23, 12:31Man overhaler ikke, men pga forsinkelser har man 2 eller flere tog, der kører lige bag hinanden. Derfor lader man det forreste (og mest forsinkede) tog være gennemkørende mellem fx Ishøj og Solrød. Så har toget mulighed for at indhente en del minutter - og de efterfølgende tog klarer så de passagerer, der skal af/på på stationerne mellem Ishøj og Solrød.

Det kunne både letbaner og busser også gøre, for der overhales ikke.
Jeg har oplevet at en linje E imod Køge overhaler et linje A på Åmarken Station. Og en linje E kan være gennemgående fra Ny Ellebjerg helt til Solrød... Efter de har fået CBTC på alle strækninger, så de blevet bedre og hurtigere til at genoprette driften på S-tog. Men jeg synes det er relevant at andre transportmidler bruger det. Men nogle bliver man ramt lidt hårdt. Fx sker det mange gange på en uge, at på Lille Syd omlægges et forsinket tog kører direkte til Næstved via Ringsted. Så må man håbe at det næste tog ikke er forsinket. Det er ikke sjovt at strande på Køge Nord...

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak