Citat fra: KKLD Dato 8/05-23, 17:16"Støj, miljø, mere plads til natur og byliv mv" bliver bedst løst af en metro, og ikke en letbane der kører i gadeplanen. I stedet for en letbane i gadeplanen kunne man have metro under jorden og så græsplæne eller andet natur hvis man absolut vil gøre vejene smallere.
Okay, så på den ene side fylder en letbane for meget - men "hvis man absolut vil gøre vejene smallere" får det ikke ligefrem til at lyde som om du synes bilerne fylder for meget.
En letbane koster en tiendedel af en metro og kan derfor udbredes til meget større dele af byen for meget færre penge, hvilket reducerer bilafhængighed og gør det muligt at give mere plads til byrum og beplantning. En dyrere metro ville kun hjælpe en meget mindre del af byens befolkning. Derudover er det desuden godt for bylivet at have transport i gadeplan. En metro er punktformig betjening (hvilket også har sine fordele), mens en letbane i større grad forbedrer transporten for hele den vej den er bygget langs grundet tættere stop og nemmere tilgang til perron, i sammenligning med en metro hvor man skal ned under jorden og hvor stationerne ligger langt fra hinanden.
En letbane fylder meget lidt i forhold til hvor mange den transporterer, og er under alle omstændigheder mere behagelig at bo ved siden af end en trafikeret vej er (så længe der ikke er kurveskrig).
Citat fra: KKLD Dato 8/05-23, 17:23Hvordan kan det være at en metro ikke ville fortsætte til Buddinge?
Fordi det er for dyrt i forhold til antal passagerer (dårlig intern rente) og på grund af finansieringsmodellen. M1 til M4 blev bygget med penge man fik fra at sælge grunde på Amager, Nordhavn og Sydhavn; grunde som steg i værdi netop på grund af den planlagte metro. Bispebjerg har potentiale for nybyggeri på den gamle hospitalsgrund, men længere ude er der intet.
Metro er et glimrende værktøj og til mange opgaver er det også det bedste værktøj, men det er også hundedyrt og der er mange opgaver hvor en metro ikke er optimal.
Man overvejede at lade M4 fortsætte fra Ny Ellebjerg til Hvidovre Hospital, men det ville simpelthen blive alt for dyrt i forhold til gevinsten. Det er kun en strækning på 3 km, men området imellem er alt for tyndtbefolket til at understøtte metro, og har næsten intet potentiale for nybyg heller. Der er et par karréer hist og her, men de ligger med stor afstand imellem, og det meste af området er villaer. Ikke et område der giver mening for metrobyggeri. Bispebjerg til Buddinge er ligesådan.