Citat fra: Per Holm Dato 29/08-23, 18:41Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-23, 17:37Citat fra: hummel_62 Dato 29/08-23, 16:25Nærumbane, var man ikke meget tæt på at købe nye tog??
Sagen har, som tidligere drøftet herinde, sammenhæng med Lokaltog's udbud af batteritog til banerne i Region Sjælland.
Mig bekendt er der endnu ikke iværksat EU-udbud.
2023-06-30 Drøftedes på Movias bestyrelsesmøde at arbejde hen mod anskaffelsen af 4 "letbanelignende" batteritog til Nærumbanen - foruden en række andre anskaffelser af batteritog.
Men hvis der ikke vil være penge til at betale dem med, bliver det næppe til noget.
Et togkøb, som er en investering, vil med al sandsynlighed blive lånefinansieret med en 25-årig afdragsprofil.
Det er primært omkostningerne til driften, der debatteres, og hertil modtager regionen fra staten et bloktilskud (til "regional udvikling"), som er beregnet på en række kriterier, herunder "
kriteriet for antal km privatbanespor". Den del af bloktilskuddet, der er beregnet herpå, vil bortfalde ved en privatbanes nedlæggelse.
Da man i 2010/11 debatterede Vestbanens evt. nedlæggelse, viste det sig, at Region Syddanmark ville miste penge. Ikke alene var den del at bloktilskuddet, der ville bortfalde ved banens nedlæggelse, større end regionens aktuelle udgift til banedriften, men regionen ville dertil også skulle bære udgiften til den erstattende buskørsel.
Hvordan en tilsvarende beregning for Nærumbanen vil falde ud, må tiden vise. SF har jo spurgt.
M.v.h.
Niels