Citat fra: Bengt Larsson Dato 4/05-23, 13:43Det är bekvämt att sitta kvar i samma tåg och inte vänta alternativt springa mellan tågena.
...
SJ har ju en del X2000 kvar med gamla system inkl dansk ATC som kan gå till spår 26 så att det bara är 500 meter och två trappor kvar att gå till København H.
Drøftelsen jeg startede drejer sig om den nye situation som vil opstå ved udrulningen af Signalprogrammets RO4 som indfører ERTMS på strkn. 11 Peberholmbanen fra Peberholmen til, men excl. København H og excl. Vigerslev. - foreløbigt offielt forudset ultimo 2025.
Efter RO4 vil alle (næsten) køretøjer på strækningen skulle være udrustet med ETCS. Dette også vil gælde for X31, X 2000 og evt. resterende litra ET. De nævnte køretøjer med ETCS vil efter det oplyste også kunne køre på norsk-svensk ATC2.
Udfordringen er at for at køre det sidste lille stykke frem til København H spor 26 kræves et ekstra modul STM-ZUB123 som er dyrt og skal afskrives over ganske få år.
Min tanke var at de fleste rejsende til og fra Skåne sagtens kan undvære at køre helt til København H spor 26. Det er faktisk kun hvis de skal i Tivoli at de har noget at gøre der. For alle andre ærinder vil det være lige så godt at skifte til Metroen på en af strkn. 11s øvrige stationer København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn som på København H. Til den tid vil vi have "Øresundsperroner" klar på København Syd hvor der med få skridt kan skiftes til Metroens Havnelinje M4 og til alle mulige andre tog til hele Hovedstadsområdet og desuden vil de fleste skånske rejsende nok bare skulle til Lufthavnen eller Ørestad.
Derfor var det nærliggende at foreslå STM-ZUB123 sparet væk og pengene brugt til noget andet som alle vil have mere gavn af.
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane