Citat fra: vollensir Dato 6/05-23, 00:36Det er sket flere gange i Arriva land, på de strækninger med ERTMS at 2 tog har holdt på fri bane og gloet på hinanden Der er mange gode ting i det nye signalsystem. Men så afgjort også ting der ikke gør det nemmere. Det er tydelig at se at det er teoretiker og ingeniører der har lavet systemet, de har aldrig siddet ude i forenden af et tog...
Så enkelt kunne det jo se ud ved første øjekast. Men det er vel "signal"systmets opgave at hindre at to tog støder ind i hinanden, og det nye system er vist mere fleksibelt end det gamle med hensyn til at udnytte skinnerne.
Er det rigtigt at det nye system opererer med punkter snarere end stationer?
Så kan man have en enkeltsporet strækning mellem to "gammeldags" stationer, der ser sådan ud:
Station A-punkt b-punkt c-punkt d-station E.
Så kan man jo fint sende at tog fra A til b med henblik på at vende, mens et tog sendes fra E til A, på samme enkeltsporede strækning.
Eksempel: Det må kunne lade sig gøre at sende et tog fra Gadstrup mod Roskilde, samtidigt med at et tog afgår fra Festivalpladsen mod Roskilde.
Problemet er så at sikre sig at togene sendes samtidigt ud på en enkeltsporet strækning, hvor køreplanen får dem til at mødes ude på strækningen. Men det er vel ikke sikkerhedssystemet, men et planlægningssystem, der skal håndtere det. Og det system har man måske glemt at udvikle?