Jeg har for nylig været på besøg i byen "Winterthur" i Schweiz, som er en by der ligger forholdsvis tæt på Zürich (omkring 20-30 min. med tog eller bil). Byer er alligevel adskilt af Zürich og fungerer som en selvstændig by (ikke bare en forstad), også af geografiske grunde.
Jeg var, som altid i Schweiz, meget imponeret af den kollektive trafik der, men fandt så senere ud af at byen egentlig ganske godt kan sammenlignes med Aalborg. For det første har byerne omkring samme størrelse mht. indbyggertal (Winterthur: 115'000; Aalborg: 119'000).
Også mht befolkningstætheden kan byerne sammenlignes, Aalborg er faktisk tættere befolket end Winterthur (hvis man tager byområderne for Aalborg og Nørresundby, så ligger befolkningstætheden på over 2'000 personer per km2, i Winterthur er det omkring 1600). Som i Aalborg er der også en del folk der cykler. Det kan især ses på hovedbanegården hvor pladsen er fyldt med (tit ulovlig) parkeret cykler.
Det er lidt svært at vurdere hvorgodt alle områder i Winterthur eller Aalborg hver især er betjent af kollektiv trafik, men hvis man kaster et blik på landkortet, så kan begge byer ganske godt sammenlignes mht. hvor godt buslinjerne dækker byområderne. Winterthur har, som Aalborg, ingen letbaner, kun (by)busser og enkelte togstationer.
Alligevel er der nogen væsentlige forskel mht. kollektiv trafik.
For det ene er der fra de fleste togstationer i Winterthur hyppige afgange til Zurich og fra hovedbanegården endda til de fleste store byer i Schweiz: Luzern, Bern, Geneve, Lausanne, St. Gallen etc.). Der er vældig travlt på hovedbanegården i Winterthur mht. togafgangene og antallet af passagerer/pendler og det samme kan ikke siges om Aalborg St.
Linjerne 1, 2 og 3 køres med elektriske trolleybusser, resten af linjerne køres med dieselbusser, men der er planer om at konvertere al kørsel til el på sigt.
En anden stor forskel er at næsten alle buslinjerne i Winterthur er højfrekventerede. Linjerne 1, 2, 3 kører hvert 7.5 minut på hverdage, hvert 10 minut i weekenden og hvert 15 minut i de sene aftenstimer. Linjerne 5 og 7 kører hvert 10. minut på hverdage og hvert 15. minut i weekenden og de sene aftenstimer. Disse linjer afdækker det meste af byen.
De resterene linjer kører med to undtagelser hvert kvarter (ellers hver halve time), men betjener som regel kun ydreområder.
Busserne kommer hurtigere af sted, eksempelvis over lyskryds (som det er også er planen med plusbussen) og linje 1 kører siden omkring et år med dobbeltledbusser. Busstoppestederne bliver lidt efter lidt opgraderet til nogenlunde samme standard som plusbusstoppestederne (uden at der har været meget marketing omkring det). Der er også hyppigt brug af busspor og i midtbyen endda en gade reserveret til busser og cykler.
Jeg synes alt i alt at det er meget interessant at sammenligne disse to byer, selv hvis selvfølgelig ikke alt kan overdrages til den danske kontekst. Jeg synes alligevel at det tydeliggør at der i hvert fald er plads til forbedring i Aalborg, især fordi de eksisterende bybusruter kunne godt opgraderes, uden at det ville kræve tårnhøje investeringer. Når det så er sagt, så ville det alligevel kræve en højere prioritering af kollektiv trafik i det hele taget.
Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes