Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 3/05-23, 11:19Bemærk i øvrigt 3.-skinnen og strømskinnen udenfor sporet. De er vel begge "strømrelaterede"?
Kære Thomas,Ja, de 2 herlige billeder af ALCO-loket #8350 er givetvis samtidige. Jeg opfatter "3.-skinnen" i sporet som en strømløs "sikkerhedsskinne", hvorimod sideskinnen var med 600V DC, idet det er mit indtryk, at NYC fortrinsvis betjente "The High Line" med
electro-diesel & battery lokomotiver af denne type:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.NYC #554 på det tidligere omtalte fan-trip 30.07.1950.Lokomotivet, der kunne tage strøm fra sideskinnen, havde også en dieselgenerator, der opladede lokets akkumulatorer således, at maskinen faktisk var "tri-mode". Nogle maskiner kunne tillige hente strøm fra en 3.000V DC køreledning (dog ikke på "The High Line").
Se endelig mere om lokomotivtypen her:
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_three-power_boxcab .
"Tri-mode" lokomotiver, der fra 1930 var NYC's svar på bystyrets
steam-locomotive-ban, er således ikke en nymodens opfindelse
. Særligt egnede var de til "indendørs" betjening af de mange levnedsmiddelvarehuse m.v. langs "The High Line".
Bedste hilsener
Niels