Citat fra: tgsen Dato 12/10-23, 19:00Citat fra: steenth Dato 12/10-23, 17:30En anden artikel, som er længere: https://www.tv2ostjylland.dk/horsens/tog-maatte-noedbremse-lokofoerer-blev-hentet-10-12-meter-op-ad-skraent
Men der er en dødmandsanordning, som lokomotivføreren skal holdes nede og slippes med mellemrum. Om det var det, som stoppet toget, er der ingen melding om.
Nå, sådan. Hvis det var mig der blev holdt nede på den måde, selvom jeg blev sluppet med mellemrum, så ville jeg nok også få et ildebefindende. Det navn lyder også lidt farligt.
Om du misforstår bevidst eller faktisk ikke ved det, kan jeg ikke helt finde ud af, men sikkerhedsmekanismen fungere således.
1) En trykplade i gulvet, som er ved lokomotivførerens fødder skal påvirkes med forskellige intervaller. Kører man under 110 km/t er den tidsafhængig (mener det er 11 sekunder) hvorimod hvis toget kører mere end 110 km/t er den afstandsafhængig. Her skal trykpladen manipuleres hvert 650'ende meter (mener jeg). Fælles for disse parametre er at det kun er når trykpladen holdes nede. Hvis lokomotivføreren fjerner foden/fødderne fra trykpladen, så vil sikkerhedskredsen gå på tidligere, da det kan være en indikation på at lokomotivføreren ikke er tilstede ved førerpladsen og derved ikke kan fremføre toget.
2) En knap i førerbordet med samme funktion som trykpladen.
Man kan ikke påvirke begge sikkerhedsfunktioner på samtidig, så hvis man holder trykpladen nede og man forsøger at påvirke dødmandsknappen, når systemet beder om det, så vil sikkerhedskredsen slå fra og toget vil blive nødbremset.