Tusind tak for svar alle sammen!
Jeg har noteret mig en liste med udtrykkene samt en lille forklaring efterfølgende.
Er følgende rigtigt forstået, eller misforstår jeg noget?
- En togfører ikke er personen, der kører toget men i stedet vedkommende, som fløjter afgang, foretager billetkontrol og leder for resten af togpersonalet, som de fleste nok forbinder med en kontrollør.
Udtrykket kommer fra Tyskland, hvor en togfører hedder 'Zugführer'.
- En stationsbetjent ikke er en betjent men en slags vicevært, der sørger for, at stationen er pæn og ren ved blandt andet togklargøring og rangering.
- Falsk besættelse siges, når der ikke kan stilles signal, fordi sikkerhedssystemet tror, der holder en eller noget efter signalet på sporet. Forekommer ofte, da det kan ske ved spåner, kabel- og skinnebrud.
- Dværgen kaldes selve signalet, der officielt hedder et dværgsignal på grund af den lave højde.
- Englænder er et dobbelt sporskifte i et sporkryds, hvor toget kan dreje i alle retninger. En halv englænder er et sporkryds, hvor toget kun kan dreje af i den ene retning.
- Tabe dødmanden kaldes det, når lokomotivføreren tømmer bremseledningen for luft via en pedal, så toget farebremser. Den skal så holdes nede og slippes for hvert 15. sekund, ved mere end 120 km/t bliver den vejafhængig. "Taber" man den, så betyder det at den tømmer bremseledningen for luft, hvorved toget farebremser.
- En hund er en hæmsko, der lægges under hjul for at forhindre, et køretøj kan komme i bevægelse.
- En gris er en rangermaskine.
- Brækket arm kan hurtigt kan give associationer til kørslen i Sydeuropa eller dårlige præstationer i sportsverdenen, men i denne sammenhæng symboliserer det en signalvisning og ligner ganske rigtigt en brækket arm.
- Kineserøjne er tilknyttet S-banen og er signalet, der viser betinget stop. Med to gule lys på skrå bliver de i daglig tale kaldt kineserøjne
- Sporhale kaldes et spor, der ender blindt og man derfor ikke har mulighed for rangering.
- Pisanlæg er informationssystemet til passagerer, som dagligt tjekkes, da det er vigtigt i forhold til eventuel evakuering.
- Laskebrud siges, når en del på en skinne er gået i stykker. Sker som regel et par gange om måneden.
- Snestorm er et hjemmelavet udtryk, som betyder, at toget holder stille, og alt kan ske – frosne sporskifter, sne i skifterne nedfaldne køreledninger grundet væltede træer.
- Solkurver: Er et andet begreb for varme skinner, som medfører buede skinner.
- Sabelgreb er en populær betegnelse for bremseomstilleren, der bruges til at vælge bremseart eller frakoble bremsen på et køretøj. Den har form som en sabel.
- Badekar er en fordybning i togets tag, hvori klimaanlægget er monteret.
- Madsen-kassen er en klimadiagnoseboks, der viser status på klimaanlægget i et IC3-tog. Tavlen er opkaldt efter en DSB-medarbejder, der var med til at designe og udvikle boksen.
- Bløb-bløp blev officielt indført i IC3-togets testprocedure efter et kursus, hvor kursuslederen sagde: "Afbryd den kontakt, der får toget til at sige bløp-bløp", da han ikke kunne huske navnet.
- Jeg tabte dødmanden, da dværgen væltede ude ved den halve englænder, lyder som volapyk for de fleste. Men i jernbaneregi betyder det, at lokomotivføreren tømte bremseledningen for luft, da togsignalet faldt og viste 'forbikørsel forbudt' ved et sporkryds med kun en kørselsretning.
- Grisen kørte forbi dværgen, som lå ned og kørte over hunden og gik på gulvet, lyder som bekendt som noget fra en zoologisk have. Ikke desto mindre betyder det, at toget kørte forbi et signal i stop og videre hen over hæmskoen, hvor det kørte af sporet