Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Gennemsnitshastighed på godstog
Jeg har kigget lidt på DB Cargos skema for intermodal transport (Hamborg Høje Tåstrup - 19 timer - 450 km = 24 km/t), hvor ses at gennemsnitshastigheden er 1/4 af S mærkede vogne og 1/5 af SS-vognes tilladte.

Naturligvis er 3-4 timer af regnskabet ind- og udlevering af trailere.

Men de resterende mange timer, er der specifikke flaskehalse rundt omkring der giver denne lave gennemsnitshastighed?

Ovenstående eksempel er jo kun lokalt, Hamborg - Htå.
Jeg går ud fra at samme gennemsnitshastighed gør sig gældende længere ned i Europa.

Men hvis man gerne vil gøre intermodal trafik mere interessant, hvilke projekter skal så gennemføres?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gennemsnitshastighed på godstog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/04-23, 14:47.
Citat fra: william skov Dato 27/04-23, 11:57... hvis man gerne vil gøre intermodal trafik mere interessant, hvilke projekter skal så gennemføres?


Et bud: https://youtu.be/FqCxj_-AEfs

Dertil Bad Kleinen, BLS hele vejen igennem, Brenner Basis med tilhørende nordlig og sydlig tilfartsstrækning, DAK, Femern, genetablering af dobbeltspor Flensborg - Tinglev, Grimsel, Koralm - Semmering, Ring Syd og Vikingetoget.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

og det er kun den rene rejsetiden. Du glemte at kigge på afgangene. De kører ikke hver time.
godstog er ikke hurtigt. so what? Jeg har aldrig hørt om at en palle med fladskærms-TVer sulter eller tørster.

Intet slår en <3,5 t kurerbil, der drøner 160 km/h på tyske motorveje med en østeuropæisk chauffør, der "låner" fætters cousines bros pas og kørekort. Der stoppes kun for at tanke (husk at fylde de store dunke med diesel en sidste gang i Østrig og har rigelig med isteflasker on bord). Løn får han kun lovet, men ikke betalt og takket være de <3,5 t er der hverken skive eller motorvejsafgift.

Før vi tweeker godstogenes hastighed opad, skal vi have fair konkurrence.

Citat fra: Thorfinn Dato 29/04-23, 19:01og det er kun den rene rejsetiden. Du glemte at kigge på afgangene. De kører ikke hver time.
godstog er ikke hurtigt. so what? Jeg har aldrig hørt om at en palle med fladskærms-TVer sulter eller tørster.

Intet slår en <3,5 t kurerbil, der drøner 160 km/h på tyske motorveje med en østeuropæisk chauffør, der "låner" fætters cousines bros pas og kørekort. Der stoppes kun for at tanke (husk at fylde de store dunke med diesel en sidste gang i Østrig og har rigelig med isteflasker on bord). Løn får han kun lovet, men ikke betalt og takket være de <3,5 t er der hverken skive eller motorvejsafgift.

Før vi tweeker godstogenes hastighed opad, skal vi have fair konkurrence.


Bedste indlaeg ever  ;D

Enig i din pointe om fair konkurrence. Det gaelder ogsaa miljoeafgifter, hvor biler, paa trods af forskellige afgifter, ikke er taet paa at betale deres CO2 udledning.

Gennemsnitshastighed på godstog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/05-23, 19:56.
Citat fra: stassc Dato  2/05-23, 10:34
Citat fra: Thorfinn Dato 29/04-23, 19:01og det er kun den rene rejsetiden. Du glemte at kigge på afgangene. De kører ikke hver time.
godstog er ikke hurtigt. so what? Jeg har aldrig hørt om at en palle med fladskærms-TVer sulter eller tørster.

Intet slår en <3,5 t kurerbil, der drøner 160 km/h på tyske motorveje med en østeuropæisk chauffør, der "låner" fætters cousines bros pas og kørekort. Der stoppes kun for at tanke (husk at fylde de store dunke med diesel en sidste gang i Østrig og har rigelig med isteflasker on bord). Løn får han kun lovet, men ikke betalt og takket være de <3,5 t er der hverken skive eller motorvejsafgift.

Før vi tweeker godstogenes hastighed opad, skal vi have fair konkurrence.


Bedste indlaeg ever  ;D

Enig i din pointe om fair konkurrence. Det gaelder ogsaa miljoeafgifter, hvor biler, paa trods af forskellige afgifter, ikke er taet paa at betale deres CO2 udledning.
-...eller deres slid på vejene. En lastbil slider som 10.000 personbiler, men betaler slet ikke derefter.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/05-23, 19:56-...eller deres slid på vejene. En lastbil slider som 10.000 personbiler, men betaler slet ikke derefter.

Ikke for hverken at forsvare lastbiltransport, afgiftsprincipper eller andet, men.. Er der mon nogen evidens for det? 
Vi hører udsagnet tit, men er det baseret på undersøgelser eller blot en håndregning, nogen har lavet i en ledig stund på en cafe..

Gennemsnitshastighed på godstog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/05-23, 20:47.
Seneste redigering: 2/05-23, 20:51 af Per Holm
Citat fra: krabsen Dato  2/05-23, 20:30... er det baseret på undersøgelser ...


Fuldskalatest i 50'erne på et vejlaboratorium i Illinois.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_power_law

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gennemsnitshastighed på godstog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/05-23, 22:40.
Sliddet er ikke bare på overfladen af asfalten, men i "overbygningen", dvs de efterfølgende lag under slidlag og bærelag begge af asfalt (i Danmark). Typisk sporkøres vejen af de tunge køretøjer.

Spændt på om Fehmarnbælt forbindelse bliver en fordel for jernbanen, eller endnu mere lastbiler på danske motorveje, burde ellers forelægges til skinnerne.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: krabsen Dato  2/05-23, 20:30
Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/05-23, 19:56-...eller deres slid på vejene. En lastbil slider som 10.000 personbiler, men betaler slet ikke derefter.

Ikke for hverken at forsvare lastbiltransport, afgiftsprincipper eller andet, men.. Er der mon nogen evidens for det? 
Vi hører udsagnet tit, men er det baseret på undersøgelser eller blot en håndregning, nogen har lavet i en ledig stund på en cafe..

Lidt fra undervisningen på DTU.
Ved dimensionering af vejbelægninger, regnes der med ækvivalente 10 tons aksellast (Æ10), som et tal for belastningen.
Men da der er forskel i en lastbil på 10 ton/aksel, en personbil på 1 ton/aksel og en maskine på 20 ton/aksel, kan akseltrykket omregnes til antal 10 tons aksler.

Dog er 1 ton ikke vist på tegningen, men omregnet er det 0,0001 Æ10, eller 0,0002 Æ10 for 2 aksler.

Antages en referencelastbil med 4 aksler på 10 ton, er dette 4 Æ10. Eller 20.000 gange større belastning.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Thorfinn Dato 29/04-23, 19:01Intet slår en <3,5 t kurerbil, der drøner 160 km/h på tyske motorveje med en østeuropæisk chauffør, der "låner" fætters cousines bros pas og kørekort. Der stoppes kun for at tanke (husk at fylde de store dunke med diesel en sidste gang i Østrig og har rigelig med isteflasker on bord). Løn får han kun lovet, men ikke betalt og takket være de <3,5 t er der hverken skive eller motorvejsafgift.

Var forbi Karlslunde Rasteplads forrige weekend og der holdte der 10-15 af de nævnte varevogne med sovekabine over førerhuset på en lille 3,5 tons kassevogn og ventede på fragt.

En tysk TV kanal undersøgte på en web side hvor meget det kostede at få fragtet 2 paller (mener 1 ton) fra Tyskland til Spanien - en tur på 1400 km. Via portalen kunne de selvstændige vognmænd byde ind (de kunne se de andres priser) og budene lå på 300 - 600€ med garanti for at de nåede frem indenfor 24 timer.

Det er typisk polske chauffører som lever i bilerne mange uger i træk og i Tyskland ses de ofte i alvorlige uheld på de tyske motorveje.

Det er i hvert fald ikke fair konkurrence.

Det ville givetvist være interessant at finde ud af hvor mange paller sådan en lastbil så rent faktisk ender med at tage med til Spanien. Det er givetvist lettere at skalere et transportsystem end at starte det fra bunden, men jeg tænker lidt at når de kan tilbyde kørslen til den pris, så er det et udtryk for, at der er en del trafik mellem Spanien og Tyskland i forvejen og at de første kunder til togfragt nok egentligt godt kunne findes. Det største problem er jo nok sporvidden i Spanien, så det kunne være interessant at se på fragt fra Tyskland mod Italien, Rumænien eller Polen der også skal fragtes omkring 1400 kilometer.

Gå op Sider:[1]

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak