Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens spormodernisering
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
Citat fra: Mads Dato 10/01-24, 09:25
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 09:12
Citat fra: Mads Dato 10/01-24, 09:02
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 06:10Hvad var det, Ivar ikke ville skrive?

Du må spørge ham. Jeg vil citere en julesang: "Men ved den første rim på sporet, går møllen i stå."

Du er næppe den eneste her på forum, der henter sin viden om jernbanens bygge- og anlægsforhold hos MC Einar eller tilsvarende kilder.

MC Einar er tættere på sandheden end nogle vil indrømme.

Fint Mads, for min skyld får du gerne det sidste ord i denne "debat", når du blot lover mig, at det bliver det sidste.

Østbanens spormodernisering
Af Svend. 10/01-24, 11:15.
Citat fra: Mads Dato 10/01-24, 09:25
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 09:12
Citat fra: Mads Dato 10/01-24, 09:02
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 06:10Hvad var det, Ivar ikke ville skrive?

Du må spørge ham. Jeg vil citere en julesang: "Men ved den første rim på sporet, går møllen i stå."

Du er næppe den eneste her på forum, der henter sin viden om jernbanens bygge- og anlægsforhold hos MC Einar eller tilsvarende kilder.

MC Einar er tættere på sandheden end nogle vil indrømme.

Du holder dig bare til ham. Vi andre finder viden andre steder   ;D  ;D

Citat fra: Niels Munch Dato  9/01-24, 19:42Det særprægede klima forsinker Østbanens sporfornyelse:
https://tv2east.dk/stevns/sporarbejde-ramt-af-forsinkelser

I sin opfølgning af 09.01.2024 på orienteringen om "Etape 2" skrev Lokaltog A/S bl.a.:

"I den oprindelige tidsplan var der lagt luft ind netop for at tage højde for almindelige vejrmæssige udfordringer i efteråret og vinteren. Men vejret har altså vist sig mere ekstremt, end vi kunne forudsige, og derfor står det klart, at vi ikke kan påbegynde normal drift mellem Hårlev og Faxe Ladeplads i slutningen af januar måned, hvilket vi i sidste uge orienterede Region Sjælland om".

På trods af de ekstraordinære vandmængder, der har "hærget" egnen, og den påfølgende frost har man arbejdet med f.eks. perronanlægget i Faxe Syd samt udført forskelligt kabelarbejde m.v.

Dette "vinter-stemnings-billede" illustrerer, hvorledes der (ved ekspropriation) er tilvejebragt midlertidige anlægsveje m.v. langs banen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Faxe-grenen, blik ad banen mod nordøst fra ovk. 52 for Jørslevvej, 12.01.2024 (OCMP).

De midlertidige arbejdsarealer tilbageleveres lodsejerne efter afsluttet arbejde.

Driften på Faxe-grenens nye skinner forventes genoptaget 4. marts 2024.

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 15/01-24, 08:48.
men rødvig er i drift ??

Citat fra: hummel_62 Dato 15/01-24, 08:48men rødvig er i drift ??

Ja, indtil arbejdet begynder på den gren, jf. Lokaltogs meddelelse af 09.01.2024, hvortil jeg linkede ovenfor.

Citat fra: Niels Munch Dato 29/09-23, 10:58Nu er den politiske proces vedr. flytningen af Rødvig Station også tilendebragt, idet kommunalbestyrelsen i Stevns Kommune forrige torsdag godkendte lokalplanen og det kommuneplantillæg, som gør flytningen mulig.

Se pressens omtale: https://www.sn.dk/stevns-kommune/nu-kan-stationen-flyttes/ .

Se referat fra kommunalbestyrelsens møde 21.09.2023 *her*, dagsordenens pkt. 399, hvor bl.a. lokalplan nr. 209 er vedlagt som bilag.

Rødvig: Nu indbydes til borgermøde.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stationsarealet i Rødvig fotograferet med ryggen mod Østersøen, 28.04.2023 (nm).

Lokaltogs pressemeddelelse af 15. januar 2024:

"Borgermøde i Rødvig om ny Rødvig Station

Stevns Kommune og Lokaltog afholder den 24. januar borgermøde i Rødvig, hvor der vil blive informeret om etableringen af byens nye station, det nye stationsområde samt planerne for det gamle stationsområde.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/bliv-opdateret-pa-de-seneste-nyheder/borgermode-i-rodvig/

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 15/01-24, 08:29
Citat fra: Niels Munch Dato  9/01-24, 19:42Det særprægede klima forsinker Østbanens sporfornyelse:
https://tv2east.dk/stevns/sporarbejde-ramt-af-forsinkelser

I sin opfølgning af 09.01.2024 på orienteringen om "Etape 2" skrev Lokaltog A/S bl.a.:

"I den oprindelige tidsplan var der lagt luft ind netop for at tage højde for almindelige vejrmæssige udfordringer i efteråret og vinteren. Men vejret har altså vist sig mere ekstremt, end vi kunne forudsige, og derfor står det klart, at vi ikke kan påbegynde normal drift mellem Hårlev og Faxe Ladeplads i slutningen af januar måned, hvilket vi i sidste uge orienterede Region Sjælland om".

På trods af de ekstraordinære vandmængder, der har "hærget" egnen, og den påfølgende frost har man arbejdet med f.eks. perronanlægget i Faxe Syd samt udført forskelligt kabelarbejde m.v.

Dette "vinter-stemnings-billede" illustrerer, hvorledes der (ved ekspropriation) er tilvejebragt midlertidige anlægsveje m.v. langs banen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Faxe-grenen, blik ad banen mod nordøst fra ovk. 52 for Jørslevvej, 12.01.2024 (OCMP).

De midlertidige arbejdsarealer tilbageleveres lodsejerne efter afsluttet arbejde.

Driften på Faxe-grenens nye skinner forventes genoptaget 4. marts 2024.

M.v.h.
Niels


Det var dog et interessant overkørselssignal, hvad er årsagen til de særprægne skygger?

Citat fra: Lars Bøgeholm Hansen Dato 16/01-24, 16:09Det var dog et interessant overkørselssignal, hvad er årsagen til de særprægne skygger?

Det er bagsiden af et "uordenssignal", du ser: https://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_u.htm#uordenssignal .

Selv om vintervejret i perioder har drillet "Etape 2", påregnes Faxe-linien klar pr. 3. marts  2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skinnecyklen er pumpet og klar til linjeeftersyn, her ved ovk. 58 for Tokkerupvej, 14.02.2024 (OCMP).

I Faxe S arbejdes med kabler og perroner, i Faxe Ladeplads svejses. Strækningen efterballasteres og -stoppes, og Strukton har fået hjælp fra Swietelsky, da Struktons maskiner skulle til en planlagt revision.

Pr. 1. marts 2024 påregnes "Etape 3", Rødvig-linien igangsat.

I nærværende tråd følger vi "Etape 2" til dørs, medens "Etape 3" vil blive fulgt i denne nyanlagte tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1733.msg16058.html .

M.v.h.
Niels

Lokaltogs pressemeddelelse af 29. februar 2024:

Togene ruller igen mellem Hårlev og Faxe Ladeplads - markeres med kaffe, pandekager og taler
Mandag 4. marts 2024 kører togene fra Lokaltog igen mellem Hårlev og Faxe Ladeplads. Siden starten af oktober har kunderne været nødt til at benytte togbusser på strækningen, men inden længe kan de igen køre med toget på helt nye sveller og skinner. Det bliver markeret af Region Sjælland, Faxe Kommune og Lokaltog ved et arrangement på stationen i Faxe Ladeplads fredag 8. marts kl. 10.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/ostbanen-etape-2-afsluttes/

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Faxe Ladeplads Station før spormoderniseringen, 12.06.2022 (nm). Den smukt restaurerede stationsbygning frasolgtes i 2004.

Rødvig-linien, spormoderniseringens "Etape 3", som indledtes 01.03.2024, følges i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1733.0.html .

M.v.h.
Niels

..... og inden premieren i morgen på det nye spor Hårlev-Faxe Ladeplads blev der (også) i dag kørt test-, rust- og uddannelseskørsel på strækningen.

Herunder blev Faxe Syd retableret som krydsningsstation efter ca. 15 år:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2 Lokaltog LINT krydser på Faxe Syd Station, 03.03.2024 (NMø).

M.v.h.
Niels

Genoptages kørslen imellem Hårlev - Faxe fra idag med op til 120km/t, eller skal sporene køres til i en periode, inden hastigheden sættes op?

Citat fra: Ncard00 Dato  4/03-24, 11:21Genoptages kørslen imellem Hårlev - Faxe fra idag med op til 120km/t, eller skal sporene køres til i en periode, inden hastigheden sættes op?

Faxe-grenen kobles på den eksisterende Roskilde-Køge-Hårlev takt. Ved en fuldt færdig Østbane overgås til den køreplan, Regionsrådet godkendte på sit møde den 05.12.2023, sag nr. 9 "Beslutning om ny forbedret køreplan på Østbanen efter sporrenovering".

M.v.h.
Niels

Tak for linktet og svaret, men det var ikke rigtig et svar på mit spørgsmål m.h.t. hastighed.

Citat fra: Ncard00 Dato  4/03-24, 17:08Tak for linktet og svaret, men det var ikke rigtig et svar på mit spørgsmål m.h.t. hastighed.

Du mener ikke, at køreplan og hastighed hænger sammen?

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
Billige jernbane T-shirts

Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak