Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens spormodernisering
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Citat fra: Niels Munch Dato 13/07-23, 21:09Fra den 17. juli spærres Hårlev Station for fornyelse af spor, sporskifter og overkørslen dér.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev Station set fra værkstedssporet, 13.06.2009 (NK).

Selv om de store maskiner har forladt Østbanen og sporjusteringsmaskinerne p.t. er på arbejde andetsteds, så er der stadig gang i arbejdet med Østbanens nye spor.

Som nævnt blev Hårlev station inddraget i sporspærringen 17. juli 2023, og togbusserne tog over på alle tre grene.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev Station set fra værkstedssporet, 26.07.2023 (OCMP).

Forhåbentlig får man også bugt med ukrudtet .....

I går blev Hovedgaden i Hårlev spærret ved banen, og der er etableret omkørsel for biltrafikken. For gående og cyklister er der lavet midlertidig overgang på stationsområdet.

Se om arbejdet i Hårlev her: https://www.lokaltog.dk/projekt-ostbanen/for-naboer/ .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  6/07-23, 20:20Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vallø Station, der graves til ny sporkasse, 06.07.2023 (OCMP).

Foruden ved Vallø arbejdes der med udgravning af blød bund/opbygning af ny sporkasse ved Himlingøje og Grubberholm.

Hvor der er udbedret for blød bund m.v., lægges sporet "manuelt", f.eks. her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vallø Station med nye spor, 27.07.2023 (OCMP).

Tak til Ole Plum for opfølgning.

M.v.h.
Niels

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Strukton Stoppemaskine 08-475-4S ved Grubberholm, 10.08.2023 (OCMP).

Den 10. august var arbejdet med udkørsel af ballast stort set afsluttet mellem Køge og Grubberholm, og det samme gjaldt for sporjusteringen på samme strækning.

P.t. arbejdes der med nedpløjning af nye kabler langs banen samt svejsning af skinnerne. Svejsningen sker som Thermit-svejsning.

På stationen i Hårlev arbejdes der med ny afvanding og nye dræn.

Tak til Ole Plum for opdateringen.

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering
Af Ove Nygaard, Fredericia. 15/08-23, 09:08.
Citat fra: Niels Munch Dato 15/08-23, 07:33Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Strukton Stoppemaskine 08-475-4S ved Grubberholm, 10.08.2023 (OCMP).

Den 10. august var arbejdet med udkørsel af ballast stort set afsluttet mellem Køge og Grubberholm, og det samme gjaldt for sporjusteringen på samme strækning.

P.t. arbejdes der med nedpløjning af nye kabler langs banen samt svejsning af skinnerne. Svejsningen sker som Thermit-svejsning.

Hej!
Vi må så håbe, at det vælter ind med både gamle og nye kunder, når al den tummel er overstået!
Det "krydser Østbanens TOPFAN sine krogede fingre for"! 8)
Bedste hilsener og fortsat held og lykke.
Ove af Erritsø m. v.

På stationen i Hårlev arbejdes der med ny afvanding og nye dræn.

Tak til Ole Plum for opdateringen.

M.v.h.
Niels

Tak til kollega og topfan Ove for de gode og velanbragte ønsker om fortsat held og lykke, thi se her:

Lokaltogs pressemeddelelse af 15. august 2023:

"Lokaltogs første fase af Østbanens renovering forsinket tre uger
Den igangværende renovering af Østbanen på Stevns foregår i etaper. Første etape, som er strækningen mellem Køge og Hårlev, skulle ifølge planen have været klar til drift igen 11. september. Men arbejdet har været ramt af forskellige udfordringer, som betyder, at driften på de nye skinner først kan genoptages 2. oktober 2023."


Læs hele den uddybende pressemeddelelse her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/bliv-opdateret-pa-de-seneste-nyheder/lokaltogs-forste-fase-af-ostbanens-renovering-forsinket-tre-uger/ .

M.v.h.
Niels

Den 18. august var arbejdet med sporjustering og ballastfordeling afsluttet mellem Køge og Grubberholm.

P.t. er kabelarbejdet langs banen i fuld gang, ligesom arbejdet på Hårlev Station med udbedring af blød bund, afvanding og nye dræn kører på højttryk.

Lidt billeder fra arbejdet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved stiovergangen for Knapmagervej, strækningen inspiceres til fods. Blik mod overføringen for Søndre Viaduktvej i Køge.

På Grubberholm Station arbejdede stoppemaskine og ballastplov i spor 2:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

MY 1134 skal afhente ballastvogne, stoppemaskinen er Strukton's "08-475-4S" og ballastploven er "Ploeg 15".

Videre til Hårlev:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Blød bund i spor 1 og 2 bortgraves og erstattes med stabilt materiale. Blikretning nord mod ovk. 34 for Hovedgaden og udkørslen mod hhv. Køge og Rødvig.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nord for ovk. 34 udlægges skærver som forberedelse til ilægning af 2 sporskifter.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Blik mod sydvest fra ovk. 34; den røde kran skal udlægge sporskifterne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
..... og medens dette står på, er værksteds- og remiseområde afsondret fra omverdenen.

Forsinkelsen af "fase 1" forventes ikke at ville påvirke tidsplanen for "fase 2".

Alle fotos optaget 18.08.2023 ved mig (nm).

Bedste hilsener
Niels   

Citat fra: Niels Munch Dato 19/08-23, 09:48Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev. Blød bund i spor 1 og 2 bortgraves og erstattes med stabilt materiale. Blikretning nord mod ovk. 34 for Hovedgaden og udkørslen mod hhv. Køge og Rødvig, 18.08.2023 (nm).

Der arbejdes på fuld tryk i Hårlev; etape 1 er som bekendt lovet færdig 02.10.2023:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev St., stoppemaskine og ballastfordeler i spor 2, 01.09.2023 (OCMP).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kundevenligt Togbus-stop i Himlingøje, 28.08.2023 (OCMP).

Forsinkelsen af etape 1 skulle ikke påvirke tidsplanen for etape 2.

Tak til Ole Plum for billedopdatering.

M.v.h.
Niels

TV2 Øst har optaget et nyt afsnit om Østbanens spormodernisering, der kan streames herfra: https://www.tv2east.dk/playformat/oestbanen-i-kaploeb-med-tiden .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Østbanen, Thermit-svejsning ved Grubberholm, 14.08.2023 (OCMP). 

Indslaget handler bl.a. om svejsning, blødbundsudskiftning, ilægning af sporskifter og sporstopning, samt værkstedets vedligeholdelsesopgaver på de tog, der har tilbragt "etape 1" i Hårlev.

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering
Af Niels Munch. 13/09-23, 10:06.
Seneste redigering: 13/09-23, 10:16 af Niels Munch
Selv om strækningen Køge-Hårlev p.g.a. blødbundsproblemerne som nævnt er forsinket 3 uger, påbegyndte man i går - og i overensstemmelse med planen - etape 2 på strækningen Faxe Ladeplads-Hårlev med skinneudlægning:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skinneudlægningstoget med MY 1134 arbejder i Faxe Ladeplads 12.09.2023 (OCMP).

Skinnerne trækkes af toget med en skinnegående gummiged og placeres på "ydersiden" af sporet, klar til sporombygningstoget.

Tak til Ole Plum for status.

Andre jernbanefotografer er naturligvis velkomne til at hænge billeder på tråden og dokumentere denne "i en menneskealder" én gang forekommende begivenhed - selv om jeg må indrømme også at have oplevet afslutningen på Østbanens forrige spormodernisering:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Østbanen M 9 med skinnevogne i Hårlev 01.1986 (nm).

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering
Af Niels Munch. 29/09-23, 10:58.
Seneste redigering: 29/09-23, 11:02 af Niels Munch
Citat fra: Niels Munch Dato 20/04-23, 11:52På nærværende forums "Trafikpolitik" har vi fulgt det politiske forløb frem til godkendelsen af spormoderniseringen for Østbanen (inkl. flytning af Rødvig Station) gennem denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,123.0.html .

Nu er den politiske proces vedr. flytningen af Rødvig Station også tilendebragt, idet kommunalbestyrelsen i Stevns Kommune forrige torsdag godkendte lokalplanen og det kommuneplantillæg, som gør flytningen mulig.

Se pressens omtale: https://www.sn.dk/stevns-kommune/nu-kan-stationen-flyttes/ .

Se referat fra kommunalbestyrelsens møde 21.09.2023 *her*, dagsordenens pkt. 399, hvor bl.a. lokalplan nr. 209 er vedlagt som bilag.

I løbet af 2024 bliver det således helt slut med at se tog her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog LINT '35 i Rødvig, 27.04.2023 (nm).

Der skal givetvis udarbejdes lokalplan for det gamle stationsområde. I den forbindelse kan man håbe på en fornuftig bevaring/anvendelse af stationsbygningen, der som den eneste af Østbanens bygninger op opført i kalkstenskvadre.

Ellers har Sikringstjenesten haft travlt med allehånde kabelmonteringsarbejde således, at Køge-strækningen kan tages i brug som nyrenoveret på mandag 02.10.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
27.09.2023 foretoges linjeeftersyn mod Køge med MT 3, her ved Stigbro (OCMP).

M.v.h.
Niels 

Så oprandt da dagen, mandag den 2. oktober 2023, hvor Lokaltog A/S kunne genoptage togdriften på Østbanens spormoderniserede strækning Køge-Hårlev - samt videre på Hårlev-Rødvig (der moderniseres i 2024 som etape 3).

Dels tog jeg en tur med toget over strækningen Køge-Hårlev (det var som at køre på rulleskøjter med gummihjul på et nyslebent terrazzogulv), dels fotograferede jeg her & dér - i den sprøde, lysegrå oktoberluft - på det moderniserede:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Køge Station, blikretning nord, f.v. S-tog, Lokaltog mod Roskilde og Lokaltog mod Hårlev (hvor der må skiftes til togbus mod Faxe Ladeplads), 02.10.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev Station, blikretning syd, Köf'en er Lokaltog M 8, 02.10.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev Station, blikretning nord, 02.10.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev Station, Lokaltog LINT '39 mod Roskilde ankommer fra Rødvig, 02.10.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hårlev Station, Lokaltog LINT '32 mod Roskilde og LINT '24 mod Rødvig, 02.10.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Grubberholm Station, blikretning syd mod Himlingøje, 02.10.2023 (nm). 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Grubberholm Station, Lokaltog LINT '33 (fejlfarven) gennemkørende mod Rødvig, 02.10.2023 (nm).

Bonus:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Køge Station, Strukton Köf 98 86 0000 152-9 'den smalle', 02.10.2023 (nm).

Moderniseringen af Hårlev-Faxe Ladeplads (etape 2) startede til tiden 11. september 2023, og man begyndte sydfra dels med skinneudlægning, dels med sporombygningstoget, og det kommer til at foregå 'på samme melodi' som Køge-Hårlev.

2024 bliver det Rødvig-liniens tur (etape 3), hvor flytningen af Rødvig Station bliver et særskilt islæt.

Bedste hilsener
Niels       

Ved du om man har besluttet om man vil etablere vigesporet(eller hvad man nu kalder det) ved Faxe syd station.

Nyrenoveret bane ser bare så godt ud, og er en fornøjelse at køre på.

Østbanens spormodernisering
Af esni. 2/10-23, 16:49.
Man ser stadig nogle stopmærker på billederne fra Hårlev.

Hvad er det nu historien er bag dem?

Eskild

Citat fra: Thomas Larsen Dato  2/10-23, 16:21Ved du om man har besluttet om man vil etablere vigesporet(eller hvad man nu kalder det) ved Faxe syd station.

Det er planen at retablere Faxe Syd som krydsningsstation.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak