Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Spor 11+12 og 23+24 København Syd
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Togiudlandet Dato 18/04-24, 21:44
Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?

Østerport havde (indtil vistnok 2003) også et spor 0. Dengang hed S-tog sporene også 3 og 4, men efter der kom 4 fjerntogsspor, så omdøbte man alle sporene på nordøstsiden af stationsbygningen.

Men om det kun var passagerrettet man omdøbte ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke, hvad sporet mellem spor 4 og 5 kaldes. Det er jo heller ikke til passagerer.

Spor 16

På Køge Nord er overhalingssporet også nummereret, så fjernsporene hedder 3, 4, 6 og 7.

1 og 2 er selvfølgelig S-toget.

Citat fra: Anders Larsen Dato 19/04-24, 12:04På Køge Nord er overhalingssporet også nummereret, så fjernsporene hedder 3, 4, 6 og 7.

1 og 2 er selvfølgelig S-toget.

Som i Klampenborg hvor fjernsporene med perron er nummeret 1 og 4, og Fredericia, hvor perronsporene er (1), 2, 3, 4, 6, 7, 9 og 10.

Men i Næstved hed "havnebanesporet" spor 12, det lå mellem 1 og 2.

Virkeligheden er et dejligt sted  :D

Spor 11+12 og 23+24 København Syd
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/04-24, 12:56.
Seneste redigering: 19/04-24, 13:02 af Per Holm
Citat fra: AndreasM Dato 19/04-24, 12:39Virkeligheden er et dejligt sted  :D

Som jeg husker det er systemet ret enkelt: Sporet nærmest den fungerende stationsforstanders "kommandostade" Capp, blev som udgangspunkt nummereret med "1", det næstnærmeste med "2" og så fremdeles i fortløbende rækkefølge. Sporriste benævntes samlet og systematisk.

Når virkeligheden efterfølgende satte ind forsvandt nogle spor og andre kom til og man måtte hele tiden finde den mindst bøvlede løsning.

Lige som forkortelser for togekspeditionssteder ikke blev ændret ændredes spornumre kun højst ugerne fordi nogle af disse sad i "rygmarven" på medarbejderne.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2]
DB CargoSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak