Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Langt om længe
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Langt om længe
Af ivar. 17/04-23, 00:29.
    Citat fra: mlarsen Dato 16.4.2023 19.40.35
    • Det er alle IT-leverandørers våde drøm at finde en kunde med et stort budget og lille forståelse for tekniske detaljer som kan finansiere et udviklingsprojekt hvor man endelig kan få lov at skrive sin software om fra scratch. Det er en af projektledelsens opgaver at holde den slags impulser i ave.

    Det er noget af en kæk påstand, du kommer med der, den føjer sig så smukt til andre populistiske bemærkninger som, at "det er DJØFernes skyld det hele".

    Med tredive år inden for IT som udvikler, designer og projektleder, kan jeg forsikre dig om at en kunde, som skitseret er et mareridt for en leverandør.

    Du forudsætter nærmest, at Banedanmark har bedt om et system, der kan det samme som det gamle, og så må leverandøren selv rode med, hvordan de kommer derhen - det hænger ikke sammen.

    Du forudsætter også, at timepriserne er ekstremt høje - det er de ikke. Et projekt af den størrelse sælges til timepriser, der ikke rummer ret meget plads til allokering af ekstra ressourcer - just in case.

    For fuldstændighedens skyld, de ekstra timer, der bliver bundet i et projekt med en lav timepris, kunne sikkert være solgt med et markant højere DB (hvis det hedder nu om dage).

    Jeg skal ikke forholde mig til den aktuelle problematik - det er der vel ikke nogen, der ved noget konkret om.

    mvh
    -ivar


Langt om længe
Af Henrik Hansen. 17/04-23, 10:29.
Citat fra: Jensen123 Dato 17/04-23, 09:11En ny dag truer.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-lille-syd-1704/


Og nu gælder det for resten af døgnet - stakkels passagerer...

Hvornår vågner det politiske system op og træffer den efterhånden nødvendige beslutning om, at Alstom skal ud og Thales skal overtage det hele.

Bevares det vil koste kassen og forsinke projektet væsentlig i Østdanmark, men Alstom har efterhånden haft rigelig tid til at bevise sine kundskaber - men det er endnu ikke lykkedes og gør det nok heller ikke...

Langt om længe
Af thomastog. 17/04-23, 11:58.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 17/04-23, 10:29
Citat fra: Jensen123 Dato 17/04-23, 09:11En ny dag truer.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-lille-syd-1704/


Og nu gælder det for resten af døgnet - stakkels passagerer...

Hvornår vågner det politiske system op og træffer den efterhånden nødvendige beslutning om, at Alstom skal ud og Thales skal overtage det hele.

Bevares det vil koste kassen og forsinke projektet væsentlig i Østdanmark, men Alstom har efterhånden haft rigelig tid til at bevise sine kundskaber - men det er endnu ikke lykkedes og gør det nok heller ikke...

Måske Thales har ordrebogen fyldt, og ikke tid til flere opgaver.

(det er nemt at digte udfald, når man ikke kender de nødvendige forudsætninger).

P.S. sarkasme kan forekomme.

Langt om længe
Af Peter. 17/04-23, 12:18.
Som helt udeforstående - men dog med 40 års erfaring enden for IT - tyder det på man er gået ind i projektet med en meget mangelfuld analyse. Eller måske bare en inkompetent entreprenør?

Langt om længe
Af frederikhk. 17/04-23, 12:37.
Citat fra: Peter Dato 17/04-23, 12:18Som helt udeforstående - men dog med 40 års erfaring enden for IT - tyder det på man er gået ind i projektet med en meget mangelfuld analyse. Eller måske bare en inkompetent entreprenør?

Når man læser statusrapporterne, får man klart et indtryk af inkompetent entreprenør.

Langt om længe
Af steenth. 17/04-23, 12:56.
Citat fra: Peter Dato 17/04-23, 12:18Som helt udeforstående - men dog med 40 års erfaring enden for IT - tyder det på man er gået ind i projektet med en meget mangelfuld analyse. Eller måske bare en inkompetent entreprenør?
Jeg er overrasket over at så stor leverandør ikke kan levere. Analyserne vil jeg ikke sætte spørgsmålstegn på. For den slags systemerne, hvor der er problemer, er noget alle jernbaneforvaltninger kan bruge til styre toggangen. Og BDK har prøvet at undgået at der kommer danske løsninger ind i projektet og de har kigget på, hvad andre gør og vil gøre.

Langt om længe
Af mlarsen. 17/04-23, 13:15.
Citat fra: frederikhk Dato 17/04-23, 12:37Når man læser statusrapporterne, får man klart et indtryk af inkompetent entreprenør.

... som så måske heller ikke har fået det fornødne modspil (alt fra kritiske spørgsmål fra gruppeledere over fælles projektledermøder hvor teamets capabilities bliver diskuteret og fulgt op, videre til kammeratlig samtale på direktionsniveau og trusselsbreve fra advokater til opsigelse af kontrakten) fra kunden?

Når man taler om kompetencer, så er det er jo også en nødvendig kompetence hos køberen af så stort et system at vide hvordan man håndterer middelmådighed og underperformance. Er den offentlige instans der forvalter dette store projekt fuldstændigt uden skyld?

Alstoms erfaring (var Langt om længe)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/04-23, 13:21.
Vi er tydeligvis mange, der forundres over at Alstom svigter så tydeligt i den østdanske leverance. Det er trods alt ikke nogen lille bolchebutik og umidelbart vil jeg som lægmand indenfor jernbanesignaler, men med 40 års erfaring fra IT branchen, sige at måske 80% af leverancen til BDK burde være noget man har lavet før ("Fri bane" som det ikke hedder i ORF og mindre komplicerede områder med sporskifter) og resten er så nyudvikling (overkørsler mener jeg at have set bl.a. var nyudvikling :-) ).
Alstom må da have leveret ETCS til andre infrastrukturforvaltere, men hvilke?

Langt om længe
Af Svend. 17/04-23, 16:43.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/04-23, 13:21Vi er tydeligvis mange, der forundres over at Alstom svigter så tydeligt i den østdanske leverance. Det er trods alt ikke nogen lille bolchebutik og umidelbart vil jeg som lægmand indenfor jernbanesignaler, men med 40 års erfaring fra IT branchen, sige at måske 80% af leverancen til BDK burde være noget man har lavet før ("Fri bane" som det ikke hedder i ORF og mindre komplicerede områder med sporskifter) og resten er så nyudvikling (overkørsler mener jeg at have set bl.a. var nyudvikling :-) ).
Alstom må da have leveret ETCS til andre infrastrukturforvaltere, men hvilke?

https://ing.dk/artikel/trods-dansk-signal-skandale-norge-hyrer-samme-leverandoer

Langt om længe
Af Svend. 17/04-23, 16:51.
"Bane NOR has a contract with three suppliers. Siemens is delivering the new signaling system, Alstom is rebuilding the trains, and Thales is delivering the new traffic management system."

https://www.railtech.com/infrastructure/2022/02/10/norways-ertms-programme-wins-european-railway-award/

Langt om længe
Af Nikolai_B. 17/04-23, 17:18.
Citat fra: Jensen123 Dato 17/04-23, 09:11En ny dag truer.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-lille-syd-1704/


Bane Danmark skriver lidt mere om baggrunden: https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Togtrafikken-indstilles-paa-flere-straekninger-paa-Sjaelland

Der blev lavet en opdatering af det eksisterende signalsystem, og efter den daglige drift er gået i gang, er der opstået problemer ("udfordringer") der synes at være relateret til opdatering.

Mon opdateringen er en ren software-opdatering?

Det kan være endog meget svært at gennemteste et system, hvis det har mulighed for mange kombinationer af ting, der interagerer med hinanden.
Vi må håbe at de involverede finder en god måde at teste for (dvs. fremprovokere) disse ny-opdagede fejl, og får fundet alle fejlene og rettet dem.

Når man opdaterer mange ting på en gang, såsom hele ERTMS-systemet øst for Lillebælt, kan de sætte mange tog i stå samtidig. Mon fejlen ligger i fjernstyring og værktøjer til trafik-afvikling snarere end selve sikrings-anlæg (herunder akseltæller-systemet) og signalgivning (kernen i ERTMS)? Når stormen har lagt sig, vil det være rart at høre hvad de involverede har lært af hvordan denne opdatering blev lavet og udrullet.

Langt om længe
Af RasmusD. 17/04-23, 17:46.
Seneste redigering: 17/04-23, 17:50 af RasmusD
Tilsyneladende er det RBC (radio block centre) den er gal med. Det er den del af systemet, der kommunikerer med togene, altså udsender køretilladelser og modtager positionsdata mv.

Uden RBC ved systemet ikke hvor togene er, og togene ved ikke hvor langt og hvor hurtigt de må køre.

Redigering: ja, eller rettere: RBC var i hvert fald nede. Jeg skal ikke kloge mig på om kan skyldes en fejl højere oppe i systemet.


Langt om længe
Af frederikhk. 17/04-23, 17:55.
Citat fra: Nikolai_B Dato 17/04-23, 17:18
Citat fra: Jensen123 Dato 17/04-23, 09:11En ny dag truer.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-lille-syd-1704/


Bane Danmark skriver lidt mere om baggrunden: https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Togtrafikken-indstilles-paa-flere-straekninger-paa-Sjaelland

Der blev lavet en opdatering af det eksisterende signalsystem, og efter den daglige drift er gået i gang, er der opstået problemer ("udfordringer") der synes at være relateret til opdatering.

Mon opdateringen er en ren software-opdatering?

Det kan være endog meget svært at gennemteste et system, hvis det har mulighed for mange kombinationer af ting, der interagerer med hinanden.
Vi må håbe at de involverede finder en god måde at teste for (dvs. fremprovokere) disse ny-opdagede fejl, og får fundet alle fejlene og rettet dem.

Når man opdaterer mange ting på en gang, såsom hele ERTMS-systemet øst for Lillebælt, kan de sætte mange tog i stå samtidig. Mon fejlen ligger i fjernstyring og værktøjer til trafik-afvikling snarere end selve sikrings-anlæg (herunder akseltæller-systemet) og signalgivning (kernen i ERTMS)? Når stormen har lagt sig, vil det være rart at høre hvad de involverede har lært af hvordan denne opdatering blev lavet og udrullet.

Alstom har ikke leveret den funktionalitet som aftalt, i tide til december 2022, så det blev udskudt, til marts 2023. Det viste sig så, som Banedanmark frygtede, at de heller ikke kun levere det hele til marts. Så gik man med til at idriftsætte systemet i april 2023, uden al aftalt funktionalitet. Det er formentlig det der skaber alle problemerne i øjeblikket, og det er helt nyudviklede systemer, som ikke overraskende giver problemer.

ETCS delen af ERTMS skulle gerne fungere, det er TMS, traffic management system, altså trafikstyringssystemet, der ikke er færdigudviklet.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak