Citat fra: Michael Deichmann Dato 16/04-23, 17:02Det har altid undret mig hvorofr man valgte at gøre det på den måde. Hvorfor følte BaneDanmark det som deres opgave at afgøre hvilken af de store leverandører af ETCS der er de mest effektive og derfor billigste på den lange bane? Man kunne forstå hvis man have udvalgt to mindre men nogenlunde ens strækninger og så ud fra hvordan de klarede det tildele resten af landet til vinderen. Men det har man ikke gjort.
Det virker som noget nogle embedsmænd har udtænkt i frokoststuen eller til julefrokosten og ingen siden har villet sætte spørgsmålstegn ved.
Det er i hvert fald et grimt forløb.
Det er Banedanmark, som har lavet beslutningsmaterialet for projektet. Og det virker på mange have de tjek på hvad der skal gøres. Et af de ting man ville håndtere med et udbud af store område, at nyere sikringsanlæg har kapacitet til at dække en større mængde af strækninger. Men problemet at få leverandøren til at levere det, som er givet bestilling på.
Derudover der nogle af systemerne, som skal dække hele landet. Fx trafikinformationssystemet er leveret af Thales og sat i drift overalt - også de strækninger med gammel signalsystem. Og DSB har også indkøbt det system til S-tog. Men det ligner at Alstom har valgt at nyudvikle i stor grad i stedet at bygge videre på som allerede er i drift. Så modenheden er ikke specielt god. Og mange af de børnesygdomme, som er specielt på den nye bane, vil blive løst. For det som er på strækningerne er efterhånden blevet stabile, mens nogle af de systemer, som styre drift er lang efter hvad de burde.
Hvad er årsagen fx nedbruddet i torsdags på Lille Syd, som påvirkede drift 2 gange, bliver interessant at få at vide. Jeg har spurgt.... Onsdag morgen var det "bare" en akseltæller, som gav problemer. Plus det kaos det skaber, når de sender 2 tog imod hinanden på samme sporstykke imellem Køge og Køge Nord - det er mig bekendt sket 2 gange. Det er mangler i systemet, som gør at det sker.