Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Langt om længe
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Langt om længe
Af Togiudlandet. 11/04-23, 07:54.
Med godt 5 års forsinkelse, så kørte det første direkte el-tog fra Næstved over Køge og Køge Nord til København i dag:

https://www.tv2east.dk/naestved/nyt-eltog-koerer-paa-skinnerne-i-dag

Det må vel også betyde, at den "nye" København-Køge-Ringsted bane nu endelig kan benyttes fuldt ud.

Langt om længe
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 11/04-23, 08:26.
Dvs nyt kørerstrøm og signal system København Næstved.?

Langt om længe
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-23, 08:48.
Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-23, 08:26Dvs nyt kørerstrøm og signal system København Næstved.?

Nej. Næstved er stadig SR.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Langt om længe
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-23, 08:53.
Seneste redigering: 11/04-23, 08:58 af Per Holm
Citat fra: Togiudlandet Dato 11/04-23, 07:54Det må vel også betyde, at den "nye" København-Køge-Ringsted bane nu endelig kan benyttes fuldt ud.

Nej. Der mangler dobbeltspor på et stykke af vejen mellem Køge og Køge Nord (forbi Ølby) og nogle perroner skal forlænges så alle 5 vogne kan benyttes over det hele og så mangler der vist også et perronspor i Køge.

Om overhalingssporene i Køge Nord og Lellinge er lange nok kan også diskuteres.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Langt om længe
Af esni. 11/04-23, 09:03.
Citat fra: Per Holm Dato 11/04-23, 08:53
Citat fra: Togiudlandet Dato 11/04-23, 07:54Det må vel også betyde, at den "nye" København-Køge-Ringsted bane nu endelig kan benyttes fuldt ud.

Nej. Der mangler dobbeltspor på et stykke af vejen mellem Køge og Køge Nord (forbi Ølby) og nogle perroner skal forlænges så alle 5 vogne kan benyttes over det hele og så mangler der vist også et perronspor i Køge.

Om overhalingssporene i Køge Nord og Lellinge er lange nok kan også diskuteres.

Det må vel kaldes mangler i det oprindelige projekt?
Men fuldt ud i henhold til projektet er vel rigtigt? (men ikke helt tilfredsstillende...)

Eskild

Langt om længe
Af dkat. 11/04-23, 09:13.
Citat fra: esni Dato 11/04-23, 09:03
Citat fra: Per Holm Dato 11/04-23, 08:53
Citat fra: Togiudlandet Dato 11/04-23, 07:54Det må vel også betyde, at den "nye" København-Køge-Ringsted bane nu endelig kan benyttes fuldt ud.

Nej. Der mangler dobbeltspor på et stykke af vejen mellem Køge og Køge Nord (forbi Ølby) og nogle perroner skal forlænges så alle 5 vogne kan benyttes over det hele og så mangler der vist også et perronspor i Køge.

Om overhalingssporene i Køge Nord og Lellinge er lange nok kan også diskuteres.

Det må vel kaldes mangler i det oprindelige projekt?
Men fuldt ud i henhold til projektet er vel rigtigt? (men ikke helt tilfredsstillende...)

Sporskifterne i transversalerne og ved overhalingssporene er vist fortsat aflåst.

Langt om længe
Af Rørvig Station. 11/04-23, 09:46.
Der køres allerede - som man kunne forudsige - med op til 19 minutters forsinkelse. Men der bliver nok værre i løbet af dagen.

Langt om længe
Af Theis Andersen. 11/04-23, 10:53.
Jeg har tænkt lidt på om det egentlig Ville være muligt I forhold til sporskifterne, at køre et tog fra Næstved/Køge, via Ny bane og skifte over til Øresundsbanen, ved ny Ellebjerg, så man kunne køre direkte fra Sydsjælland og til lufthavnen uden om KH?


Langt om længe
Af Krabsen. 11/04-23, 11:01.
Citat fra: Rørvig Station Dato 11/04-23, 09:46Der køres allerede - som man kunne forudsige - med op til 19 minutters forsinkelse. Men der bliver nok værre i løbet af dagen.

Ja, vi må endelig huske at bevare pessimismen. Positivitet er noget opreklameret ævl, hvad kan det ikke føre til!

Glasset er altid halvtomt, aldrig halvfuldt.

Langt om længe
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-23, 12:11.
Citat fra: Theis Andersen Dato 11/04-23, 10:53... via Ny bane og skifte over til Øresundsbanen, ved ny Ellebjerg, så man kunne køre direkte fra Sydsjælland og til lufthavnen uden om KH?


Sagtens. Udfordringen vil blive at finde plads ved perron på strkn. 11s Ny Ellebjerg, Ørestad og Københavns Lufthavn Kastrup. Det arbejdes der dog pt. med at løse.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Langt om længe
Af Anders Larsen. 11/04-23, 21:09.
Citat fra: Rørvig Station Dato 11/04-23, 09:46Der køres allerede - som man kunne forudsige - med op til 19 minutters forsinkelse. Men der bliver nok værre i løbet af dagen.

Ja og det tog jeg tog 20:18 fra Ølby kørte til tiden.

Langt om længe
Af Togiudlandet. 12/04-23, 14:27.
Citat fra: krabsen Dato 11/04-23, 11:01
Citat fra: Rørvig Station Dato 11/04-23, 09:46Der køres allerede - som man kunne forudsige - med op til 19 minutters forsinkelse. Men der bliver nok værre i løbet af dagen.

Ja, vi må endelig huske at bevare pessimismen. Positivitet er noget opreklameret ævl, hvad kan det ikke føre til!

Glasset er altid halvtomt, aldrig halvfuldt.

Det er ikke pessimisme, men realisme. Som togpendler kommer man længst med helbredet i behold, hvis man forventer det værste - man kan jo kun blive positivt overrasket. ;)

(I dag har der i øvrigt været signalfejl og togbusser på strækningen - det havde den realistiske togpendler allerede forventet)

Langt om længe
Af cml. 12/04-23, 15:02.
Citat fra: Togiudlandet Dato 12/04-23, 14:27(I dag har der i øvrigt været signalfejl og togbusser på strækningen - det havde den realistiske togpendler allerede forventet)

Hører signalfejl ikke fortiden til nu eller er det blevet en paraplybetegnelse for alt der vedrører problemer med "signaler"?

Langt om længe
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/04-23, 15:41.
Citat fra: cml Dato 12/04-23, 15:02Hører signalfejl ikke fortiden til nu eller er det blevet en paraplybetegnelse for alt der vedrører problemer med "signaler"?
Signalfejl dækker over alle fejl ved sikringsanlæg, fjernstyring mm. og også sporskifter der ikke makker ret. Der er en masse sporskifter der har ligget uvirksomme hen aflåste endda som nu pludselig skal fungere. Selv om nogen af dem (ved Køge Nord) er udskiftet, er det vist ikke alle og jeg kunne sagtens forestille mig at der er et drev der driller.

Langt om længe
Af frederikhk. 12/04-23, 15:42.
Citat fra: Togiudlandet Dato 12/04-23, 14:27
Citat fra: krabsen Dato 11/04-23, 11:01
Citat fra: Rørvig Station Dato 11/04-23, 09:46Der køres allerede - som man kunne forudsige - med op til 19 minutters forsinkelse. Men der bliver nok værre i løbet af dagen.

Ja, vi må endelig huske at bevare pessimismen. Positivitet er noget opreklameret ævl, hvad kan det ikke føre til!

Glasset er altid halvtomt, aldrig halvfuldt.

Det er ikke pessimisme, men realisme. Som togpendler kommer man længst med helbredet i behold, hvis man forventer det værste - man kan jo kun blive positivt overrasket. ;)

(I dag har der i øvrigt været signalfejl og togbusser på strækningen - det havde den realistiske togpendler allerede forventet)

Det er jo børnesygdomme, de forsvinder igen, præcis ligesom på de andre strækninger. Mellem Frederikshavn og Lindholm er mængden af signalfejl faldet, og punktligheden høj.

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak