Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 4/04-22, 09:29Siemens valgte ikke at byde på ECx udbuddet netop fordi de ikke mente de kunne levere et 230 lokomotiv, det mente Talgo så.
Det bliver så spændende at se hvem der så reelt kommer først.
Det har tidligere lydt at Vectron ikke kunne komme over 215/220, men det må så være ændret nu.
Er du nu helt sikker på at Siemens ikke afgav tilbud på ECx og DSB vognene? Mener bestemt at der er offentlige kilder, der nævner at der forelå bud fra Siemens i begge udbud, men at Talgo var (uventet) meget billigere, og derfor vandt.
Lokomotiver skal godkendes til 10% overhastighed, så en Vectron til 200 skal formelt kunne køre 220 km/t, mens 230 km/t varianten (der har været varslet på vej længe) skal kunne holde til 253 km/t. Iøvrigt er det "interessant" at Alstom ikke har vundet hverken CD eller MAV udbuddet - det var der en del, der forventede. Alstom har jo "behov" for at komme tilbage på lokomotivmarkedet, og projekterne til dét formål, har ligget klar i Kassel i nogle år...
Lasse
[/quote]Nu skrev jeg intet omkring bud på DSBs vogne der som bekendt ikke er samme udbud som "ECx"...
I forhold til overhastighed så var det nu mere møntet på de testkørsler som Siemens har foretaget i Østrig med Vectron for at se hvad man kunne. Blandt andet pga. tjekkernes og andres ønske om mere end 200 km/t. Her var konklusionen at man ikke kunne få den nuværende udgave over 215/220 - som tilladt hastighed. Men nu har tjekkerne (reelt under pres fra DB) fået det som de ville have det med 230 km/t