Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
Hvornår bliver de leveret,  måske  er strømen  til Århus ved og være klar til den tid

skal men kører med 15 vogne  / 8 vogne  eller kan det for eks. være 10 og 12 vogne alt efter behov.

Kan 2 sæt kører samlet ( med 2 EB) fra København og så dele toget i Odense eller i Kolding  og lade det ene sæt kører mod Sønderborg og det andet mod Esbjerg lidt ligesom MA lyntogene
 


Citat fra: Lyntoget Dato 11/04-23, 00:17Hvornår bliver de leveret,  måske  er strømen  til Århus ved og være klar til den tid

skal men kører med 15 vogne  / 8 vogne  eller kan det for eks. være 10 og 12 vogne alt efter behov.

Kan 2 sæt kører samlet ( med 2 EB) fra København og så dele toget i Odense eller i Kolding  og lade det ene sæt kører mod Sønderborg og det andet mod Esbjerg lidt ligesom MA lyntogene
 


Dette ville nok være mugligt, men da EB ikke har automatiske koblinger vil dette tage længere tid og kæve mere personale end at dele f.eks. IC3

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Talgotog i indenlandske løb, tror der måske var et marked for lyntog til Århus Aalborg end Esbjerg, men måske en kort version til Esbjerg?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Af xal olesen. 11/04-23, 13:04.
Seneste redigering: 11/04-23, 13:11 af xal olesen
Leveringstiden kan sagtens trække ud. DSB oprindelige argument for ikke at købe styrevogne som DB har gjort, var at godkendelsesprocessen ville tage for lang tid.

DSB har i deres årsrapport for 2022 på side 58-59 skrevet at Talgo forventes i 2024.

Om det holder kan diskuteres. I Eisenbahn-Revue International er der en hel side med info om Deutsche Bahns Talgo. Primo marts 2023 blev den første hele togstamme på 17 vogne sat sammen med det tilhørende Talgo lokomotiv. Hvornår Talgo komme til Tyskland for at blive test- og godkendelsesprocedure er ikke fastlagt endnu.   

DB forventer at Talgo kommer i drift i oktober 2024. Så DSB kommer nok ikke i drift før dette tidspunkt.

Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 19:55Fra december 2025 kommer der (efter planen) direkte tog Prag-Dresden-Berlin-Hamburg-København med de tjekkiske statsbaners nye Siemens vogne.
interessant. Det er ca 12 h løbetid. Vil de lade toget "sove" i København?
Det vil ellers være mere interessant at køre det om natten. Men der er SJ/RDC & Snälltåget vist allerede på skinnerne.




Citat fra: Thorfinn Dato 13/04-23, 23:02
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 19:55Fra december 2025 kommer der (efter planen) direkte tog Prag-Dresden-Berlin-Hamburg-København med de tjekkiske statsbaners nye Siemens vogne.
interessant. Det er ca 12 h løbetid. Vil de lade toget "sove" i København?
Det vil ellers være mere interessant at køre det om natten. Men der er SJ/RDC & Snälltåget vist allerede på skinnerne.

Ja, jeg tænker det bliver EC 174/175 der i dag kører til/fra Flensburg der kommer til at fortsætte til København. Det togpar har i dag ankomst til Flensburg ca. 19:15 og afgang ca. 8:30.

Anders

Bag betalingmuren hos ing.dk er der lidt info fra DSB selv:
https://ing.dk/artikel/enorm-efterspoergsel-paa-ture-til-hamborg-dsb-fordobler-ordre-hos-spansk-togproducent?check_logged_in=1

Citat»Planen er, at vi køber yderligere otte vognstammer, så vi kan fordoble den internationale trafik, som der er enorm efterspørgsel på i øjeblikket, og som vil stige yderligere i fremtiden, når Femern-forbindelsen åbner i slutningen af årtiet,« siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB.
Og
CitatHvis det bliver godkendt bestiller trafikselskabet 16 såkaldte styrevogne oveni ordren på flere vognstammer hos Talgo.
[...]
DSB forventer at kunne modtage de første styrevogne i slutningen af 2026 eller begyndelsen af 2027. Som nævnt kommer de første vognstammer i sommeren 2024.

Et andet interessant citat er dette:

CitatDen første styrevogn er gået i produktion og ventes at blive leveret til Deutsche Bahn i begyndelsen af 2026

Stammerne fra Talgo skal enten have en styrevogn eller en endevogn i hver ende. Spørgsmålet er så om man vil bygge alle 23 styrevogne til Deutsche Bahn og lade dem køre "døde" rundt som endevogne inden de er godkendte, eller om Talgo bygger 23 ekstra endevogne så DB' stammer kan komme i drift næste år?

For DSB betyder det også at de 8 ekstra vognstammer først kan leveres/tages i brug når styrevognene er leveret.

Anders

Citat fra: andersj Dato 13/04-23, 23:57
Citat fra: Thorfinn Dato 13/04-23, 23:02
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 19:55Fra december 2025 kommer der (efter planen) direkte tog Prag-Dresden-Berlin-Hamburg-København med de tjekkiske statsbaners nye Siemens vogne.
interessant. Det er ca 12 h løbetid. Vil de lade toget "sove" i København?
Det vil ellers være mere interessant at køre det om natten. Men der er SJ/RDC & Snälltåget vist allerede på skinnerne.

Ja, jeg tænker det bliver EC 174/175 der i dag kører til/fra Flensburg der kommer til at fortsætte til København. Det togpar har i dag ankomst til Flensburg ca. 19:15 og afgang ca. 8:30.
Dresdner Bahn skal være klar til brug til den tid så det ændre køreplansstrukturen. Blandt andet derfor at CD skal have 230 km/t-tog for at kunne passe ind på den nye struktur på Hamborg - Berlin

Citat fra: Time will tell Dato 14/04-23, 18:45
Citat fra: andersj Dato 13/04-23, 23:57
Citat fra: Thorfinn Dato 13/04-23, 23:02
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 19:55Fra december 2025 kommer der (efter planen) direkte tog Prag-Dresden-Berlin-Hamburg-København med de tjekkiske statsbaners nye Siemens vogne.
interessant. Det er ca 12 h løbetid. Vil de lade toget "sove" i København?
Det vil ellers være mere interessant at køre det om natten. Men der er SJ/RDC & Snälltåget vist allerede på skinnerne.

Ja, jeg tænker det bliver EC 174/175 der i dag kører til/fra Flensburg der kommer til at fortsætte til København. Det togpar har i dag ankomst til Flensburg ca. 19:15 og afgang ca. 8:30.
Dresdner Bahn skal være klar til brug til den tid så det ændre køreplansstrukturen. Blandt andet derfor at CD skal have 230 km/t-tog for at kunne passe ind på den nye struktur på Hamborg - Berlin

Det er sjovt, du nævner det, for det passer jo skidt sammen med de drømme, nogen har, om kørsel med de nye DSB Talgo-vogne helt til Berlin.

Citat fra: Svend Dato 14/04-23, 20:15Det er sjovt, du nævner det, for det passer jo skidt sammen med de drømme, nogen har, om kørsel med de nye DSB Talgo-vogne helt til Berlin.

Ja med mindre de laver sådan en manøvre som denne her igen og samarbejder med Siemens om at opgradere nogle, eller alle deres Vectron lokomotiver til 230 i timen, især nu hvor Siemens tilbyder dette som standardprodukt nu på ligefod med 200 modellen. Men hvad ved jeg. Tiden må vel vise hvad der er af muligheder, og hvad DSBs interesser er.

Hvis man tænker ekstra langsigtet til den dag dobbeltdækkervognene bliver udrangeret ville DSB sandsynligvis købe faste togsæt som erstatning. I såfald kunne der måske være noget om snakken om at opgradere alle lokomotiverne og indkøbe flere vognstammer fra Talgo, eller gennem nyt udbud. Det ville da være en rimelig solid mulighed for at opbygge en lyntogsflåde til højhastighedsstandarder. Godt nok kun til 230, men det er trods alt stadigvæk en høj hastighed.

Især hvis det går i den rigtige retning med udbygning af mulige højhastighedsbaner mellem København og Århus, (tænker især på Hovedgård-Hasselager hvis den ikke bliver aflyst, såvel som andre muligheder hvis den politiske enighed skulle opstå på ruten. Måske endda Kattegat forbindelsen?) kan det måske være oplagt at have lyntog med 230 i timen mellem landsdelene og til udlandet med Vectron 230 maskiner som trækkraft.

Alt det her er selvfølgelig spekulation men igen tiden må vise hvad der sker på den politiske side.

De kunne jo køre Hamburg Uelzen Stendal til Berlin som det med IRE tog Hamburg Berlin jeg tror det var mig du hentydede til, men dette kunne være en løsning og der kan de køre 200 km/t en pæn del af vejen
 Med venlig hilsen Bent Jensen

I ultra korte træk, hvad skal skiftes for at Litra EB kan komme til at køre 230 kmt?
Motor, bremser, hjul....

Citat fra: Danskjävlar Dato 14/04-23, 20:28
Citat fra: Svend Dato 14/04-23, 20:15Det er sjovt, du nævner det, for det passer jo skidt sammen med de drømme, nogen har, om kørsel med de nye DSB Talgo-vogne helt til Berlin.

Ja med mindre de laver sådan en manøvre som denne her igen og samarbejder med Siemens om at opgradere nogle, eller alle deres Vectron lokomotiver til 230 i timen, især nu hvor Siemens tilbyder dette som standardprodukt nu på ligefod med 200 modellen. Men hvad ved jeg. Tiden må vel vise hvad der er af muligheder, og hvad DSBs interesser er.

Hvis man tænker ekstra langsigtet til den dag dobbeltdækkervognene bliver udrangeret ville DSB sandsynligvis købe faste togsæt som erstatning. I såfald kunne der måske være noget om snakken om at opgradere alle lokomotiverne og indkøbe flere vognstammer fra Talgo, eller gennem nyt udbud. Det ville da være en rimelig solid mulighed for at opbygge en lyntogsflåde til højhastighedsstandarder. Godt nok kun til 230, men det er trods alt stadigvæk en høj hastighed.

Især hvis det går i den rigtige retning med udbygning af mulige højhastighedsbaner mellem København og Århus, (tænker især på Hovedgård-Hasselager hvis den ikke bliver aflyst, såvel som andre muligheder hvis den politiske enighed skulle opstå på ruten. Måske endda Kattegat forbindelsen?) kan det måske være oplagt at have lyntog med 230 i timen mellem landsdelene og til udlandet med Vectron 230 maskiner som trækkraft.

Alt det her er selvfølgelig spekulation men igen tiden må vise hvad der sker på den politiske side.

DSB er gå gået meget målrettet mod kun at købe materiel, der kan køre 200 km/t (og ikke mere), så mon ikke løbet er kørt?

DSB gik også målrettet efter ikke at have styrevogne og se så hvor vi er nu.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak