Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
Citat fra: mss Dato 17/04-23, 19:01Det var da utroligt, bare man vender ryggen til nyhedsstrømmen et øjeblik (eller nogle uger ;) ) sker der straks noget nyt!
Så må vi da håbe at de kan få styrevognene til at virke.

Er det ikke er tage sorgerne temmelig meget på forskud, at antage, at de ikke vil virke?

Heldigvis skal de virke sammen med Vectron (dual mode) ift. DB's bestilte styrevogne, så det må forventes at de også relativt nemt kommer til at virke med de danske vectron..

Nu med pressemeddelelse fra DSB:

DSB bestiller flere nye vogne til den internationale trafik

18. april 2023 kl. 17:36
Danskernes kæmpe interesse for klimavenlige rejser har fået DSB til at fordoble sin ordren på nye passagervogne fra spanske Talgo.

I februar 2020 bestilte DSB otte vognstammer til den internationale trafik mellem København/Aarhus og Hamborg. Det er den ordre, som DSB nu fordobler til 16 vognstammer.

Samtidig bestiller DSB 16 styrevogne til at betjene lokomotivet i vognstammens ene ende, på samme måde som man kender det fra tog med DSB's dobbeltdækkervogne.

DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

"Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.

Hver vognstamme har 493 siddepladser, når de står klar med styrevogne. De første styrevogne forventes at blive sat i drift som almindelige vogne omkring årsskiftet 2026/27, selve styrefunktionen bliver aktiveret lidt senere, forventeligt i 2028.

Der er tale om en betinget købsaftale, der forudsætter en endelig godkendelse i DSB's bestyrelse og tiltrædelse af Folketingets Finansudvalg



https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-bestiller-flere-nye-vogne-til-den-internationale-trafik/

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05Nu med pressemeddelelse fra DSB:

DSB bestiller flere nye vogne til den internationale trafik

18. april 2023 kl. 17:36
Danskernes kæmpe interesse for klimavenlige rejser har fået DSB til at fordoble sin ordren på nye passagervogne fra spanske Talgo.

I februar 2020 bestilte DSB otte vognstammer til den internationale trafik mellem København/Aarhus og Hamborg. Det er den ordre, som DSB nu fordobler til 16 vognstammer.

Samtidig bestiller DSB 16 styrevogne til at betjene lokomotivet i vognstammens ene ende, på samme måde som man kender det fra tog med DSB's dobbeltdækkervogne.

DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

"Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.

Hver vognstamme har 493 siddepladser, når de står klar med styrevogne. De første styrevogne forventes at blive sat i drift som almindelige vogne omkring årsskiftet 2026/27, selve styrefunktionen bliver aktiveret lidt senere, forventeligt i 2028.

Der er tale om en betinget købsaftale, der forudsætter en endelig godkendelse i DSB's bestyrelse og tiltrædelse af Folketingets Finansudvalg



https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-bestiller-flere-nye-vogne-til-den-internationale-trafik/
Er det ikke Hamburg HBF man kan se i genskæret på fronten?


Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

"Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.
Man skal virkelig holde tungen lige i munden hvis man ud fra denne pressemeddelelse og de andre informationer vi har fået, skal udlede det kommende tidsforløb.
Hvis Talgostammerne skal i drift næste år, må det nødvendigvis ske i den oprindeligt planlagte sandwichoprangering. Når så styrevognene dukker op - var det i 2026? vil man succesivt erstatte det ene lokomotiv i sandwichkonstruktionen så man ved afslutningen af leverancen har 16 stammer med styrevogn og Vectronlokomotiv.

Sider med spørgsmålet om, hvorfor starter styrevogne som deaktiveret styrvogn?

Citat fra: hummel_62 Dato 18/04-23, 20:45Sider med spørgsmålet om, hvorfor starter styrevogne som deaktiveret styrvogn?
Fordi de nok ikke er godkendt som styrevogne ved levering.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/04-23, 20:18
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

"Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.
Man skal virkelig holde tungen lige i munden hvis man ud fra denne pressemeddelelse og de andre informationer vi har fået, skal udlede det kommende tidsforløb.
Hvis Talgostammerne skal i drift næste år, må det nødvendigvis ske i den oprindeligt planlagte sandwichoprangering. Når så styrevognene dukker op - var det i 2026? vil man succesivt erstatte det ene lokomotiv i sandwichkonstruktionen så man ved afslutningen af leverancen har 16 stammer med styrevogn og Vectronlokomotiv.
Det er først i 2028, at man kan droppe sandwichen, ifølge pressemeddelelsen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/04-23, 20:18
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

"Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.
Man skal virkelig holde tungen lige i munden hvis man ud fra denne pressemeddelelse og de andre informationer vi har fået, skal udlede det kommende tidsforløb.
Hvis Talgostammerne skal i drift næste år, må det nødvendigvis ske i den oprindeligt planlagte sandwichoprangering. Når så styrevognene dukker op - var det i 2026? vil man succesivt erstatte det ene lokomotiv i sandwichkonstruktionen så man ved afslutningen af leverancen har 16 stammer med styrevogn og Vectronlokomotiv.

Sandwichkørslen er vist helt droppet og man stiller et lokomotiv i Hamburg i stedet som kan koble på i den anden ende.

Der er også en pressemeddelelse fra Talgo samt det første billede inde fra en DSB-vogn.

Pressemeddelelse: https://www.talgo.com/-/denmark-confirms-confidence-talgo-additional-order

Det nævnes at den nye bestilling (120 vogne) har en værdi på 1,35 mia. kr. hvilket giver en pris på 11,25 mio. kr. pr. vogn. Den oprindelige ordre (104 vogne) fra 2020 var på 1 mia. kr. hvilket gav en pris på 9,62 mio. kr. pr. vogn.
Da den oprindelige ordre bestod af 16 endevogne og den nye af 16 styrevogne + eftervirkningerne fra inflationen er det svært at sige om eller hvor meget DSB har fået i rabat som kompensation for den forsinkede levering af første bestilling.


Anders

Citat fra: Mads Dato 18/04-23, 20:56
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/04-23, 20:18
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

"Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.
Man skal virkelig holde tungen lige i munden hvis man ud fra denne pressemeddelelse og de andre informationer vi har fået, skal udlede det kommende tidsforløb.
Hvis Talgostammerne skal i drift næste år, må det nødvendigvis ske i den oprindeligt planlagte sandwichoprangering. Når så styrevognene dukker op - var det i 2026? vil man succesivt erstatte det ene lokomotiv i sandwichkonstruktionen så man ved afslutningen af leverancen har 16 stammer med styrevogn og Vectronlokomotiv.
Det er først i 2028, at man kan droppe sandwichen, ifølge pressemeddelelsen.

Nej det er ikke det det står..

Der står direkte at styrevognenene først kan bruges som styrevogn i 2028..

16 stammer i sandwich er lig 32 vectron.. Man skal også bruge 26 til regionalkørsel med dobbeltdækker, hvilket giver 58..

Og man har kun 44..

Derfor må man prioritere..

Så enten må man lave omløb, køre med 8 stammer i sandwich, eller lease/låne/stjæle ekstra 16 lokomotiver..

Vi må se hvad der sker.. :)

Citat fra: mikkelwf Dato 18/04-23, 21:07Og man har kun 44..

De sidste to lokomotiver i optionen fik man aldrig købt, så der er kun bestilt og leveret 42 lokomotiver. 16 til Talgo og 25 til dobbeltdækkerne + en ekstra.

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 21:15
Citat fra: mikkelwf Dato 18/04-23, 21:07Og man har kun 44..

De sidste to lokomotiver i optionen fik man aldrig købt, så der er kun bestilt og leveret 42 lokomotiver. 16 til Talgo og 25 til dobbeltdækkerne + en ekstra.

Ja så må man ud og stjæle et par stykker til.. ;)

Der var lige et sidste foto i denne omgang


Anders

Citat fra: mikkelwf Dato 10/08-91, 19:20Nej det er ikke det det står..

Der står direkte at styrevognenene først kan bruges som styrevogn i 2028..

16 stammer i sandwich er lig 32 vectron.. Man skal også bruge 26 til regionalkørsel med dobbeltdækker, hvilket giver 58..

Og man har kun 44..

Derfor må man prioritere..

Så enten må man lave omløb, køre med 8 stammer i sandwich, eller lease/låne/stjæle ekstra 16 lokomotiver..

Vi må se hvad der sker.. :)

Hvis alle Talgo-stammerne er leveret til den tid...
Så længe man kun har 8 stammer, er der sandwich til alle.

(Og der er kun 25 DD ABs.)

Citat fra: Mads Dato 18/04-23, 21:41
Citat fra: mikkelwf Dato 10/08-91, 19:20Nej det er ikke det det står..

Der står direkte at styrevognenene først kan bruges som styrevogn i 2028..

16 stammer i sandwich er lig 32 vectron.. Man skal også bruge 26 til regionalkørsel med dobbeltdækker, hvilket giver 58..

Og man har kun 44..

Derfor må man prioritere..

Så enten må man lave omløb, køre med 8 stammer i sandwich, eller lease/låne/stjæle ekstra 16 lokomotiver..

Vi må se hvad der sker.. :)

Hvis alle Talgo-stammerne er leveret til den tid...
Så længe man kun har 8 stammer, er der sandwich til alle.

(Og der er kun 25 DD ABs.)

De bliver nok leveret løbende..

Man må gå ud fra den oprindelige ordre på 8 stammer (16 endevogne) kommer først..

Så kan man løbende bytte den ene endevogn ud med styrevognen når de kommer, og bygge nye stammer med endevogn + styrevogn (og mellemvogne selvfølgelig) når de så bliver leveret..

(og tjek ved 25 DD, havde lige glemt det præcise antal ;))

Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 20:59
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/04-23, 20:18
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

"Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.
Man skal virkelig holde tungen lige i munden hvis man ud fra denne pressemeddelelse og de andre informationer vi har fået, skal udlede det kommende tidsforløb.
Hvis Talgostammerne skal i drift næste år, må det nødvendigvis ske i den oprindeligt planlagte sandwichoprangering. Når så styrevognene dukker op - var det i 2026? vil man succesivt erstatte det ene lokomotiv i sandwichkonstruktionen så man ved afslutningen af leverancen har 16 stammer med styrevogn og Vectronlokomotiv.

Sandwichkørslen er vist helt droppet og man stiller et lokomotiv i Hamburg i stedet som kan koble på i den anden ende.

Der er også en pressemeddelelse fra Talgo samt det første billede inde fra en DSB-vogn.

Pressemeddelelse: https://www.talgo.com/-/denmark-confirms-confidence-talgo-additional-order

Det nævnes at den nye bestilling (120 vogne) har en værdi på 1,35 mia. kr. hvilket giver en pris på 11,25 mio. kr. pr. vogn. Den oprindelige ordre (104 vogne) fra 2020 var på 1 mia. kr. hvilket gav en pris på 9,62 mio. kr. pr. vogn.
Da den oprindelige ordre bestod af 16 endevogne og den nye af 16 styrevogne + eftervirkningerne fra inflationen er det svært at sige om eller hvor meget DSB har fået i rabat som kompensation for den forsinkede levering af første bestilling.



Jeg tror der generelt blandes begreber her. Jeg tror ikke den oplyste værdi er DSBs betaling til Talgo. Hvis produktet er så billigt, som det siges, så er 10 mio +/- for 30-40 siddepladser absolut i den høje ende. Mon ikke den oplyste værdi er det som DSB bogfører vognene til i regnkabet (anskaffelsespris + en stribe omkostninger forbundet derved)

Lasse

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
Billige jernbane T-shirts

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak