Citat fra: mpp Dato 16/04-23, 19:27Det er vist ret sikkert at DSB kigger på Oslo – se f.x. her https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article15009475.ece og her https://politiken.dk/rejser/togrejser/art9206965/DSB-vil-%C3%A5bne-to-nye-internationale-togruter (begge bag betalingsmur).
Der har så været spekuleret i hvilke vogne der vil skulle bruges og i hvad omfang det vil blive kørt i samarbejde med andre togselskaber. Ruterne til Prag bliver jo nok i samarbejde med CD og sikkert også deres vogne og der var tidligere spekulation om at ruten til Oslo ville blive kørt med SJ-vogne. Det lader så til ikke at være tilfældet alligevel.
CD har bekræftet at det bliver deres egne nye vogne der kommer til at køre til København.
SJ ejer ingen vogne der kan køre i Tyskland og SJ har heller ikke planer om at anskaffe nye personvogne.
Samarbejdet skifter jo ved grænserne. Det er DSB regler og DSB personale så længe toget befinder sig i Danmark. DB regler og personale når toget befinder sig i Tyskland. CD regler og personale når toget befinder sig i Tjekkiet. SJ regler og personale når toget befinder sig i Sverige og Norge.
Den operatør der stille med materielle kompenseres selvfølgelig økonomisk baseret på antallet af kilometer toget kører i det pågældende land. Dog har DB aftale med ÖBB og SBB om at man udligner, ved at DB materiel kører lige så mange kilometer i Schweiz som SBB materiel kører i Tyskland og det samme med Østrig.