Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
Citat fra: Svend Dato 16/04-23, 18:51
Citat fra: mpp Dato 16/04-23, 18:13Rimelig spændende udvikling, så mangler vi bare at der bliver købt en cafe/restaurantvogn så man kan købe noget at spise på vejen – især turen til Oslo er lang. Min fornemmelse er, at DSB er lidt overraskede over, at det pludseligt er blevet smart og moderne at køre i tog så de har stadig ikke fuldstændigt fundet ud af hvordan deres egentlige IC-langfartskoncept skal se ud. Det gode er så at de har ret mange muligheder for at udvikling af forretningen nu de både har rammeaftaler på Talgo og IC5 og det lader da til at de formår at slå til når muligheden byder sig.

Mit bud er at vi også kommer til at se Talgo-togene indenlands. København–Aarhus–Aalborg har på en gang rimelig meget trafik og er lang nok til at den bør betjenes med egentlige IC-tog som man kender det fra udlandet og ikke bare glorificerede regionaltog. Med elektrificering og nye signalsystemer går ruten jo pludseligt fra at være en af de vanskeligste at byde ind på som open access-operatør til at være en af de letteste og så vil det være mærkeligt at DSB har alle deres bedste tog kørende til udlandet.

Oslo! Er det noget om sagen, ud over det der er skrevet på jernbanen.dk ? Kilder?


SJ har bekræftet det i denne artikel: https://www.dn.se/ekonomi/sjs-nya-plan-linje-mellan-oslo-och-hamburg-med-tva-stopp-i-sverige/

DSB har bekræftet det i denne artikel: https://politiken.dk/rejser/togrejser/art9206965/DSB-vil-åbne-to-nye-internationale-togruter

Dog er der så vidt jeg ved ikke meldt noget ud om hvem af partnerne (SJ, DSB og DB) der stiller med materiel til Hamburg-Oslo korridoren.

Anders

Det er vist ret sikkert at DSB kigger på Oslo – se f.x. her https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article15009475.ece og her https://politiken.dk/rejser/togrejser/art9206965/DSB-vil-%C3%A5bne-to-nye-internationale-togruter (begge bag betalingsmur).

Der har så været spekuleret i hvilke vogne der vil skulle bruges og i hvad omfang det vil blive kørt i samarbejde med andre togselskaber. Ruterne til Prag bliver jo nok i samarbejde med CD og sikkert også deres vogne og der var tidligere spekulation om at ruten til Oslo ville blive kørt med SJ-vogne. Det lader så til ikke at være tilfældet alligevel.

Citat fra: mpp Dato 16/04-23, 19:27Det er vist ret sikkert at DSB kigger på Oslo – se f.x. her https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article15009475.ece og her https://politiken.dk/rejser/togrejser/art9206965/DSB-vil-%C3%A5bne-to-nye-internationale-togruter (begge bag betalingsmur).

Der har så været spekuleret i hvilke vogne der vil skulle bruges og i hvad omfang det vil blive kørt i samarbejde med andre togselskaber. Ruterne til Prag bliver jo nok i samarbejde med CD og sikkert også deres vogne og der var tidligere spekulation om at ruten til Oslo ville blive kørt med SJ-vogne. Det lader så til ikke at være tilfældet alligevel.

CD har bekræftet at det bliver deres egne nye vogne der kommer til at køre til København.

SJ ejer ingen vogne der kan køre i Tyskland og SJ har heller ikke planer om at anskaffe nye personvogne.

Samarbejdet skifter jo ved grænserne. Det er DSB regler og DSB personale så længe toget befinder sig i Danmark. DB regler og personale når toget befinder sig i Tyskland. CD regler og personale når toget befinder sig i Tjekkiet. SJ regler og personale når toget befinder sig i Sverige og Norge.

Den operatør der stille med materielle kompenseres selvfølgelig økonomisk baseret på antallet af kilometer toget kører i det pågældende land. Dog har DB aftale med ÖBB og SBB om at man udligner, ved at DB materiel kører lige så mange kilometer i Schweiz som SBB materiel kører i Tyskland og det samme med Østrig.

Anders

Mht SJ: Mon ikke SJ materiel dækker bedre end SJ personvogne. De nye fjerntogsmotorvogne (når de leveres) skulle kunne køre i Danmark

Citat fra: jacobchristensen Dato 16/04-23, 20:18Mht SJ: Mon ikke SJ materiel dækker bedre end SJ personvogne. De nye fjerntogsmotorvogne (når de leveres) skulle kunne køre i Danmark

Jo, men i det her tilfælde er der tale om togpar Oslo-Hamburg og Göteborg-Hamburg, så de skal kunne køre i både Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Anders

Citat fra: Bent Jensen Dato 14/04-23, 21:01De kunne jo køre Hamburg Uelzen Stendal til Berlin som det med IRE tog Hamburg Berlin jeg tror det var mig du hentydede til, men dette kunne være en løsning og der kan de køre 200 km/t en pæn del af vejen
 Med venlig hilsen Bent Jensen
Hamborg-Uelzen = total overbelastet strækning.
Uelzen-Stendal = enkeltspor det meste af vejen.

Mener du virkeligt seriøst at DSB skal køre den (om)vej til Berlin ?

Citat fra: andersj Dato 16/04-23, 20:24
Citat fra: jacobchristensen Dato 16/04-23, 20:18Mht SJ: Mon ikke SJ materiel dækker bedre end SJ personvogne. De nye fjerntogsmotorvogne (når de leveres) skulle kunne køre i Danmark

Jo, men i det her tilfælde er der tale om togpar Oslo-Hamburg og Göteborg-Hamburg, så de skal kunne køre i både Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Der vist rigtig mange løse ender i dette spinderi. Enkelte forsigtige gæt og formodninger (og drømme) udvikler sig til at blive den skinbarlige sandhed.

Forestiller vi os, at kørsel med direkte tog fra Oslo og sydpå skal foregå med statsstøtte og dansk materiel, herunder ombyggede EB-lokomotiver? Men debatten er da sjov i sig selv  :-)

Der er virkelig mange fantasifulde forslag i omløb, både når det gælder dagtog og nattog. Men jeg ville nu gerne lige se en fungerende trafik Danmark - Hamborg først i stedet for de provisorier vi halter afsted med pt.

Citat fra: Svend Dato 16/04-23, 21:54Forestiller vi os, at kørsel med direkte tog fra Oslo og sydpå skal foregå med statsstøtte og dansk materiel, herunder ombyggede EB-lokomotiver? Men debatten er da sjov i sig selv  :-)


Apropos gæt, formodninger og drømme.

Jeg har kun citeret hvad der er bekræftet af hhv. CD, DSB og SJ.

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/04-23, 22:46
Citat fra: Svend Dato 16/04-23, 21:54Forestiller vi os, at kørsel med direkte tog fra Oslo og sydpå skal foregå med statsstøtte og dansk materiel, herunder ombyggede EB-lokomotiver? Men debatten er da sjov i sig selv  :-)


Apropos gæt, formodninger og drømme.

Jeg har kun citeret hvad der er bekræftet af hhv. CD, DSB og SJ.

Og her oplyses det konkret, at kørsel København-Oslo-København
 skal ske ved anvendelse af (bl a) dansk materiel, altså DSB lokomotiver og DSB talgovogne
???

....og her skete der noget mystisk, idet jeg ikke kunne rette den smiley der erstattede mine spørgsmålstegn, så jeg gentager her:

Og her oplyses det konkret, at kørsel København-Oslo-København
 skal ske ved anvendelse af (bl a) dansk materiel, altså DSB lokomotiver og DSB talgovogne ??

Citat fra: Svend Dato 17/04-23, 06:40Og her oplyses det konkret, at kørsel København-Oslo-København
 skal ske ved anvendelse af (bl a) dansk materiel, altså DSB lokomotiver og DSB talgovogne ??

Nej, det er noget du påstår.

Vi andre har siden det blev kendt diskuteret at der ikke er andet relevant materiel hos hverken SJ eller DB, men som SJ også har nævnt er der en udfordring med trækkræften. Så man vil nok skulle indleje nogle Vectron med Scandianavia landepakke til disse tog, uanset hvilke vogne man hænger efter.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/04-23, 10:27
Citat fra: Svend Dato 17/04-23, 06:40Og her oplyses det konkret, at kørsel København-Oslo-København
 skal ske ved anvendelse af (bl a) dansk materiel, altså DSB lokomotiver og DSB talgovogne ??

Nej, det er noget du påstår.

Vi andre har siden det blev kendt diskuteret at der ikke er andet relevant materiel hos hverken SJ eller DB, men som SJ også har nævnt er der en udfordring med trækkræften. Så man vil nok skulle indleje nogle Vectron med Scandianavia landepakke til disse tog, uanset hvilke vogne man hænger efter.

Den kan du alså ikke smyge dig udenom ved at påstå, at det mig der har bragt vildledningen til torvs.

Hvis vi spoler tilbage til et indlæg i går, blev der skrevet og svaret sådan:

Citat fra: mpp Dato 16/04-23, 18:13
Rimelig spændende udvikling, så mangler vi bare at der bliver købt en cafe/restaurantvogn så man kan købe noget at spise på vejen – især turen til Oslo er lang. Min fornemmelse er, at DSB er lidt overraskede over, at det pludseligt er blevet smart og moderne at køre i tog så de har stadig ikke fuldstændigt fundet ud af hvordan deres egentlige IC-langfartskoncept skal se ud. Det gode er så at de har ret mange muligheder for at udvikling af forretningen nu de både har rammeaftaler på Talgo og IC5 og det lader da til at de formår at slå til når muligheden byder sig.

Mit bud er at vi også kommer til at se Talgo-togene indenlands. København–Aarhus–Aalborg har på en gang rimelig meget trafik og er lang nok til at den bør betjenes med egentlige IC-tog som man kender det fra udlandet og ikke bare glorificerede regionaltog. Med elektrificering og nye signalsystemer går ruten jo pludseligt fra at være en af de vanskeligste at byde ind på som open access-operatør til at være en af de letteste og så vil det være mærkeligt at DSB har alle deres bedste tog kørende til udlandet.

Oslo! Er det noget om sagen, ud over det der er skrevet på jernbanen.dk ? Kilder?


SJ har bekræftet det i denne artikel: https://www.dn.se/ekonomi/sjs-nya-plan-linje-mellan-oslo-och-hamburg-med-tva-stopp-i-sverige/

DSB har bekræftet det i denne artikel: https://politiken.dk/rejser/togrejser/art9206965/DSB-vil-åbne-to-nye-internationale-togruter

Dog er der så vidt jeg ved ikke meldt noget ud om hvem af partnerne (SJ, DSB og DB) der stiller med materiel til Hamburg-Oslo korridoren.
Anders



Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 19:55
Citat fra: Theis Andersen Dato  8/04-23, 19:18Ville der være noget til hindre for at DSB i fremtiden kunne forlænger hamburg toget til Berlin? så man kunne køre direkte, København, Berlin, ligesom i gamle dage med ICE-TD.

Fra december 2025 kommer der (efter planen) direkte tog Prag-Dresden-Berlin-Hamburg-København med de tjekkiske statsbaners nye Siemens vogne.



Cool. Jeg mener eller, at Jernbanen skrev, at man havde planer om at lade det køre til Aarhus (altså når der engang var elektrificeret dertil), men det med KBH er måske en midlertidig ting?

Det var da utroligt, bare man vender ryggen til nyhedsstrømmen et øjeblik (eller nogle uger ;) ) sker der straks noget nyt!
Så må vi da håbe at de kan få styrevognene til at virke.


Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak