Citat fra: bjergged Dato 15/04-23, 23:43Ja, det passer så godt at man næsten skulle tro det havde været planen fra starten. DB betaler for udviklingen af styrevognen, og DSB kan kækt købe 16 stk. og i øvrigt 8 ekstra vognstammer inden for rammerne af det oprindelige udbud, og samtidig afhjælpe deres akutte materielmangel ved at bruge nogen af dem midlertidigt til indenrigstrafik.
Men hvis styrevognene først er virksomme i 2027, så skulle der gerne være en del IC5 i drift på det tidspunkt. Hvis styrevognene leveres før tid, men uvirksomme, så har man godt nok 16 stammer, men også behov for omløb eller behov for mere end 16 lokomotiver ved lokomotivskifte på endestationen.
Det ser ud til at DB's styrevogne leveres som planen i 2024, dog uden at kunne bruges til at styre fra før 2026.
Så hvis den nye bestilling skal kunne afhjælpe den pressede materielsituation, så skal de også leveres i 2024 - medmindre man allerede nu kender til en yderligere forsinkelse på IC5. (hvilket nok ikke er usandsynligt).
Et oplagt bud er selvfølgelig IC 8xx togene Esbjerg-Østerport. I Esbjerg er det muligt at foretage omløb ved perron og der er en lille times ophold for IC 8xx togene. Umiddelbart burde det også være muligt at fortage omløb på Helgoland.