Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
Citat fra: Danskjävlar Dato 14/04-23, 21:57DSB gik også målrettet efter ikke at have styrevogne og se så hvor vi er nu.

Ah, det er vist så meget sagt. Sandwichformationen var en kompromisløsning, valgt ud fra hvad der gav bedst mening på det pågældende tidspunkt. Man ville skam gerne have styrevogne, men på daværende tidspunkt var det billigere/hurtigere/nemmere bare at købe nogen flere Vectroner.

Skal de eventuelt overskydende Vectroner så sælges fra.

De kan vel ikke bruges i den eksisterende flåde.


Citat fra: Anders Larsen Dato 15/04-23, 08:14Skal de eventuelt overskydende Vectroner så sælges fra.

De kan vel ikke bruges i den eksisterende flåde.



Tvivler på at nogen vil købe dem......de er prissat alt for højt da DSB også har lagt "projektomkostninger" på..... Så meget for DSBs argument om at kunne sælge lokomotiverne senere. Men med høj prissætning følger mulighed for større lån....

Citat fra: Thorfinn Dato 13/04-23, 23:02
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 19:55Fra december 2025 kommer der (efter planen) direkte tog Prag-Dresden-Berlin-Hamburg-København med de tjekkiske statsbaners nye Siemens vogne.
interessant. Det er ca 12 h løbetid. Vil de lade toget "sove" i København?
Det vil ellers være mere interessant at køre det om natten. Men der er SJ/RDC & Snälltåget vist allerede på skinnerne.




en god forbindelse var nok CF toget, de har god spisevogne. Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Anders Larsen Dato 15/04-23, 08:14Skal de eventuelt overskydende Vectroner så sælges fra.

De kan vel ikke bruges i den eksisterende flåde.



Nej, idet man fordobler bestillingen hos Talgo skal man stadig bruge lige mange Vectroner. Så istedet for 8 togsæt med to lokomotiver hver, får man 16 togsæt med et lokomotiv hver.

Citat fra: Anders Larsen Dato 15/04-23, 08:14Skal de eventuelt overskydende Vectroner så sælges fra.

De kan vel ikke bruges i den eksisterende flåde.


Hvis der skal være dobbelt så mange sæt af vogne som oprindeligt planlagt, kommer antallet til at passe ret præcist alligevel

Mvh
Lars

Citat fra: Anders Larsen Dato 15/04-23, 08:14Skal de eventuelt overskydende Vectroner så sælges fra.
Jeg spekulerede også over de "overflødige" Vectroner, men hvis de fordobler antallet af stammer, så går kabalen jo op.
Oprindelig regnede de med 8 stammer med 2 Vectroner i hver ende af hver stamme = 16 Vektroner.
Nu tales der om 16 stammer med en styrevogn og lokomotiv i hver ende = 16 lokomotiver.
Ingen Vectroner i overskud.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/04-23, 17:21
Citat fra: Anders Larsen Dato 15/04-23, 08:14Skal de eventuelt overskydende Vectroner så sælges fra.
Jeg spekulerede også over de "overflødige" Vectroner, men hvis de fordobler antallet af stammer, så går kabalen jo op.
Oprindelig regnede de med 8 stammer med 2 Vectroner i hver ende af hver stamme = 16 Vektroner.
Nu tales der om 16 stammer med en styrevogn og lokomotiv i hver ende = 16 lokomotiver.
Ingen Vectroner i overskud.

https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr=


Nå ja jeg havde bare i hovedet at de kom i overskud pga styrevognene men de skal jo selvfølgelig bruges i de nye stammer:-)

Ja, det passer så godt at man næsten skulle tro det havde været planen fra starten. DB betaler for udviklingen af styrevognen, og DSB kan kækt købe 16 stk. og i øvrigt 8 ekstra vognstammer inden for rammerne af det oprindelige udbud, og samtidig afhjælpe deres akutte materielmangel ved at bruge nogen af dem midlertidigt til indenrigstrafik.

Citat fra: bjergged Dato 15/04-23, 23:43Ja, det passer så godt at man næsten skulle tro det havde været planen fra starten. DB betaler for udviklingen af styrevognen, og DSB kan kækt købe 16 stk. og i øvrigt 8 ekstra vognstammer inden for rammerne af det oprindelige udbud, og samtidig afhjælpe deres akutte materielmangel ved at bruge nogen af dem midlertidigt til indenrigstrafik.

Men hvis styrevognene først er virksomme i 2027, så skulle der gerne være en del IC5 i drift på det tidspunkt. Hvis styrevognene leveres før tid, men uvirksomme, så har man godt nok 16 stammer, men også behov for omløb eller behov for mere end 16 lokomotiver ved lokomotivskifte på endestationen.

Det ser ud til at DB's styrevogne leveres som planen i 2024, dog uden at kunne bruges til at styre fra før 2026.

Så hvis den nye bestilling skal kunne afhjælpe den pressede materielsituation, så skal de også leveres i 2024 - medmindre man allerede nu kender til en yderligere forsinkelse på IC5. (hvilket nok ikke er usandsynligt).

Et oplagt bud er selvfølgelig IC 8xx togene Esbjerg-Østerport. I Esbjerg er det muligt at foretage omløb ved perron og der er en lille times ophold for IC 8xx togene. Umiddelbart burde det også være muligt at fortage omløb på Helgoland.

Anders

Selv hvad angår materielforsinkelser så er 2027 stadigvæk rimelig respektabelt. Til den tid er der sikkert kun en mindre andel af IC5 togene der er leveret. Og vi ved heller ikke hvor mange af dem DSB reelt set køber. Vi ved at der i hvert fald vil være 100 men 150 er der også blevet røbet ind i mellem, og leveringen af dem ville nok blive ved indtil 2030. Og fra 2026-2027 vil den store elektrificering til Århus og Aalborg åbne så til det passer rimelig godt med at de ekstra talgotog ville være klar fra den tid.

Rimelig spændende udvikling, så mangler vi bare at der bliver købt en cafe/restaurantvogn så man kan købe noget at spise på vejen – især turen til Oslo er lang. Min fornemmelse er, at DSB er lidt overraskede over, at det pludseligt er blevet smart og moderne at køre i tog så de har stadig ikke fuldstændigt fundet ud af hvordan deres egentlige IC-langfartskoncept skal se ud. Det gode er så at de har ret mange muligheder for at udvikling af forretningen nu de både har rammeaftaler på Talgo og IC5 og det lader da til at de formår at slå til når muligheden byder sig.

Mit bud er at vi også kommer til at se Talgo-togene indenlands. København–Aarhus–Aalborg har på en gang rimelig meget trafik og er lang nok til at den bør betjenes med egentlige IC-tog som man kender det fra udlandet og ikke bare glorificerede regionaltog. Med elektrificering og nye signalsystemer går ruten jo pludseligt fra at være en af de vanskeligste at byde ind på som open access-operatør til at være en af de letteste og så vil det være mærkeligt at DSB har alle deres bedste tog kørende til udlandet.

Citat fra: mpp Dato 16/04-23, 18:13Rimelig spændende udvikling, så mangler vi bare at der bliver købt en cafe/restaurantvogn så man kan købe noget at spise på vejen – især turen til Oslo er lang. Min fornemmelse er, at DSB er lidt overraskede over, at det pludseligt er blevet smart og moderne at køre i tog så de har stadig ikke fuldstændigt fundet ud af hvordan deres egentlige IC-langfartskoncept skal se ud. Det gode er så at de har ret mange muligheder for at udvikling af forretningen nu de både har rammeaftaler på Talgo og IC5 og det lader da til at de formår at slå til når muligheden byder sig.

Mit bud er at vi også kommer til at se Talgo-togene indenlands. København–Aarhus–Aalborg har på en gang rimelig meget trafik og er lang nok til at den bør betjenes med egentlige IC-tog som man kender det fra udlandet og ikke bare glorificerede regionaltog. Med elektrificering og nye signalsystemer går ruten jo pludseligt fra at være en af de vanskeligste at byde ind på som open access-operatør til at være en af de letteste og så vil det være mærkeligt at DSB har alle deres bedste tog kørende til udlandet.

Oslo! Er det noget om sagen, ud over det der er skrevet på jernbanen.dk ? Kilder?

Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/04-23, 19:00.
Citat fra: Svend Dato 16/04-23, 18:51Oslo! Er det noget om sagen, ud over det der er skrevet på jernbanen.dk ? Kilder?


Synes at jeg lige har hørt Sebastian Reisinger sige det på en af de seneste BahnNews - men derfra og så til at finde det igen ...

Det var vist ÖBB der ville køre til Oslo men lægger ikke halsen på blokken for om det er helt korrekt husket. Der er jo andre aktører på markedet også.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
ContecRail
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak