Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 ... 7 8 [9]
Citat fra: mpp Dato 23/04-23, 18:23
Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 13:12Hvad er rigtigt og forkert IC-materiel?

Rigtigt IC-materiel er vel materiel, der er designet og indkøbt netop til IC-trafik, hvor forventningen er, at folk kører længere ture og derfor vægter f.x. kørekomfort højere end ind- og udstigningsforhold (givet at man godt kan acceptere lidt længere stationsophold hvis der er færre ophold generelt). Omvendt vil man med regionaltog typisk ønske hurtige ind- og udstigningsforhold og samtidig være større tolerance for klapsæder o.l.

Ser man på det nuværende materiel har dobbeltdækkertogene og ER4 netop lidt dårligere siddekomfort og toiletforhold end IC3, netop fordi de er designet til kortere ture (uanset hvordan materialet så bliver brugt). I udlandet er der jo så endnu mere forskel når man har restaurant/cafe og børneområder med i IC-togene.

IC5 er også designet og indkøbt til IC-trafik, så det er vel rigtigt IC-materiel så? Medmindre man mener at de brede døre diskvalificere det som IC-tog?

Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 19:30
Citat fra: mpp Dato 23/04-23, 18:23
Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 13:12Hvad er rigtigt og forkert IC-materiel?

Rigtigt IC-materiel er vel materiel, der er designet og indkøbt netop til IC-trafik, hvor forventningen er, at folk kører længere ture og derfor vægter f.x. kørekomfort højere end ind- og udstigningsforhold (givet at man godt kan acceptere lidt længere stationsophold hvis der er færre ophold generelt). Omvendt vil man med regionaltog typisk ønske hurtige ind- og udstigningsforhold og samtidig være større tolerance for klapsæder o.l.

Ser man på det nuværende materiel har dobbeltdækkertogene og ER4 netop lidt dårligere siddekomfort og toiletforhold end IC3, netop fordi de er designet til kortere ture (uanset hvordan materialet så bliver brugt). I udlandet er der jo så endnu mere forskel når man har restaurant/cafe og børneområder med i IC-togene.

IC5 er også designet og indkøbt til IC-trafik, så det er vel rigtigt IC-materiel så? Medmindre man mener at de brede døre diskvalificere det som IC-tog?

100-150 intercitytog virker som en del. Hvad så med regionaltog?

Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/04-23, 20:20.
Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 19:30IC5 er også designet og indkøbt til IC-trafik, så det er vel rigtigt IC-materiel så? Medmindre man mener at de brede døre diskvalificere det som IC-tog?


Brede døre er vist blevet et must for tog der betjener en lufthavn - så det ikke går som dengang Kystbanen gik til Københavns Lufthavn og det viste sig at passagerekspeditionen tog længere tid end forudset og dermed væltede forudsætningerne for køreplanen. Markedsføringsfolkene kan så kalde togene hvad de vil.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 19:30IC5 er også designet og indkøbt til IC-trafik, så det er vel rigtigt IC-materiel så? Medmindre man mener at de brede døre diskvalificere det som IC-tog?

Går ud fra at det er en sammenligning til DB, som jo har forskellige materielklasser alt afhængig af rejselængde – ICE til de længste ruter mellem storbyer, IC til de mellemlange og Regio til de helt lokale baner.

IC5 vil givetvis også kunne opleves på rejsen fra Bramming til Lunderskov, og det strækker jo betegnelsen "InterCity" lidt, men fra et pragmatisk synspunkt kan jeg godt forstå DSBs disposition. Med det relativt beskedne strækningsnetværk de betjener, og den manglende politiske vilje til at satse på højhastighedstog, så giver det mening at begrænse materieltyperne hvor man kan, selvom det selvfølgelig ville være lækkert for pendlerne på hovedstrækningen med luksusmateriel kun til dem.

Citat fra: andersj Dato 23/04-23, 18:58
Citat fra: Michael Deichmann Dato 23/04-23, 18:50Jeg må have sovet i timen - litra ES - er det litreringen til IC5?

Det var nu ellers dig selv der kom med den oplysning for lige præcis et år siden  :D https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?msg=647
Alzheimer light! - jeg tilstår at jeg faktisk havde det billede i tankerne, men havde da glemt at det var mig selv der bragte det her  ;D  ;D  ;D og jeg var sgu for doven til at søge det op. Det var nemmere lige at spørge.

Citat fra: bjergged Dato 23/04-23, 20:57
Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 19:30IC5 er også designet og indkøbt til IC-trafik, så det er vel rigtigt IC-materiel så? Medmindre man mener at de brede døre diskvalificere det som IC-tog?

Går ud fra at det er en sammenligning til DB, som jo har forskellige materielklasser alt afhængig af rejselængde – ICE til de længste ruter mellem storbyer, IC til de mellemlange og Regio til de helt lokale baner.

IC5 vil givetvis også kunne opleves på rejsen fra Bramming til Lunderskov, og det strækker jo betegnelsen "InterCity" lidt, men fra et pragmatisk synspunkt kan jeg godt forstå DSBs disposition. Med det relativt beskedne strækningsnetværk de betjener, og den manglende politiske vilje til at satse på højhastighedstog, så giver det mening at begrænse materieltyperne hvor man kan, selvom det selvfølgelig ville være lækkert for pendlerne på hovedstrækningen med luksusmateriel kun til dem.

Reelt har de fleste pendlere jo allerede luksusmateriel i forhold til hvad de ville opleve andre steder i Europa hvor regionaltog betjener strækninger der i Danmark er IC og mange steder skal man derudover betale ekstra for IC-tog.

Regio kan i tyskland er bestemt ikke kun til helt lokale baner.

Citat fra: bjergged Dato 23/04-23, 11:55
Citat fra: mpp Dato 22/04-23, 15:35Så bliver det spændende om IC5 kan hamle op med Talgo eller passagerene vil foretrække Talgo og DSB bliver nødt til at købe flere.

Tror DSBs hårdt prøvede kunder vil være glade hvis bare toget kører til tiden og de kan få en nogenlunde komfortabel siddeplads.

Dertil kommer så at DSB formodentlig ikke kan købe væsentlig flere Talgo-tog (og de dertil nødvendige Vectron-lokomotiver) uden at skulle igennem en ny udbudsproces.

Naaaa, Talgo kontrakten indeholdt option på, så vidt jeg husker, ca. en 4-dobling af ordrestørrelsen. Så DSB kan fordoble ordren ca. en gang mere.

Det er jo heller ikke fordi DSB ikke er vandt til at bruge togtyper på tværs af både regional og intercityruter. Bare prøv at se på IC3 toget. Typen er jo landets workhorse i intercitytrafikken, men det er heller ikke ualmindeligt at se modellen på Regionaltogsruter. Især i Jylland inden Arriva overtog næsten alle jernbanerne i Midtjylland. Men også herovre øst på hvor typen er blevet brugt på Lille Syd, både før og efter at forbindelsen til Højhastighedsbanen er åbnet, såvel som regionaltogene til Holbæk og mod Nykøbing Falster. Hurtigløbertogene er dog måske lidt mere af en slags regio-ekspress linje men hey. Det viser blot at den her form for drift er ganske almindelig for DSB i forvejen.

Man kunne sikkert også kalde IC3'eren for en Regionaltogsmodel da alle eksportversionerne stort set udelukkende bliver brugt til regional og lokaltog hvad end det er i Sverige, Belgien, Spanien, eller Israel.

Citat fra: mpp Dato 22/04-23, 15:35
Citat fra: TraSwe Dato 22/04-23, 13:45DSBs planer er at de nyindkøbte Talgo vogne i en overgangsperiode skal benyttes på nogle Lyntogs afgange, samt Lyn+. Da man om få år vil stå i en situation da man har for mange IC4 og for få tog ombygget til ETCS. I takt med at de nye togsæt bliver levereret, vil talgo vognene blive overført til Tysklands trafikken så der kan køres times trafik.

Så bliver det spændende om IC5 kan hamle op med Talgo eller passagerene vil foretrække Talgo og DSB bliver nødt til at købe flere. Når de kan køre til Oslo vil de også kunne køre til Stockholm, så det kunne endda være man kunne forlænge nogle Aarhus–København kørsler til Sverige afhængig af efterspørgsel.

DSB har eksplicit afvist over for mig, at Talgo-vognene skal køre til Oslo eller i den indenlandske trafik i forbindelse med den her artikel: https://www.kollektivtrafik.dk/dsb-bestiller-vogne-til-at-fordoble-antallet-af-tog-til-tyskland/2693

De er udelukkende indkøbt til trafikken mod Hamborg. Det udelukker nok ikke at man kan komme til at se dem i et indenlandsk løb i en snæver vending eller i en eller anden midlertidig overgangsperiode. Men som tog mod Göteborg og Oslo kommer de ikke til at køre, med mindre alle nuværende planer bliver lavet om.

Nu ville det jo ikke være første gabång DSB eller andre ændre standpunkt.

Lad os nu få dem først, udryddet evt børnesygdomme.
Så ser vi om det ikke kommer til at være til en opdateret plan.

Så ser vi også om Oslo / stockholm bliver til noget lige med det samme

Citat fra: hummel_62 Dato 24/04-23, 12:09Nu ville det jo ikke være første gabång DSB eller andre ændre standpunkt.

Lad os nu få dem først, udryddet evt børnesygdomme.
Så ser vi om det ikke kommer til at være til en opdateret plan.

Så ser vi også om Oslo / stockholm bliver til noget lige med det samme

Tror du har ret. Der er givetvist en række kommercielle forhold der spiller ind her og det giver ikke rigtigt mening at lave planer 10 år ud i fremtiden når markedet hele tiden ændrer sig. Så kan man sige at man vil bruge dem til at køre til Hamborg og når så de øvrige ruter starter kan man justere. Der vil givetvist også blive frigivet nogle Talgoer når Femarn åbner, så det er vel meget naturligt at skele til nye muligheder (uanset hvad man så siger man tænker at gøre i dag)

Citat fra: Niels Bak Dato 24/04-23, 12:02
Citat fra: mpp Dato 22/04-23, 15:35
Citat fra: TraSwe Dato 22/04-23, 13:45DSBs planer er at de nyindkøbte Talgo vogne i en overgangsperiode skal benyttes på nogle Lyntogs afgange, samt Lyn+. Da man om få år vil stå i en situation da man har for mange IC4 og for få tog ombygget til ETCS. I takt med at de nye togsæt bliver levereret, vil talgo vognene blive overført til Tysklands trafikken så der kan køres times trafik.

Så bliver det spændende om IC5 kan hamle op med Talgo eller passagerene vil foretrække Talgo og DSB bliver nødt til at købe flere. Når de kan køre til Oslo vil de også kunne køre til Stockholm, så det kunne endda være man kunne forlænge nogle Aarhus–København kørsler til Sverige afhængig af efterspørgsel.

DSB har eksplicit afvist over for mig, at Talgo-vognene skal køre til Oslo eller i den indenlandske trafik i forbindelse med den her artikel: https://www.kollektivtrafik.dk/dsb-bestiller-vogne-til-at-fordoble-antallet-af-tog-til-tyskland/2693

De er udelukkende indkøbt til trafikken mod Hamborg. Det udelukker nok ikke at man kan komme til at se dem i et indenlandsk løb i en snæver vending eller i en eller anden midlertidig overgangsperiode. Men som tog mod Göteborg og Oslo kommer de ikke til at køre, med mindre alle nuværende planer bliver lavet om.

Det kan du (vi) skrive nok så mange gange, misinformationen vil blive ved med at poppe op her og der. Enten fordi nogle (eller nogen) har læst det på Facebook og formidler deres "viden" videre, eller fordi der er en ide om, at hvis man gentager påstanden tilpas mange gange, ender det (altså drømmen) med at blive til virkelighed.


Indtil samtlige Talgo-vogne er leveret og i drift, så er de naturligvis indkøbt til præcis det formål, der er skrevet i ansøgningen/sagen til Folketingets Finansudvalg!!

Og så kommer der en dag, hvor ER, MG og MF er mindre pålidelige i den daglige drift.

Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9]
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak