Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB ET ?
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
DSB ET ?
Af Lyntoget. 8/04-23, 22:45.
Når men i 2025 åbner for ERMTS ud til Peberholm, skal der så kører togbuusser mellem Lufthavnen og Malmø, hvis men ikke ombygger ET sættene ,  eller får noget nyt

DSB ET ?
Af andersj, Aalborg. 9/04-23, 12:50.
Der er bestilt ETCS udrustning af Øresundstogene - https://www.alstom.com/press-releases-news/2020/3/alstom-equip-77-regional-trains-ertms-onboard-train-control-system

Jeg kan ikke huske om der også er bestilt udrustning af de 34 DSB togsæt, men valget stod mellem en option i kontrakten mellem AB Transitio og Alstom eller en option i kontrakten mellem Banedanmark og Alstom.

Anders

DSB ET ?
Af frederikhk. 9/04-23, 13:10.
Citat fra: Danskjävlar Dato  8/04-23, 13:59
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:54
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.

Det blev dog i 2021 politisk besluttet at undersøge muligheden for fortsat at køre fjerntog til Herning/Struer med alternativt drivmiddel.

Interessant. Det er dog stadigvæk irriterende at den åbenlyste løsning med elektrificering ikke blev valgt, og at der i stedet for satses på "vi har måske noget new tech til den tid" hvilket også gør at en fremtidig regering også bare kan droppe alle planerne. Men hvad mon deres planer i så fald ville være? Ville de tilføje batterier til nogle af deres IC5 toge eller hvad?

Det har nok noget at gøre med at, det at elektrificere en strækning, som har nogle af DSB's laveste passagertal, ikke er en økonomisk genistreg. Regionaltogene der kører på strækningen vil jo alligevel ikke køre med el, da de andre strækninger som betjenes sammen med banen, ikke bliver elektrificeret.

Man kan frit tjekke passagertal i DSB's månedsrapport.

Batteritog giver meget bedre mening.

DSB ET ?
Af Time will tell. 9/04-23, 17:01.
Citat fra: frederikhk Dato  9/04-23, 13:10
Citat fra: Danskjävlar Dato  8/04-23, 13:59
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:54
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.

Det blev dog i 2021 politisk besluttet at undersøge muligheden for fortsat at køre fjerntog til Herning/Struer med alternativt drivmiddel.

Interessant. Det er dog stadigvæk irriterende at den åbenlyste løsning med elektrificering ikke blev valgt, og at der i stedet for satses på "vi har måske noget new tech til den tid" hvilket også gør at en fremtidig regering også bare kan droppe alle planerne. Men hvad mon deres planer i så fald ville være? Ville de tilføje batterier til nogle af deres IC5 toge eller hvad?

Det har nok noget at gøre med at, det at elektrificere en strækning, som har nogle af DSB's laveste passagertal, ikke er en økonomisk genistreg. Regionaltogene der kører på strækningen vil jo alligevel ikke køre med el, da de andre strækninger som betjenes sammen med banen, ikke bliver elektrificeret.

Man kan frit tjekke passagertal i DSB's månedsrapport.

Batteritog giver meget bedre mening.

Nu har du husket at tage højde for at DSB kun har 4 daglige afgange ik? Så lavt er antallet faktisk heller ikke på den strækning og DSB har også opformeret flere tog Fredag og Søndag til 2xIC3 fordi efterspørgslen til de direkte tog er der.

Hvis der lige fantes et langdistance batteritog altså og et stort marked der efterspurgte et...

Ingen tvivl om at lokalbaner nok skal overgå til batteritog men fjerntrafik er nok svære da de fleste hovedstrækninger i Europa er elektrificeret. Det er desværre lidt en monopoltankegang at ville have skræddersyet batteritog fordi man har én strækning der ikke er elektrificeret. På lang sigt er det nok bedre at elektrificere den ene strækning og åbne den op for alle der har et eltog.

DSB ET ?
Af tgsen. 10/04-23, 10:22.
Citat fra: Time will tell Dato  9/04-23, 17:01
Citat fra: frederikhk Dato  9/04-23, 13:10
Citat fra: Danskjävlar Dato  8/04-23, 13:59
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:54
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.

Det blev dog i 2021 politisk besluttet at undersøge muligheden for fortsat at køre fjerntog til Herning/Struer med alternativt drivmiddel.

Interessant. Det er dog stadigvæk irriterende at den åbenlyste løsning med elektrificering ikke blev valgt, og at der i stedet for satses på "vi har måske noget new tech til den tid" hvilket også gør at en fremtidig regering også bare kan droppe alle planerne. Men hvad mon deres planer i så fald ville være? Ville de tilføje batterier til nogle af deres IC5 toge eller hvad?

Det har nok noget at gøre med at, det at elektrificere en strækning, som har nogle af DSB's laveste passagertal, ikke er en økonomisk genistreg. Regionaltogene der kører på strækningen vil jo alligevel ikke køre med el, da de andre strækninger som betjenes sammen med banen, ikke bliver elektrificeret.

Man kan frit tjekke passagertal i DSB's månedsrapport.

Batteritog giver meget bedre mening.

Nu har du husket at tage højde for at DSB kun har 4 daglige afgange ik? Så lavt er antallet faktisk heller ikke på den strækning og DSB har også opformeret flere tog Fredag og Søndag til 2xIC3 fordi efterspørgslen til de direkte tog er der.

Hvis der lige fantes et langdistance batteritog altså og et stort marked der efterspurgte et...

Ingen tvivl om at lokalbaner nok skal overgå til batteritog men fjerntrafik er nok svære da de fleste hovedstrækninger i Europa er elektrificeret. Det er desværre lidt en monopoltankegang at ville have skræddersyet batteritog fordi man har én strækning der ikke er elektrificeret. På lang sigt er det nok bedre at elektrificere den ene strækning og åbne den op for alle der har et eltog.
Gods efter diesel til Herning etc er ineffektivt, derfor uattraktivt.

DSB ET ?
Af bjarkemm. 10/04-23, 10:37.
Det undrer mig at de ikke vil elektrificere Vejle-Struer, da det vil give oplandningsmulighed under kørsel for mange af de kommende batteri-regionaltog i midt og vestjylland. Fx kører mange tog Aarhus-Herning-Struer, og de vil så kunne oplade Aarhus - Skanderborg (Brabrand) og Herning-Struer, og derfor være klar til at køre videre af fx Thybanen. Og ekstra regionaltoge Fredericia - Herning ville kunne fortsætte mod Skjern osv. Og Skjern - Holstebro togene kunne fortsætte til Struer og blive ladt op undervejs.

Og endelig kunne man så få timedrift til Struer med fjerntog til Kbh.

En elektrificering til Struer ville give en kæmpe fleksibilitet og megen opladning under kørsel, så det kunne blive muligt at udvide og optimere driften i midt og vestjylland.
Bh Bjarke

DSB ET ?
Af Time will tell. 10/04-23, 11:14.
Citat fra: bjarkemm Dato 10/04-23, 10:37Det undrer mig at de ikke vil elektrificere Vejle-Struer, da det vil give oplandningsmulighed under kørsel for mange af de kommende batteri-regionaltog i midt og vestjylland. Fx kører mange tog Aarhus-Herning-Struer, og de vil så kunne oplade Aarhus - Skanderborg (Brabrand) og Herning-Struer, og derfor være klar til at køre videre af fx Thybanen. Og ekstra regionaltoge Fredericia - Herning ville kunne fortsætte mod Skjern osv. Og Skjern - Holstebro togene kunne fortsætte til Struer og blive ladt op undervejs.

Og endelig kunne man så få timedrift til Struer med fjerntog til Kbh.

En elektrificering til Struer ville give en kæmpe fleksibilitet og megen opladning under kørsel, så det kunne blive muligt at udvide og optimere driften i midt og vestjylland.
Bh Bjarke

Ja netop fleksibilitet ved driftsuorden og sporarbejder virker ikke til at have den store fokus i batteritogsløsninger. Men man kan vel også bare indsætte en togbus, det er jo den nemme løsning ::)

DSB ET ?
Af Bent Jensen. 10/04-23, 11:57.
Citat fra: Time will tell Dato 10/04-23, 11:14
Citat fra: bjarkemm Dato 10/04-23, 10:37Det undrer mig at de ikke vil elektrificere Vejle-Struer, da det vil give oplandningsmulighed under kørsel for mange af de kommende batteri-regionaltog i midt og vestjylland. Fx kører mange tog Aarhus-Herning-Struer, og de vil så kunne oplade Aarhus - Skanderborg (Brabrand) og Herning-Struer, og derfor være klar til at køre videre af fx Thybanen. Og ekstra regionaltoge Fredericia - Herning ville kunne fortsætte mod Skjern osv. Og Skjern - Holstebro togene kunne fortsætte til Struer og blive ladt op undervejs.

Og endelig kunne man så få timedrift til Struer med fjerntog til Kbh.

En elektrificering til Struer ville give en kæmpe fleksibilitet og megen opladning under kørsel, så det kunne blive muligt at udvide og optimere driften i midt og vestjylland.
Bh Bjarke

Ja netop fleksibilitet ved driftsuorden og sporarbejder virker ikke til at have den store fokus i batteritogsløsninger. Men man kan vel også bare indsætte en togbus, det er jo den nemme løsning ::)
Som måske om nogle år er batteridrevet jeg mener i alvor,
Med venlig hilsen Bent Jensen

DSB ET ?
Af Bastians Trainspotting. 11/04-23, 10:18.
Så når Skånetrafikken har lånt de 24 ET'er fra DSB så kommer de tilbage de Danmark?

DSB ET ?
Af RasmusD. 11/04-23, 11:29.
Citat fra: Bastian togspotter Dato 11/04-23, 10:18Så når Skånetrafikken har lånt de 24 ET'er fra DSB så kommer de tilbage de Danmark?

DSB sigter vist efter at udfase ET helt ved næste køreplansskift. Det er nok mere sandsynligt at de udlånte tog bliver solgt til svenskerne end at de kommer "hjem".

DSB ET ?
Af Niels Bak. 11/04-23, 17:06.
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 14:21
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:54
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.


Den tanke tænkte jeg også ...  ;)

Men nu er det jo svært at spå, især om fremtiden, og ret beset ved vi vel endnu ikke med sikkerhed om der vil indkomne konditionsmæssige bud på at køre for eks. strkn. 21 Svendborgbanen og hvad så?

Kan DSB undgå at appelsinen så falder i deres turban?

Nu skal DSB vel ikke købe tog til strækninger de muligvis/måske/hvis Arriva tisser i de forkerte politikeres havregrød/engang skal overtage igen.

Hvis de skal overtage fx Svendborgbanen, så sker der vel præcis det samme, som der er sket i alle de andre tilfælde, hvor der er skiftet operatør på en given strækning - nemlig at materiellet følger med, da der jo så ikke er brug for det andre steder. Så det mest sandsynlige er, at hvad der end køres med til den tid vil så blive overdraget/lejet eller lignende til DSB.

DSB ET ?
Af Theis Andersen. 11/04-23, 18:35.
Citat fra: Niels Bak Dato 11/04-23, 17:06
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 14:21
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:54
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.


Den tanke tænkte jeg også ...  ;)

Men nu er det jo svært at spå, især om fremtiden, og ret beset ved vi vel endnu ikke med sikkerhed om der vil indkomne konditionsmæssige bud på at køre for eks. strkn. 21 Svendborgbanen og hvad så?

Kan DSB undgå at appelsinen så falder i deres turban?

Nu skal DSB vel ikke købe tog til strækninger de muligvis/måske/hvis Arriva tisser i de forkerte politikeres havregrød/engang skal overtage igen.

Hvis de skal overtage fx Svendborgbanen, så sker der vel præcis det samme, som der er sket i alle de andre tilfælde, hvor der er skiftet operatør på en given strækning - nemlig at materiellet følger med, da der jo så ikke er brug for det andre steder. Så det mest sandsynlige er, at hvad der end køres med til den tid vil så blive overdraget/lejet eller lignende til DSB.

Er Svendborgbanen for lille til at blive elektrificeret?


DSB ET ?
Af Jens Hansen. 11/04-23, 19:13.
Svendborgbanen, næppe hvis der lige er en ledig milliard kroner et sted!

JH

DSB ET ?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-23, 20:17.
Citat fra: Theis Andersen Dato 11/04-23, 18:35Er Svendborgbanen for lille til at blive elektrificeret?


Nej. Der er udarbejdet et projekt der består af 25 kV køreledning over Odense spor 8 og Svendborg spor 1 og 2 og statisk opladning.

Der er ikke længere end at det mellemliggende kan klares med batteritog.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

DSB ET ?
Af tscheel. 11/04-23, 20:39.
Der er masser af strækninger hvor el-togsæt litra SE kan køre 😉


Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak