Citat fra: Danskjävlar Dato 8/04-23, 13:59Citat fra: andersj Dato 8/04-23, 13:54Citat fra: Per Holm Dato 8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.
Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.
Det blev dog i 2021 politisk besluttet at undersøge muligheden for fortsat at køre fjerntog til Herning/Struer med alternativt drivmiddel.
Interessant. Det er dog stadigvæk irriterende at den åbenlyste løsning med elektrificering ikke blev valgt, og at der i stedet for satses på "vi har måske noget new tech til den tid" hvilket også gør at en fremtidig regering også bare kan droppe alle planerne. Men hvad mon deres planer i så fald ville være? Ville de tilføje batterier til nogle af deres IC5 toge eller hvad?
Det har nok noget at gøre med at, det at elektrificere en strækning, som har nogle af DSB's laveste passagertal, ikke er en økonomisk genistreg. Regionaltogene der kører på strækningen vil jo alligevel ikke køre med el, da de andre strækninger som betjenes sammen med banen, ikke bliver elektrificeret.
Man kan frit tjekke passagertal i DSB's månedsrapport.
Batteritog giver meget bedre mening.