Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- 2 ulykker i Schweiz
2 ulykker i Schweiz
Af Frank Poulsen. 1/04-23, 21:49.
Jeg har ikke lige fundet nogen der har nævnt noget om dette:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-04-01-to-tog-korer-af-sporet-under-kraftig-storm-i-schweiz

Synes det er lidt imponerende at 2 forskellige tog med så kort afstand vælter af sporet. Nu står der selvfølgelig at blæsten muligvis er årsagen. Men så kan man jo igen spørge om Banedanmark er ufornuftige når de lukker ned i storm...

2 ulykker i Schweiz
Af andersj, Aalborg. 1/04-23, 22:31.
I Danmark handler det vist mest om væltede træer og andet habengut der kan blokere sporene.

Det ser ud til at det er et relativt kendt fænomen i Schweiz at letbyggede smalsporede tog lægger sig ned i storm. Problemet er at vognkassen på smalsporede tog ofte er næsten lige så bred som på normalsporede tog, hvilket gør dem mere ustabile fordi vognkassen rager langt ud over bogien.

Se eksempelvis hvor meget vognkassen hænger ud over bogien på denne styrevogn der også blev "blæst" af sporet i Schweiz i 2007. Foto stammer fra Kantonspolizei Appenzell Innerrhoden.

Anders

2 ulykker i Schweiz
Af Frank Poulsen. 2/04-23, 06:48.
Hvis det er et kendt problem skulle man jo tro de også lukkede ned ved storm i de hastigheder

2 ulykker i Schweiz
Af Bent Jensen. 2/04-23, 08:01.
Citat fra: andersj Dato  1/04-23, 22:31I Danmark handler det vist mest om væltede træer og andet habengut der kan blokere sporene.

Det ser ud til at det er et relativt kendt fænomen i Schweiz at letbyggede smalsporede tog lægger sig ned i storm. Problemet er at vognkassen på smalsporede tog ofte er næsten lige så bred som på normalsporede tog, hvilket gør dem mere ustabile fordi vognkassen rager langt ud over bogien.

Se eksempelvis hvor meget vognkassen hænger ud over bogien på denne styrevogn der også blev "blæst" af sporet i Schweiz i 2007. Foto stammer fra Kantonspolizei Appenzell Innerrhoden.


Er det på Rhætische Bahn? Mvh Bent

2 ulykker i Schweiz
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/04-23, 12:16.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak