Citat fra: Niels Bak Dato 9/04-22, 14:59Citat fra: TWB Dato 3/04-22, 20:51Citat fra: Niels Bak Dato 3/04-22, 19:16Citat fra: TWB Dato 3/04-22, 00:13Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.
Det var så heller ikke det jeg skrev, hvis du ellers læser det. Jeg skrev hele byens.
Gjorde du det?
Citat fra: Niels Bak Dato 2/04-22, 14:38At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen er så tåbeligt at det gør ondt. Det handler ikke om, at dem, der har området ved Århus H som slutdestination, får "et enkelt skift". Det handler om at man til alle andre steder i byen nu får to. Det vil føre til et øjeblikkeligt og uopretteligt fald i pendlingen i den offentlige trafik i Østjylland, som er præcis den trafik, der er mest behov for at understøtte.
Men hvis det kun er hele byens - så er det jo ikke et problem.
Thi den foreslåede station vest for Aarhus vil være udenfor byen.
Denne station kunne nåes af alle i bil fra de store områder syd, vest og nord for Aarhus.
Områder som idag har ringe kollektive forbindelser ind til Aarhus H.
Ja - det er vel ikke utænkeligt at det ville betyde en markant stigning af togrejsende såfremt den rejsende kunne tage hjemmefra parcelhuset og køre til stationen. Enten parjeringshuset eller om 15-30 år i en selvkørende tilkaldebil.
Og de tog som ender og starter på Aarhus H vil stadig skulle ind til centrum.
Undlod man de mange mia. til jernbanen over Kattegat, så kunne man givet køre med dine tog til 300 passagerer med 23 afgange i timen fra tidlig morgen til midnat. I myldrertiden kobler blot 2 eller 3 togsæt sammen.
Ibfrastrukturafgift skal iøvrigt nok også betales over Kattegat. Og den bør vel være højere end Storebælt. Der er jo tale om både en nyere og ikke mindst længere forbindelse.
Hvad er det i sætnignen "At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen " som du ikke kan forstå?
At ødelægge den sammenhæng så har konsekvenser for hele pendlingsmønstret i Østjylland, som jeg også skriver, det er noget andet. For hovedstrømmene går fra hele regionen ind mod Århus, hvor området ved Århus H er det naturlige og effektive fordelingspunkt, for flertallet af destinationer i byområdet. Og som vil blive væsentligt mere uatrakktiv, hvis der bliver lagt et ekstra skift ind.
En forstadsstation kan sagtens give mening, men du kan ikke få den så den dækker både linjerne mod syd, nord og den kommende mod vest samt evt mod Kattegatforbindelsen, hvis ellers togene også skal ind til Århus. Om du anlægger en station i fx Hasselager eller i Brabrand til dem som hellere vil køre dertil, er sådan set ligegyldigt i forhold til at der stadig er behov for at langt de fleste tog stadig skal ind til byen.
Så det kan kun blive et supplement, hvor vel et enkelt IC-tog i timen skipper Århus H og kører udenom. Hvis ellers en beregning vil vise at der overhovedet kan skabes passagerer til det.
Svaret på dine spørgsmål ligger givet i at vi har forskellige ambitioner for hvad der skal ske når man som især daglig rejsendeskal vælge transportmiddel..
Jeg vil gerne have reduceret den del som tager bilen til og fra arbejde.
Husk at trafikken er steget med 1%-2% årligt i de sidste 15 år på vejsiden.
I samme periode er passagerantal stagneret eller faldet på regionaltogene og de landsdækkende tog.
Så skal der virkelig ske noget i forhold til vejtrafikken - så skal passagerertallet på jernbaneområdet mere end fordobles. Ellers opsuges den nuværende årlige vækst ikke og kravet om flere veje vil kun forstærkes.
En sådan tilstrømning til jernbanen tænker jeg ikke sker medmindre man gør noget virkelig attraktivt.
Men er ambitionsniveauet ikke særligt højt og man accepterer fortsat vækst af vejtrafikken - så har du ret!
Så er der ingen grund til at ændre på forholdene omkring Aarhus udover kørestrøm og et par mindre udretninger af nogle kurver.
Men så kommer der heller ikke flere daglige rejsende af betydning og kravet om flere veje forstærkes.
Så vi har givet meget forskellige ambitioner. Deraf forskellen i hvad man bør gøre.
Hav en god påske.
Banedanmark og DSB har jo gjort deres til at såvel påske som de kommende måneder vil valg af transportmiddel favoriserer bilen.