Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Lindaunis Brücke over Slien rives ned
Jeg så på "NDR, Schleswig.Holstein Magasin" at den berømte kombinerede jernbane- og vejbro over Slien ved Lindaunis (på strækningen mellem Flensburg og Kiel) er i så dårlig stand, at man har besluttet helt at spærre den for al trafik (også fodgængere) fra d. 06.03. Der er en ny bro under bygning ved siden af, men den ventes først åbnet i 2025. Den gamle bro er fra 1924, og når altså ikke at blive 100 år. Den er i så dårlig stand at man ikke tør åbne den for skibstrafik mere, og klapdelen vil derfor blive fjernet hurtigst muligt,så passagen kan åbnes for skibstrafikken. Der er åbenbart fare for at kontravægten, som hænger over kørebanen kan styrte ned på vejbanen. Til sommer håber man så at kunne åbne en provisorisk fodgænger- og cykelbro, som kan åbnes, i stedet. Fra september 2022 har tog (og biler) ikke kunnet passere broen, og man har gennemført togene til begge sider af broen, som passagererne så har skullet krydse til fods. Men fra d. 03.03 er det også slut, og alle tog mellem Flensburg og Kiel bliver erstattet af togbusser. 
Jeg besøgte sidst broen d. 27. august 2022, hvor Angelner Dampfeisenbahn kørte særtog med 2x Uerdingen skinnebusser VT3.08 og VT3.09 Kappeln - Süderbrarup - Eckernförde, hvor jeg bl.a. tog disse billeder;
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.         

Christian Brun

Lindaunis Brücke over Slien rives ned
Af Baumann, Hjordkær. 1/03-23, 17:37.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lindaunisbroen i model (HO), set tilbage i 23. marts 2019 ved tidl. stationsbygning nær Neumünster

tak for de fine billeder.
Jeg har selv kryset Slien mange gange ved denne bro og ventede i båden på åbningstiderne. Men det er også 30-40 år siden hvor jeg mente at broen ikke længere var tidssvarene. Den trækker rejsetiden Flensborg-Kiel unødvendigt.


Inden slesvigerne opfandt "das Zug-Fuß-Zug-Konzept", var der ad flere omgange ø-drift, når broen var spærret. Det synes umiddelbart noget mere effektivt end at køre togbusser på hele vejen Flensburg-Kiel.

Vel af samme grund går man tilbage til det fra 27. marts til 6. april, så der igen kører tog på hver side af broen (Flensburg-Süderbrarup og Eckernförde-Kiel) og så en langsom togbus mellem de to "øer" (Süderbrarup-Rieseby-Eckernförde) foruden en eksprestogbus Flensburg-Eckernförde. Fordi biltrafik heller ikke kan krydse broen, kører togbusserne over Kappeln, og stopbusserne er således 1 time om at tilbagelægge en strækning, som toget klarer på 18 minutter. Når man lægger ca. 10 minutters skiftetid i hver ende oveni, forstår man godt, hvorfor man fandt på at lade passagererne krydse Silen til fods.

Sidst der var ø-drift, var der eksprestogbusser uden stop Flensburg-Kiel samt enkelte direkte myldretidstog Flensburg-Kiel via Rendsburg, som aflastede disse og muliggjorde udveksling af Lint-stammer mellem de to øer. Ingen af delene er der denne gang.

Hvad der skal ske fra 6. april, er vist ikke planlagt endnu, for køreplanen viser normal togdrift, hvilket næppe kommer til at ske. Man kan dog håbe, at den provisoriske gangbro snart kommer, så man kan blive togbusserne kvit.

Det bliver også spændende, hvad der sker med nat-IC'erne 390/398/399, som kører via Kiel mellem Neumünster og Flensburg. Kommer de til at køre fra Kiel til Flensburg via Förde og Rendsburg, eller bliver stoppet i Kiel mon ofret..?

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 14/03-23, 17:28Inden slesvigerne opfandt "das Zug-Fuß-Zug-Konzept", var der ad flere omgange ø-drift, når broen var spærret. Det synes umiddelbart noget mere effektivt end at køre togbusser på hele vejen Flensburg-Kiel.

Vel af samme grund går man tilbage til det fra 27. marts til 6. april, så der igen kører tog på hver side af broen (Flensburg-Süderbrarup og Eckernförde-Kiel) og så en langsom togbus mellem de to "øer" (Süderbrarup-Rieseby-Eckernförde) foruden en eksprestogbus Flensburg-Eckernförde. Fordi biltrafik heller ikke kan krydse broen, kører togbusserne over Kappeln, og stopbusserne er således 1 time om at tilbagelægge en strækning, som toget klarer på 18 minutter. Når man lægger ca. 10 minutters skiftetid i hver ende oveni, forstår man godt, hvorfor man fandt på at lade passagererne krydse Silen til fods.

Sidst der var ø-drift, var der eksprestogbusser uden stop Flensburg-Kiel samt enkelte direkte myldretidstog Flensburg-Kiel via Rendsburg, som aflastede disse og muliggjorde udveksling af Lint-stammer mellem de to øer. Ingen af delene er der denne gang.

Hvad der skal ske fra 6. april, er vist ikke planlagt endnu, for køreplanen viser normal togdrift, hvilket næppe kommer til at ske. Man kan dog håbe, at den provisoriske gangbro snart kommer, så man kan blive togbusserne kvit.

Det bliver også spændende, hvad der sker med nat-IC'erne 390/398/399, som kører via Kiel mellem Neumünster og Flensburg. Kommer de til at køre fra Kiel til Flensburg via Förde og Rendsburg, eller bliver stoppet i Kiel mon ofret..?
natic bliver vel fremført elektrisk så de vil køre Flensborg Neumunster Hamburg, Mvh Bent  (hvis nat Ic fortsætter)

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 14/03-23, 17:28Det bliver også spændende, hvad der sker med nat-IC'erne 390/398/399, som kører via Kiel mellem Neumünster og Flensburg. Kommer de til at køre fra Kiel til Flensburg via Förde og Rendsburg, eller bliver stoppet i Kiel mon ofret..?

Det var planen at der fra den 11. april skulle rulle IC1 vogne til Hamborg, trukket af en EB aka Vectron.
Det er planen at Flensborg-Kiel ikke kommer til at få kørestrømsanlæg men batteritog, hvor der lynlades ved visse stoppesteder.

Citat fra: Thorfinn Dato 14/03-23, 23:15
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 14/03-23, 17:28Det bliver også spændende, hvad der sker med nat-IC'erne 390/398/399, som kører via Kiel mellem Neumünster og Flensburg. Kommer de til at køre fra Kiel til Flensburg via Förde og Rendsburg, eller bliver stoppet i Kiel mon ofret..?

Det var planen at der fra den 11. april skulle rulle IC1 vogne til Hamborg, trukket af en EB aka Vectron.
Det er planen at Flensborg-Kiel ikke kommer til at få kørestrømsanlæg men batteritog, hvor der lynlades ved visse stoppesteder.
har aldrig forstået hvorfor NAH SH Hmb Flensborg togene ikke kører til systemgeændenni Padborg med venlig hilsen Bent

Citat fra: Bent Jensen Dato 15/03-23, 15:35har aldrig forstået hvorfor NAH SH Hmb Flensborg togene ikke kører til systemgeændenni Padborg med venlig hilsen Bent
"Follow the money." NAH SH bliver ikke betalt for det.
Det er nok for stort til danske regionspolitiker og tyske landtagspolitiker at forstå det. Det ender med at EU må give dem et praj.(ligesom de gav til Portugiserne og Spanierne som have reduceret grænsetrafiken til 2 (sic!) togpar om dagen.

Lindaunis Brücke over Slien rives ned
Af andersj, Aalborg. 15/03-23, 22:17.
Citat fra: Thorfinn Dato 15/03-23, 21:45
Citat fra: Bent Jensen Dato 15/03-23, 15:35har aldrig forstået hvorfor NAH SH Hmb Flensborg togene ikke kører til systemgeændenni Padborg med venlig hilsen Bent
"Follow the money." NAH SH bliver ikke betalt for det.
Det er nok for stort til danske regionspolitiker og tyske landtagspolitiker at forstå det. Det ender med at EU må give dem et praj.(ligesom de gav til Portugiserne og Spanierne som have reduceret grænsetrafiken til 2 (sic!) togpar om dagen.


Det er nu omvendt, NAH.SH er trafikkøberen og betaler DSB for at køre til Flensburg. Hamburg-Flensburg køres af DB Regio Nord på kontrakt med NAH.SH. Begge kontrakter løber frem til 2027.

Frem til 2010 kørte Hamburg-Flensburg togene helt til Padborg og DSB kørte med regionaltog Padborg-Fredericia. Men DSB ønskede at køre InterCity København-Flensburg så derfor byttede man rundt. Det er også mere praktisk at skifte i Flensburg fremfor Padborg.

Anders

tak for rettelsen Anders. Det er der utroligt at DSB få tyske skatteyders penge. Tog hver anden time... trods alt mere end på den iberiske halvø.

Lindaunis Brücke over Slien rives ned
Af andersj, Aalborg. 15/03-23, 23:17.
Citat fra: Thorfinn Dato 15/03-23, 22:50tak for rettelsen Anders. Det er der utroligt at DSB få tyske skatteyders penge. Tog hver anden time... trods alt mere end på den iberiske halvø.


Sådan er det med regionaltrafikken ved alle tre grænseovergange. Transportministeriet betaler til Skånetrafiken for kørslen Østerport-Peberholm, til DSB for kørslen Padborg-Padborg Grænse og til Arriva/NEG for Tønder-Tønder Grænse.
Svenskerne og tyskerne betaler så for de kilometer der køres på svensk/tysk grund, hvilket jo er helt fair. Dog skal man kunne blive enige og det er ikke altid man kan det. Tyskerne vil eksempelvis gerne betale for flere afgange Tønder Grænse-Niebüll mens Transportministeriet ikke vil betale for flere afgange Tønder-Tønder Grænse.

Anders

Der er nu lagt videre planer for betjeningenen af Flensburg-Kiel. Fra i morgen er der togbusser Eckenförde-Rieseby-Süderbrarup og eksprestogbusser Eckenförde-Flensburg. Dog er der en enkelt nat, hvor tog og togbusser er aflyst i anden potens og erstattet af et nyt sæt togbusser. I påsken er der en anden køreplan for togbusserne. I tre uger efter påske er der ingen tog nord for Slien, og i stedet kører der både stop- og eksprestogbusser Eckernförde-Flensburg. I første uge af maj er man så tilbage til det system, der træder i kraft i morgen. Hvad der skal ske efter 7. maj, melder DB Bauinfos endnu intet om.

Men siden mit første indlæg, er nat-IC'ernes køreplan i stilhed blevet ændret, så de nu kun står til at stoppe i Neumünster mellem Hamburg og Flensburg. Det muliggør også, at de ligesom dagstogene kan køres med EB+IC1-vogne. Den oprindelige plan var, at de skulle køres med IC3 via Kiel, se VagonWeb.

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 26/03-23, 20:48Men siden mit første indlæg, er nat-IC'ernes køreplan i stilhed blevet ændret, så de nu kun står til at stoppe i Neumünster mellem Hamburg og Flensburg. Det muliggør også, at de ligesom dagstogene kan køres med EB+IC1-vogne. Den oprindelige plan var, at de skulle køres med IC3 via Kiel, se VagonWeb.

Det er stadig ikke muligt på de nætter hvor Rendsburger Hochbrücke er lukket at benytte EB+IC1

Citat fra: Time will tell Dato 26/03-23, 21:22
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 26/03-23, 20:48Men siden mit første indlæg, er nat-IC'ernes køreplan i stilhed blevet ændret, så de nu kun står til at stoppe i Neumünster mellem Hamburg og Flensburg. Det muliggør også, at de ligesom dagstogene kan køres med EB+IC1-vogne. Den oprindelige plan var, at de skulle køres med IC3 via Kiel, se VagonWeb.

Det er stadig ikke muligt på de nætter hvor Rendsburger Hochbrücke er lukket at benytte EB+IC1
Det havde jeg ikke tænkt på. Gad vide, hvad man så gør de nætter, hvor man så hverken kan køre over Rendsburg eller Slien? Så er der vel kun tilbage at køre Neumünster-Heide-Husum-Jübek-Flensborg, endda med rebroussering i Jübek? Og hvad er det præcis for tidsrum, højbroen er lukket? Efter hvad jeg kan sjusse mig frem til gennem køreplanerne for SJ Euronight og RE 7, er det nat mellem lørdag og søndag ca. kl. 00-06:30.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak