Inden slesvigerne opfandt
"das Zug-Fuß-Zug-Konzept", var der ad flere omgange ø-drift, når broen var spærret. Det synes umiddelbart noget mere effektivt end at køre togbusser på hele vejen Flensburg-Kiel.
Vel af samme grund går man tilbage til det
fra 27. marts til 6. april, så der igen kører tog på hver side af broen (Flensburg-Süderbrarup og Eckernförde-Kiel) og så en langsom togbus mellem de to "øer" (Süderbrarup-Rieseby-Eckernförde) foruden en eksprestogbus Flensburg-Eckernförde. Fordi biltrafik heller ikke kan krydse broen, kører togbusserne over Kappeln, og stopbusserne er således 1 time om at tilbagelægge en strækning, som toget klarer på 18 minutter. Når man lægger ca. 10 minutters skiftetid i hver ende oveni, forstår man godt, hvorfor man fandt på at lade passagererne krydse Silen til fods.
Sidst der var ø-drift, var der eksprestogbusser uden stop Flensburg-Kiel samt enkelte direkte myldretidstog Flensburg-Kiel via Rendsburg, som aflastede disse og muliggjorde udveksling af Lint-stammer mellem de to øer. Ingen af delene er der denne gang.
Hvad der skal ske fra 6. april, er vist ikke planlagt endnu, for køreplanen viser normal togdrift, hvilket næppe kommer til at ske. Man kan dog håbe, at den provisoriske gangbro snart kommer, så man kan blive togbusserne kvit.
Det bliver også spændende, hvad der sker med nat-IC'erne 390/398/399, som kører via Kiel mellem Neumünster og Flensburg. Kommer de til at køre fra Kiel til Flensburg via Förde og Rendsburg, eller bliver stoppet i Kiel mon ofret..?