Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Tysk regering vil investere 45 milliarder euro i jernbanen frem mod 2027
Det nævnes bl.a. at jernbanenettet skal digitaliseret. Det står desværre ikke i artiklen hvad det konkret betyder.

Der står også at godstransporten på jernbanen skal have en 25 procents markedsandel i 2030 og at "deutschlandticket" skal integreres i "bahncard 100".

Måske det vigtigste er dog at man vil indføre en maksimal behandlingstid på tilladelser til prioriterede projekter. Fristen skal være maks 4 år.

https://www.spiegel.de/politik/deutschland/spd-gruene-fdp-was-die-ampel-beim-koalitionsausschuss-vereinbart-hat-a-667f58f8-a5c2-479a-8032-b81fd9f274be

Citat fra: phil1687 Dato 28/03-23, 22:26Det nævnes bl.a. at jernbanenettet skal digitaliseret. Det står desværre ikke i artiklen hvad det konkret betyder.
onde tunger ville fremføre "digitalt betyder at der kun findes 2 tilstande: Enten det er ELLER  det er ikke - Ligesom en graviditet.
Idet det tyske jernbanetrafik er analogt og tættere på "ikke er" end på "er" og udviklingen går mod "ikke er" og enhver vækst betyder at afviklingen skal acceleres ind til det digitale "ikke er" er fuldkommen.
/scnr.

Hvis du ser hvor mange strænkninger - også hovedstrækninger - i Tyskland ikke har nogen form for togkontrolsystem bliver du lamslået. I 2009 traf danske politikerne beslutning om at alle fjernbaner skal komme op på ETCS level 2.
14 år og 3 bayriske trafikministre senere har tyskerne samme ide.

Det kan godt være at Storstrømsbroen er årevis efter tidsplanen. Tyskerne er ikke engang begyndt at lave en detailplan for banen i Holstein.

Citat fra: Thorfinn Dato 29/03-23, 15:22Det kan godt være at Storstrømsbroen er årevis efter tidsplanen. Tyskerne er ikke engang begyndt at lave en detailplan for banen i Holstein.

Hvad kalder du så dette: https://videos.ida.dk/media/Den+tyske+jernbaneforbindelse+til+Femernb%C3%A6lt-forbindelse/1_r98tbjng/236917293 .

Tysk regering vil investere 45 milliarder euro i jernbanen frem mod 2027
Af steenth. 29/03-23, 15:59.
Seneste redigering: 29/03-23, 16:01 af steenth
Citat fra: Thorfinn Dato 29/03-23, 15:22Hvis du ser hvor mange strænkninger - også hovedstrækninger - i Tyskland ikke har nogen form for togkontrolsystem bliver du lamslået. I 2009 traf danske politikerne beslutning om at alle fjernbaner skal komme op på ETCS level 2.
14 år og 3 bayriske trafikministre senere har tyskerne samme ide.
Tyskland har PZB, som er en videreudvikling af Indusi, på stor set alle strækninger. Det vil stadig være noget, som kan kaldes et togkontrolsystem... Selvom det er mere simpel end vores ATC, så fanger det faktisk det meste. Den har overvågning af bremsekurve imod stop. Det eneste, som ikke er med, er hastighedsovervågning. Jeg kalde det det bedste af de gamle togkontrolsystemer, som ikke er digitale. Og det system bliver også brugt en række andre lande i Østeuropa og i Israel.
Mvh
Steen 

Citat fra: Thorfinn Dato 29/03-23, 15:22Hvis du ser hvor mange strænkninger - også hovedstrækninger - i Tyskland ikke har nogen form for togkontrolsystem bliver du lamslået. I 2009 traf danske politikerne beslutning om at alle fjernbaner skal komme op på ETCS level 2.
14 år og 3 bayriske trafikministre senere har tyskerne samme ide.

Så dette tæller ikke som togkontrolsystem: https://en.wikipedia.org/wiki/Punktf%C3%B6rmige_Zugbeeinflussung ?

Citat fra: Thorfinn Dato 29/03-23, 15:22Hvis du ser hvor mange strænkninger - også hovedstrækninger - i Tyskland ikke har nogen form for togkontrolsystem bliver du lamslået.

Der er togkontrolsystem i form af PZB, LZB eller ETCS på samtlige jernbanestrækninger i Tyskland. Det er mere chokerende at vi i Danmark stadig har en del (enkelsporede)strækninger uden togkontrolsystem, selv efter Signalprogrammet. Selv på hovedbanerne har vi eksempelvis mellem Hobro og Aalborg hverken togkontrolsystem eller linjeblok i 2023. Der køres fortsat på telefonisk af- og tilbage melding mellem stationsbestyrerne i Kmp Aalborg, Kmp Ellidshøj, Kmp Skørping og Hobro (FC Aarhus).

"Digitalisering af jernbanen" står i Tyskland typisk for udskiftningen af mekanisk relæbaserede sikringsanlæg med computerbaserede, hvilket også giver mulighed for mere fjernstyring. Der er stor mangel på trafikledere i Tyskland, hvilket gør at der ofte er kommandoposter der er ubesatte i alt fra en enkelt 8-timers vagt til flere dage/uger.

ETCS udrustning af strækninger nævnes ikke i aftalen, kun at installering af ETCS i tog der skal køre i og omkring Stuttgart bliver prioriteret.

Aftalen kan læses her: https://www.spd.de/fileadmin/Dokumente/Beschluesse/20230328_Koalitionsausschuss.pdf

Anders

Citat fra: Niels Munch Dato 29/03-23, 15:51
Citat fra: Thorfinn Dato 29/03-23, 15:22Det kan godt være at Storstrømsbroen er årevis efter tidsplanen. Tyskerne er ikke engang begyndt at lave en detailplan for banen i Holstein.

Hvad kalder du så dette: https://videos.ida.dk/media/Den+tyske+jernbaneforbindelse+til+Femernb%C3%A6lt-forbindelse/1_r98tbjng/236917293 .

Et forprojekt. Myndighedsbehandlingen er så småt begyndt. Men kun Guderne ved  hvornår den forventes afsluttet. Vi kender kun den dato hvornår den forventes at være afslutte hvis der IKKE kommer indsigelser.

Et detailprojekt har alle detailløsninger - man ved hvor mange meter spor der skal lægges hvor og hvordan. Hver lille grøft, hver kloakledning, hvert jordspyd...
Detailprojektet er grundlag for at bestille materiale og booke materiel.
Du skal nok ringe til stålvalseværket et par uger i forvejen, så mange km har de ikke på hylden.




Citat fra: steenth Dato 29/03-23, 15:59Tyskland har PZB, som er en videreudvikling af Indusi, ....

Overdrivelse fremmer forståelse.
Du finder mange sjove strækninger i et land der er så stort som Tyskland.

og så mange udfordringer der venter, fx. Rhinbanens andet dobbeltspor, FFM-Man, alfa-E, brennerbanen,...

BTW: til Påske havde jeg planlagt en tur fra Kh til Tyskland.
6 1/2 time for Kh til Hamborg, - med Bus! fra Nykøbing F. eller en omvej over Esbjerg... snild 8:42 min.
SJ vender deres Nattog nu i Pinneberg (sic!). Hvis du spørger i Hamborg kender de kun et skældsord der er værre end Pinneberg.





Citat fra: Thorfinn Dato 29/03-23, 15:22Det kan godt være at Storstrømsbroen er årevis efter tidsplanen. Tyskerne er ikke engang begyndt at lave en detailplan for banen i Holstein.


Her ser du planleggingen til den nye banen Puttgarden-Lübeck
https://www.anbindung-fbq.de/

Og her er den klare detailplanen for strækning 3 Schashagen–Damlos
https://planfeststellung.bob-sh.de/verfahren/schienenanbindung-fbq-pfa-3/public/detail

Og her er den klare detailplanen for strækning 4 Oldenburg–Göhl
https://planfeststellung.bob-sh.de/verfahren/schienenanbindung-fbq-pfa-4/public/detail

Og her er den klare detailplanen for strækning 6 Fehmarn
https://planfeststellung.bob-sh.de/verfahren/schienenanbindung-fbq-pfa-6/public/detail

De andre er ikke klare.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak