Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Femern forbindelsen
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 9
Femern forbindelsen
Af Skylight. 26/03-23, 22:42.
Efter en tur i det tyske (i bil), kunne jeg se at tyskerne ikke har sat så meget som en skovl i jorden endnu. Er der nogen der er opdaterede på deres tidsplan? Med tanke på almen tysk langsommelighed ved store projekter, kan det vel komme til at knibe med at nå det til 2029. Er det korrekt forstået at den tyske ny bane "kun" går til Lübeck, og derefter er det via eksisterede forbindelser til Hamburg og Berlin?
Efter et "besøg" på Bane.dk er ambitionsniveauet jo heller ikke fantastisk herfra, topfart på 200km/t på en delvis ny bane, og eller, stærkt ombygget siden 2017. Man har åbenbart også her opgivet tidsplanen generelt, da der bare henvises til at det (måske) er klart i 2029, men det hjælper jo heller ikke meget hvis man ender på en tysk pløjemark uden spor i den anden ende.
 

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 26/03-23, 22:51.
Citat fra: Skylight Dato 26/03-23, 22:42Efter en tur i det tyske (i bil), kunne jeg se at tyskerne ikke har sat så meget som en skovl i jorden endnu. Er der nogen der er opdaterede på deres tidsplan? Med tanke på almen tysk langsommelighed ved store projekter, kan det vel komme til at knibe med at nå det til 2029. Er det korrekt forstået at den tyske ny bane "kun" går til Lübeck, og derefter er det via eksisterede forbindelser til Hamburg og Berlin?
Efter et "besøg" på Bane.dk er ambitionsniveauet jo heller ikke fantastisk herfra, topfart på 200km/t på en delvis ny bane, og eller, stærkt ombygget siden 2017. Man har åbenbart også her opgivet tidsplanen generelt, da der bare henvises til at det (måske) er klart i 2029, men det hjælper jo heller ikke meget hvis man ender på en tysk pløjemark uden spor i den anden ende.
 
. Jeg har læst flere forskellige hjemmesider, så begynder arbejder nu. Med hensyn til Lubeck Hamburg så er der meget bebyggelse der ligger i vejen og man tør vist ikke anlægge en ny bane her, jeg ved ikke om der ellers er noget nyt her. i.  Danmark skal man også snart begynde på Nykøbing F til Holeby, Mvh Bent

Femern forbindelsen
Af andersj, Aalborg. 26/03-23, 23:40.
Citat fra: Skylight Dato 26/03-23, 22:42Efter en tur i det tyske (i bil), kunne jeg se at tyskerne ikke har sat så meget som en skovl i jorden endnu. Er der nogen der er opdaterede på deres tidsplan? Med tanke på almen tysk langsommelighed ved store projekter, kan det vel komme til at knibe med at nå det til 2029. Er det korrekt forstået at den tyske ny bane "kun" går til Lübeck, og derefter er det via eksisterede forbindelser til Hamburg og Berlin?
Efter et "besøg" på Bane.dk er ambitionsniveauet jo heller ikke fantastisk herfra, topfart på 200km/t på en delvis ny bane, og eller, stærkt ombygget siden 2017. Man har åbenbart også her opgivet tidsplanen generelt, da der bare henvises til at det (måske) er klart i 2029, men det hjælper jo heller ikke meget hvis man ender på en tysk pløjemark uden spor i den anden ende.
 

Der skete det at efter planlægning af de første etaper var klar og godkendt besluttede de sig i Berlin for at ville give ekstra penge til en række støjnedsættende initiativer. Det gjorde så at processen med planlægning, høring og godkendelse skulle starte forfra.
Lukningen af den eksisterende bane skete i efteråret 2022, fordi det havde man nu engang besluttet og det kunne man ikke ændre på. Det positive er så at togbusserne kører oftere, hurtigere og er mere komfortable end de Lint vogne der kørte før mellem Lübeck og Puttgarden.

Dertil kommer også sænketunnellen under Femernsund som pt. nok udgør den største risiko i forhold til forsinkelser på tysk side. Plan b er at elektrificere hen over den gamle bro.

Den nye bane går rigtig nok kun til Lübeck. Mellem Lübeck og Bad Kleinen var der oprindeligt planlagt udbygning til dobbeltspor og elektrificering, men dobbeltsporet er sparet væk og dermed også muligheden for at køre fjerntog den vej mod Berlin eksempelvis, da banen bliver 100% udnyttet med regional- og godstog.
Mellem Ahrensburg-Gartenholz og Ahrensburg etableres der et ekstra strækningsspor og mellem Ahrensburg og Hasselbrook to ekstra strækningsspor, der kobles på S-banesporene resten af vejen ind til Hamburg Hbf. På disse spor skal den kommende S-togslinje S4 køre og den erstatter stoptogene mellem Bad Oldesloe-Hamburg Hbf samt Ahrensburg-Hamburg Hbf.

Topfarten på 200 km/t skyldes at forbindelsen i første omgang er tiltænkt godstog, mens persontog kommer i anden række. Desuden vil man ved højere hastigheder også opleve en forringet kapacitet på korridoren, pga. den store forskel på gennemsnitshastigheden mellem godstog, regionaltog og fjerntog. Så det giver sjældent mening hverken i ind- eller udland at have strækninger med blandet trafik til over 200 km/t.

Men herhjemme er vi stort set færdige med opgraderingen. Ringsted-Vordingborg er færdig (ETCS mangler) og Orehoved-Nykøbing F er færdig. Storstrømsbroen er under konstruktion og Nykøbing F-Rødby er også under konstruktion.

Anders

Femern forbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/03-23, 23:42.
Seneste redigering: 26/03-23, 23:50 af Per Holm
2023-03-09  DB Netz AGs Ulrike Schenka-van Capelleveen, Teamleitung Projektpartnermanagement, Technik Schienenanbindung Fehmarnbeltquerung (FBQ), Infrastrukturprojekte Nord.

https://videos.ida.dk/media/Den+tyske+jernbaneforbindelse+til+Femernb%C3%A6lt-forbindelse/1_r98tbjng/236917293

Foredraget er på dansk, men dog med forbehold for at nogle tekniske udtryk er på tysk/engelsk.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Femern forbindelsen
Af anho. 27/03-23, 00:15.
Citat fra: andersj Dato 26/03-23, 23:40Den nye bane går rigtig nok kun til Lübeck. Mellem Lübeck og Bad Kleinen var der oprindeligt planlagt udbygning til dobbeltspor og elektrificering, men dobbeltsporet er sparet væk og dermed også muligheden for at køre fjerntog den vej mod Berlin eksempelvis, da banen bliver 100% udnyttet med regional- og godstog.

Hvad skulle en opgradering af linjen til Bad Kleinen gøre godt for i et Femern-perspektiv? Ville det ikke give mere mening at køre direkte København-Berlin via strækningen Lübeck-Büchen, hvis det skulle være?

Femern forbindelsen
Af andersj, Aalborg. 27/03-23, 00:45.
Citat fra: anho Dato 27/03-23, 00:15
Citat fra: andersj Dato 26/03-23, 23:40Den nye bane går rigtig nok kun til Lübeck. Mellem Lübeck og Bad Kleinen var der oprindeligt planlagt udbygning til dobbeltspor og elektrificering, men dobbeltsporet er sparet væk og dermed også muligheden for at køre fjerntog den vej mod Berlin eksempelvis, da banen bliver 100% udnyttet med regional- og godstog.

Hvad skulle en opgradering af linjen til Bad Kleinen gøre godt for i et Femern-perspektiv? Ville det ikke give mere mening at køre direkte København-Berlin via strækningen Lübeck-Büchen, hvis det skulle være?

Der bygges også en forbindelseskurve i Bad Kleinen så man kan køre Lübeck-Schwerin uden at skifte retning i Bad Kleinen og man rammer Hamburg-Berlin nede i Ludwigslust.
Grundene til at man har valgt Lübeck-Bad Kleinen over Lübeck-Büchen er både for at give en direkte og hurtigere regionaltogsforbindelse mellem Lübeck-Schwerin men også for at kunne sende godstog fra både Lübeck Havn og Skandinavien ned over Wittenberge-Stendal og dermed udenom Hamburg samt de belastede strækninger Hamburg-Bremen og Hamburg-Hannover.

Man skal i forbindelse med projekter tilknyttet Femernforbindelsen tænke på godstogenes vilkår først og godstogene skal sydpå, de skal ikke østpå. Godset til og fra Baltikum og Finland går jo oftest med skib til og fra Lübeck.

Anders

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 27/03-23, 09:54.
Seneste redigering: 27/03-23, 09:56 af Bent Jensen
Citat fra: andersj Dato 26/03-23, 23:40
Citat fra: Skylight Dato 26/03-23, 22:42Efter en tur i det tyske (i bil), kunne jeg se at tyskerne ikke har sat så meget som en skovl i jorden endnu. Er der nogen der er opdaterede på deres tidsplan? Med tanke på almen tysk langsommelighed ved store projekter, kan det vel komme til at knibe med at nå det til 2029. Er det korrekt forstået at den tyske ny bane "kun" går til Lübeck, og derefter er det via eksisterede forbindelser til Hamburg og Berlin?
Efter et "besøg" på Bane.dk er ambitionsniveauet jo heller ikke fantastisk herfra, topfart på 200km/t på en delvis ny bane, og eller, stærkt ombygget siden 2017. Man har åbenbart også her opgivet tidsplanen generelt, da der bare henvises til at det (måske) er klart i 2029, men det hjælper jo heller ikke meget hvis man ender på en tysk pløjemark uden spor i den anden ende.
 

Der skete det at efter planlægning af de første etaper var klar og godkendt besluttede de sig i Berlin for at ville give ekstra penge til en række støjnedsættende initiativer. Det gjorde så at processen med planlægning, høring og godkendelse skulle starte forfra.
Lukningen af den eksisterende bane skete i efteråret 2022, fordi det havde man nu engang besluttet og det kunne man ikke ændre på. Det positive er så at togbusserne kører oftere, hurtigere og er mere komfortable end de Lint vogne der kørte før mellem Lübeck og Puttgarden.

Dertil kommer også sænketunnellen under Femernsund som pt. nok udgør den største risiko i forhold til forsinkelser på tysk side. Plan b er at elektrificere hen over den gamle bro.

Den nye bane går rigtig nok kun til Lübeck. Mellem Lübeck og Bad Kleinen var der oprindeligt planlagt udbygning til dobbeltspor og elektrificering, men dobbeltsporet er sparet væk og dermed også muligheden for at køre fjerntog den vej mod Berlin eksempelvis, da banen bliver 100% udnyttet med regional- og godstog.
Mellem Ahrensburg-Gartenholz og Ahrensburg etableres der et ekstra strækningsspor og mellem Ahrensburg og Hasselbrook to ekstra strækningsspor, der kobles på S-banesporene resten af vejen ind til Hamburg Hbf. På disse spor skal den kommende S-togslinje S4 køre og den erstatter stoptogene mellem Bad Oldesloe-Hamburg Hbf samt Ahrensburg-Hamburg Hbf.

Topfarten på 200 km/t skyldes at forbindelsen i første omgang er tiltænkt godstog, mens persontog kommer i anden række. Desuden vil man ved højere hastigheder også opleve en forringet kapacitet på korridoren, pga. den store forskel på gennemsnitshastigheden mellem godstog, regionaltog og fjerntog. Så det giver sjældent mening hverken i ind- eller udland at have strækninger med blandet trafik til over 200 km/t.

Men herhjemme er vi stort set færdige med opgraderingen. Ringsted-Vordingborg er færdig (ETCS mangler) og Orehoved-Nykøbing F er færdig. Storstrømsbroen er under konstruktion og Nykøbing F-Rødby er også under konstruktion.
Jeg opdagede her til morgen  oget nyt jeg ikke havde set at Hamburger Sbahn får forlænget deres net til Ahrensburg Bad oldeslor, ,,samt at Re linien aHamburg Lubeck,er ved at få nye Stadler Kiss tog og ser ud til at blive forlænget til Traveminde linien til Neustadt bliver foreløbig ikkeelektrificeret måske kommer her batteritog??? Med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af Niels Munch. 27/03-23, 10:51.
Citat fra: Per Holm Dato 26/03-23, 23:422023-03-09  DB Netz AGs Ulrike Schenka-van Capelleveen, Teamleitung Projektpartnermanagement, Technik Schienenanbindung Fehmarnbeltquerung (FBQ), Infrastrukturprojekte Nord.

https://videos.ida.dk/media/Den+tyske+jernbaneforbindelse+til+Femernb%C3%A6lt-forbindelse/1_r98tbjng/236917293

Foredraget er på dansk, men dog med forbehold for at nogle tekniske udtryk er på tysk/engelsk.

Kan stærkt anbefales, idet det giver et godt overblik over anlæggene på tysk side.

M.v.h.
Niels

Femern forbindelsen
Af A.Morup. 27/03-23, 12:22.
Opgraderingen af jernbanen fra Lübeck til Fehmarn har sin egen hjemmeside - dog lidt svær at finde rundt i:

https://www.anbindung-fbq.de/

Femern forbindelsen
Af andersj, Aalborg. 27/03-23, 14:40.
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 09:54Jeg opdagede her til morgen  oget nyt jeg ikke havde set at Hamburger Sbahn får forlænget deres net til Ahrensburg Bad oldeslor, ,,samt at Re linien aHamburg Lubeck,er ved at få nye Stadler Kiss tog og ser ud til at blive forlænget til Traveminde linien til Neustadt bliver foreløbig ikkeelektrificeret måske kommer her batteritog??? Med venlig hilsen Bent Jensen

Banen ind til Neustadt elektrificeres også i forbindelse med Femern-projektet. Planen er at køre med to sammenkoblede KISS togsæt Hamburg-Lübeck hvorefter det ene togsæt fortsætter til Travemünde (sker allerede her i 2023) og det andet togsæt fortsætter til Neustadt. Indtil elektrificeringen til Neustadt er klar vil de ekstra KISS togsæt blive brugt på linjerne Hamburg-Itzehoe/Wrist som supplement til de Flirt togsæt der kører hos Nordbahn.

Anders

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 27/03-23, 19:29.
Citat fra: andersj Dato 27/03-23, 14:40
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 09:54Jeg opdagede her til morgen  oget nyt jeg ikke havde set at Hamburger Sbahn får forlænget deres net til Ahrensburg Bad oldeslor, ,,samt at Re linien aHamburg Lubeck,er ved at få nye Stadler Kiss tog og ser ud til at blive forlænget til Traveminde linien til Neustadt bliver foreløbig ikkeelektrificeret måske kommer her batteritog??? Med venlig hilsen Bent Jensen

Banen ind til Neustadt elektrificeres også i forbindelse med Femern-projektet. Planen er at køre med to sammenkoblede KISS togsæt Hamburg-Lübeck hvorefter det ene togsæt fortsætter til Travemünde (sker allerede her i 2023) og det andet togsæt fortsætter til Neustadt. Indtil elektrificeringen til Neustadt er klar vil de ekstra KISS togsæt blive brugt på linjerne Hamburg-Itzehoe/Wrist som supplement til de Flirt togsæt der kører hos Nordbahn.
hej Anders har du noget om Burg, jeg så et måske indlæg et eller andet sted at DB regio tror jeg at de ville køre til Nykøbing F,men Kids togene er vist ikke 2 strøms, mon det så bliver DSB???med venlig hilsen Bent Jensen F

Femern forbindelsen
Af andersj, Aalborg. 27/03-23, 21:11.
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 19:29
Citat fra: andersj Dato 27/03-23, 14:40
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 09:54Jeg opdagede her til morgen  oget nyt jeg ikke havde set at Hamburger Sbahn får forlænget deres net til Ahrensburg Bad oldeslor, ,,samt at Re linien aHamburg Lubeck,er ved at få nye Stadler Kiss tog og ser ud til at blive forlænget til Traveminde linien til Neustadt bliver foreløbig ikkeelektrificeret måske kommer her batteritog??? Med venlig hilsen Bent Jensen

Banen ind til Neustadt elektrificeres også i forbindelse med Femern-projektet. Planen er at køre med to sammenkoblede KISS togsæt Hamburg-Lübeck hvorefter det ene togsæt fortsætter til Travemünde (sker allerede her i 2023) og det andet togsæt fortsætter til Neustadt. Indtil elektrificeringen til Neustadt er klar vil de ekstra KISS togsæt blive brugt på linjerne Hamburg-Itzehoe/Wrist som supplement til de Flirt togsæt der kører hos Nordbahn.
hej Anders har du noget om Burg, jeg så et måske indlæg et eller andet sted at DB regio tror jeg at de ville køre til Nykøbing F,men Kids togene er vist ikke 2 strøms, mon det så bliver DSB???med venlig hilsen Bent Jensen F


Som det også blev sagt i den præsentation fra DB Netz som Per linkede til, så er der ingen afklaring på dette endnu - hverken på den lokale eller eventuelle internationale regionaltogstrafik. AKN-Eisenbahn anlægger dog et ekstra perronspor på stationen i Burg så den kan håndtere en øget persontogstrafik, nu hvor man ikke længere vil have Puttgarden som endestation for regionaltogene.

Jeg har dog svært ved at se grundlaget for regionaltogstrafik mellem Nykøbing F-Lolland-Burg, især fordi det vil være meget dyrt at drive med to-system tog og tunnelafgift. Desuden bliver kapaciteten også knap i Femernbelttunnellen hvis der kommer restriktioner på kørsel med godstog- og persontog samtidig i samme rør.
Hvis man ønsker regionaltrafik så vil det billigste og smarteste nok være at forlænge busruten fra Maribo-Rødby til Burg.

Men det er lidt en generel ting i Europa at passagermængden på grænseoverskridende lokaltrafik er lav, fordi grænseområder ofte er en udkant af landet på enten den ene eller begge sider af grænsen. Der er heller ikke mange der har daglige ærinder på tværs af grænser som skolegang, job, sundhedsbesøg eller lignende.
Der er selvfølgelig undtagelser som Malmö-København.

Anders

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 27/03-23, 22:22.
Citat fra: andersj Dato 27/03-23, 21:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 19:29
Citat fra: andersj Dato 27/03-23, 14:40
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 09:54Jeg opdagede her til morgen  oget nyt jeg ikke havde set at Hamburger Sbahn får forlænget deres net til Ahrensburg Bad oldeslor, ,,samt at Re linien aHamburg Lubeck,er ved at få nye Stadler Kiss tog og ser ud til at blive forlænget til Traveminde linien til Neustadt bliver foreløbig ikkeelektrificeret måske kommer her batteritog??? Med venlig hilsen Bent Jensen

Banen ind til Neustadt elektrificeres også i forbindelse med Femern-projektet. Planen er at køre med to sammenkoblede KISS togsæt Hamburg-Lübeck hvorefter det ene togsæt fortsætter til Travemünde (sker allerede her i 2023) og det andet togsæt fortsætter til Neustadt. Indtil elektrificeringen til Neustadt er klar vil de ekstra KISS togsæt blive brugt på linjerne Hamburg-Itzehoe/Wrist som supplement til de Flirt togsæt der kører hos Nordbahn.
hej Anders har du noget om Burg, jeg så et måske indlæg et eller andet sted at DB regio tror jeg at de ville køre til Nykøbing F,men Kids togene er vist ikke 2 strøms, mon det så bliver DSB???med venlig hilsen Bent Jensen F


Som det også blev sagt i den præsentation fra DB Netz som Per linkede til, så er der ingen afklaring på dette endnu - hverken på den lokale eller eventuelle internationale regionaltogstrafik. AKN-Eisenbahn anlægger dog et ekstra perronspor på stationen i Burg så den kan håndtere en øget persontogstrafik, nu hvor man ikke længere vil have Puttgarden som endestation for regionaltogene.

Jeg har dog svært ved at se grundlaget for regionaltogstrafik mellem Nykøbing F-Lolland-Burg, især fordi det vil være meget dyrt at drive med to-system tog og tunnelafgift. Desuden bliver kapaciteten også knap i Femernbelttunnellen hvis der kommer restriktioner på kørsel med godstog- og persontog samtidig i samme rør.
Hvis man ønsker regionaltrafik så vil det billigste og smarteste nok være at forlænge busruten fra Maribo-Rødby til Burg.

Men det er lidt en generel ting i Europa at passagermængden på grænseoverskridende lokaltrafik er lav, fordi grænseområder ofte er en udkant af landet på enten den ene eller begge sider af grænsen. Der er heller ikke mange der har daglige ærinder på tværs af grænser som skolegang, job, sundhedsbesøg eller lignende.
Der er selvfølgelig undtagelser som Malmö-København.
tak Anders jeg skal prøve at grave i hvor jeg løste det,
Med venlig hilsen Bent Jensen


Femern forbindelsen
Af Svend. 27/03-23, 23:53.
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 19:29
Citat fra: andersj Dato 27/03-23, 14:40
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 09:54Jeg opdagede her til morgen  oget nyt jeg ikke havde set at Hamburger Sbahn får forlænget deres net til Ahrensburg Bad oldeslor, ,,samt at Re linien aHamburg Lubeck,er ved at få nye Stadler Kiss tog og ser ud til at blive forlænget til Traveminde linien til Neustadt bliver foreløbig ikkeelektrificeret måske kommer her batteritog??? Med venlig hilsen Bent Jensen

Banen ind til Neustadt elektrificeres også i forbindelse med Femern-projektet. Planen er at køre med to sammenkoblede KISS togsæt Hamburg-Lübeck hvorefter det ene togsæt fortsætter til Travemünde (sker allerede her i 2023) og det andet togsæt fortsætter til Neustadt. Indtil elektrificeringen til Neustadt er klar vil de ekstra KISS togsæt blive brugt på linjerne Hamburg-Itzehoe/Wrist som supplement til de Flirt togsæt der kører hos Nordbahn.
hej Anders har du noget om Burg, jeg så et måske indlæg et eller andet sted at DB regio tror jeg at de ville køre til Nykøbing F,men Kids togene er vist ikke 2 strøms, mon det så bliver DSB???med venlig hilsen Bent Jensen F

Jeg tror ikke, der er nogen der endnu har købt regionaltrafik på strækningen mellem Burg og Nykøbing F. Men det er da ganske  spændende at lege med tanken: hvilken type materiel der kunne blive tale om at sætte ind, hvis det skulle komme så vidt. Mange siddepladser bliver der nok ikke behov for.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 28/03-23, 08:48.
Citat fra: Svend Dato 27/03-23, 23:53
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 19:29
Citat fra: andersj Dato 27/03-23, 14:40
Citat fra: Bent Jensen Dato 27/03-23, 09:54Jeg opdagede her til morgen  oget nyt jeg ikke havde set at Hamburger Sbahn får forlænget deres net til Ahrensburg Bad oldeslor, ,,samt at Re linien aHamburg Lubeck,er ved at få nye Stadler Kiss tog og ser ud til at blive forlænget til Traveminde linien til Neustadt bliver foreløbig ikkeelektrificeret måske kommer her batteritog??? Med venlig hilsen Bent Jensen

Banen ind til Neustadt elektrificeres også i forbindelse med Femern-projektet. Planen er at køre med to sammenkoblede KISS togsæt Hamburg-Lübeck hvorefter det ene togsæt fortsætter til Travemünde (sker allerede her i 2023) og det andet togsæt fortsætter til Neustadt. Indtil elektrificeringen til Neustadt er klar vil de ekstra KISS togsæt blive brugt på linjerne Hamburg-Itzehoe/Wrist som supplement til de Flirt togsæt der kører hos Nordbahn.
hej Anders har du noget om Burg, jeg så et måske indlæg et eller andet sted at DB regio tror jeg at de ville køre til Nykøbing F,men Kids togene er vist ikke 2 strøms, mon det så bliver DSB???med venlig hilsen Bent Jensen F

Jeg tror ikke, der er nogen der endnu har købt regionaltrafik på strækningen mellem Burg og Nykøbing F. Men det er da ganske  spændende at lege med tanken: hvilken type materiel der kunne blive tale om at sætte ind, hvis det skulle komme så vidt. Mange siddepladser bliver der nok ikke behov for.
jeg er enig, jeg tror da det ville være bedst med en bus fra Holeby til Burg, mee er det så en togbus schienenersatzberkehr,eller regionen Sjælland og Schleswig Holstein land? Bent

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 9
ContecRail
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak