Citat fra: Bent Jensen Dato 30/03-23, 03:58pS ved man noget om hvor lkf skifter fra Dansk til tysk lkf? Bent
Det er noget af det der ikke er fastlagt endnu, for det handler jo nok i høj grad om hvor man sætter sproggrænsen i forhold til kommunikation mellem tog og trafikledere. Måske det er nødvendigt at bruge engelsk mellem Nykøbing F og Burg? Tysk kan måske bruges hvis man holder fjernstyringen af hele strækningen fra Burg til Nykøbing F hos Femern A/S hvor man så kan have medarbejdere med både dansk og tyskkundskab. Det bliver et større problem hvis alle i Trafiktårn Øst i København skal kunne tale både tysk og dansk for at kunne betjene Rødby-Nykøbing F.
Jeg kunne dog godt forestille mig at Nykøbing F bliver stationen hvor man skifter lokomotivfører, fordi det er den største station der ligger nærmest forbindelsen. Så det bliver nok sådan, ligesom ved Padborg og Tønder, at man kan nøjes med tysk certifikat/godkendelse til kørsel mellem tunnellen og Nykøbing F station.
Citat fra: Thorfinn Dato 30/03-23, 14:43Den fulde udbygning i Holsten er aftalt at være aflsuttet 7 (syv!) år efter den faste forbindelse er klar.
Men nu endte det jo med at tyskerne alligevel fik forsinket hele tunnelprojektet med syv år gennem sløv myndighedbehandling, så det ender med at jernbanen efter planen er færdig samtidig med den faste forbindelse. Deadline for jernbaneprojektet i Tyskland har nogenlunde været fast lige siden statstraktaten blev underskrevet.
At man har en deadline der hedder december 2029, skyldes at man i Tyskland planlægger de store projekter efter køreplanskift. Dvs. en ny bane går aldrig i drift i eksempelvis oktober måned, det er altid ved køreplanskiftet i december - som man også har kunnet se ved Leipzig-Erfurt i 2015, Erfurt-Ebensfeld i 2017 og Ulm-Wendlingen i 2022.