Citat fra: Skylight Dato 26/03-23, 22:42Efter en tur i det tyske (i bil), kunne jeg se at tyskerne ikke har sat så meget som en skovl i jorden endnu. Er der nogen der er opdaterede på deres tidsplan? Med tanke på almen tysk langsommelighed ved store projekter, kan det vel komme til at knibe med at nå det til 2029. Er det korrekt forstået at den tyske ny bane "kun" går til Lübeck, og derefter er det via eksisterede forbindelser til Hamburg og Berlin?
Efter et "besøg" på Bane.dk er ambitionsniveauet jo heller ikke fantastisk herfra, topfart på 200km/t på en delvis ny bane, og eller, stærkt ombygget siden 2017. Man har åbenbart også her opgivet tidsplanen generelt, da der bare henvises til at det (måske) er klart i 2029, men det hjælper jo heller ikke meget hvis man ender på en tysk pløjemark uden spor i den anden ende.
Der skete det at efter planlægning af de første etaper var klar og godkendt besluttede de sig i Berlin for at ville give ekstra penge til en række støjnedsættende initiativer. Det gjorde så at processen med planlægning, høring og godkendelse skulle starte forfra.
Lukningen af den eksisterende bane skete i efteråret 2022, fordi det havde man nu engang besluttet og det kunne man ikke ændre på. Det positive er så at togbusserne kører oftere, hurtigere og er mere komfortable end de Lint vogne der kørte før mellem Lübeck og Puttgarden.
Dertil kommer også sænketunnellen under Femernsund som pt. nok udgør den største risiko i forhold til forsinkelser på tysk side. Plan b er at elektrificere hen over den gamle bro.
Den nye bane går rigtig nok kun til Lübeck. Mellem Lübeck og Bad Kleinen var der oprindeligt planlagt udbygning til dobbeltspor og elektrificering, men dobbeltsporet er sparet væk og dermed også muligheden for at køre fjerntog den vej mod Berlin eksempelvis, da banen bliver 100% udnyttet med regional- og godstog.
Mellem Ahrensburg-Gartenholz og Ahrensburg etableres der et ekstra strækningsspor og mellem Ahrensburg og Hasselbrook to ekstra strækningsspor, der kobles på S-banesporene resten af vejen ind til Hamburg Hbf. På disse spor skal den kommende S-togslinje S4 køre og den erstatter stoptogene mellem Bad Oldesloe-Hamburg Hbf samt Ahrensburg-Hamburg Hbf.
Topfarten på 200 km/t skyldes at forbindelsen i første omgang er tiltænkt godstog, mens persontog kommer i anden række. Desuden vil man ved højere hastigheder også opleve en forringet kapacitet på korridoren, pga. den store forskel på gennemsnitshastigheden mellem godstog, regionaltog og fjerntog. Så det giver sjældent mening hverken i ind- eller udland at have strækninger med blandet trafik til over 200 km/t.
Men herhjemme er vi stort set færdige med opgraderingen. Ringsted-Vordingborg er færdig (ETCS mangler) og Orehoved-Nykøbing F er færdig. Storstrømsbroen er under konstruktion og Nykøbing F-Rødby er også under konstruktion.