Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Norrköping Spårvägar 2018 (6 fotos)
God aften i Forum,

Under togturen hjem fra besøget i Stockholm søndag, den 14. oktober 2018, var der midt på dagen passende indlagt et par timers ophold i Norrköping, som aldrig havde opgivet sine sporvogne.

Byens 2 linjer blev betjent af modificerede Düwag-vogne (benævnt M97) og Bombardier Flexity Classic-vogne (benævnt M06).

Düwag-vognene var oprindeligt leveret 1966-67 til Duisburg, hvorfra Norrköping i 1990'erne anskaffede dem til erstatning for ældre materiel. Nogle havde sågar haft et intermezzo i Dessau.

Bombardier-vognene var af typen, vi havde mødt på Spårväg City i Stockholm, hvor der jo stadig kørte 6, som kom til Norrköping i 2020.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Norrköping Düwag GT8 (M97) nr. 61 ved Norra Promenaden, 14.10.2018 (nm).

M97-vognene fik i Norrköping lavtgulvs-midterled og ny front. Af anden modernisering kan nævnes chopperstyring. M97 nr. 61 (ex Duisburg nr. 1075) har en fra de øvrige M97 afvigende front, formentlig efter en kollision.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Norrköping Düwag GT8 (M97) nr. 68 (ex Duisburg nr. 1072) på Saltängsbron, 14.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bombardier M06 nr. 44 og og bagenden af M97 nr. 69 (ex Duisburg nr. 1074) på Saltängsbron i Norrköping, 14.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bombardier M06 nr. 40 ved Norra Promenaden, Norrköping 14.10.2018 (nm).
 
Bombardier-vognene blev introduceret i Norrköping 2006; 3 var udlånt til Stockholm Spårväg City 2010-11, og med de 6 fra Stockholm i 2020 kom Norrköping op på 16 M06-vogne (nr. 31-46).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Düwag GT8 M97 nr. 68 (ex Duisburg nr. 1072) på vej til Norrköping Centralstation, Drottninggatan 14.10.2018 (nm).

Bemærk køretråden ovre t.h., der over Norra Promenaden er ophængt i "strømskinner", som ved hjælp af hejseværk i de 4 master kan hæves yderligere et par meter over kørebanen. Således kan man skaffe passage for store turbiner o.l., som fra Siemens' fabrik i Finspång skal til Norrköping Hamn. Arrangementet, der lokalt benævnes en "kontaktledningshiss", er afbildet og beskrevet videre i tråden her: https://www.svenska-lok.se/forum/index.php?id=430 .

Men nu er det vist ved at være togtid igen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Norrköping Centralstation fra gadesiden, t.h. en bid af "kontaktledningshissan", 14.10.2018 (nm).

Bygningen, som er statligt byggnadsminne, er tegnet af arkitekt Adolf Wilhelm Edelswärd i "herregårdsstil". Syd for bygningen anlagdes Järnvägsparken, nu Karl Johans park, som æstetisk "brandbælte" mellem den ildsprudende jernbane og byens træhuse. Smart.

Links til de mere nysgerrige:

- om Norrköping Spårväg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrk%C3%B6pings_sp%C3%A5rv%C3%A4g
- om Düwag-vognene i Norrköping: https://www.urban-transport-magazine.com/en/duwag-survivors-in-northern-europe-norrkoping/
- om Bombardier-vognene i/fra Stockholm: https://www.urban-transport-magazine.com/norrkoeping-uebernimmt-alle-flexity-trams-aus-stockholm/


Så er jeg vist skudt tom f.s.v.a. sporvogne, der ikke hører til i Jernbanehistorisk Forums føljeton "Sporvogne i udlandet".

Bedste hilsener
Niels

Men nu er det vist ved at være togtid igen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Norrköping Centralstation fra gadesiden, t.h. en bid af "kontaktledningshissan", 14.10.2018 (nm).

Bygningen, som er statligt byggnadsminne, er tegnet af arkitekt Adolf Wilhelm Edelswärd i "herregårdsstil". Syd for bygningen anlagdes Järnvägsparken, nu Karl Johans park, som æstetisk "brandbælte" mellem den ildsprudende jernbane og byens træhuse. Smart.

Links til de mere nysgerrige:

- om Norrköping Spårväg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrk%C3%B6pings_sp%C3%A5rv%C3%A4g
- om Düwag-vognene i Norrköping: https://www.urban-transport-magazine.com/en/duwag-survivors-in-northern-europe-norrkoping/
- om Bombardier-vognene i/fra Stockholm: https://www.urban-transport-magazine.com/norrkoeping-uebernimmt-alle-flexity-trams-aus-stockholm/


Så er jeg vist skudt tom f.s.v.a. sporvogne, der ikke hører til i Jernbanehistorisk Forums føljeton "Sporvogne i udlandet".

Bedste hilsener
Niels
[/quote]

Og så kan man endda bo på Centralstationen:

https://www.booking.com/hotel/se/above.en-gb.html


Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 23/03-23, 23:22Og så kan man endda bo på Centralstationen:

https://www.booking.com/hotel/se/above.en-gb.html

Well, så længe var jeg der ikke, men der var en udmærket café samt bagagebokse og rene toiletter, der alt sammen virkede  :) .

Og pæne tog:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Östgötatrafiken anvender Alstom X61 i deres regionaltog, her nr. 61207, Norrköping 14.10.2018 (nm).

M.v.h.
Niels

Citat fra: Bent Jensen Dato 23/03-23, 23:54jeg må en tur til Norrkøping Mvh Bent
Kære Bent,

Venligt af dig at genudsende hele mit indlæg. Og tillad mig at ønske dig god rejse. Du kan endda bo på stationen  :D .

M.v.h.
Niels

Godmorgen Niels

Tak for et fint indlæg om Nörrköping. Jeg var i Nörrköpimg for godt 20 år siden. Der havde man lige ombygget Düwag vognene. En enkelt var ikke ombygget med nyt midterled. Der gik rygter om at de ville lade den forblive uombygget. Så du den?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nr. 66 i Nörrköping april 2001 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nr. 93 i Nörköping april 2001. Det var også en vogn, som havde undgået de store ændringer.(kh).

Hilsner Keld

Citat fra: D 826 Dato 24/03-23, 07:07Tak for et fint indlæg om Nörrköping. Jeg var i Nörrköpimg for godt 20 år siden. Der havde man lige ombygget Düwag vognene. En enkelt var ikke ombygget med nyt midterled. Der gik rygter om at de ville lade den forblive uombygget. Så du den?

Kære Keld,

Mange tak for billeder m.v. Det var nr. 71 (ex-Duisburg nr. 1063 bygget 1966) der beholdt sit oprindelige GT6-ydre, men blev indrettet til "Partytram" og lakeret i Östgötatrafikens farver.

Jeg så hverken den eller Norrköpings museumsvogne, da jeg desværre ikke besøgte depotet.

Efter overførslen af de 6 stk. Flexity Classic M06-vogne fra Stockholm svinder det selvsagt i antallet af Düwag GT8 M97-vogne.

Linköping bliver måske Sveriges næste sporvejsby, og i den anledning er lanceret tanker om en tram-train forbindelse mellem de 2 byers sporvejssystemer. Hvilket jeg nævner for god ordens skyld; vi er jo i "Forum for Dristige Planer"  ;) .

Bedste hilsener
Niels

God eftermiddag i forummet!

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I 2008 var jeg en tur i Norrköping og Mariefred, og jeg overnattede på vandrerhjemmet i Norrköping C's stationsbygning. Billedet er taget fra balkonen, og her ses M06 nr. 33 (Flexcity Classic), og man kan også se den omtalte 'kontaktledningshiss' til højre.
Jeg har besøgt Norrköping i 1979, 1996, 2008 og 2017. Jeg vil i nær fremtid vise et par fotos fra disse ture i 'herreværelset'.

v.h.
Ottoemil


Kære Ottoemil,

Jeg er næppe den eneste, der glæder sig til billederne fra dine Norrköping-besøg. I øvrigt er den viste M06 nr. 33 én af de 3 (nr. 33-35), der var udlånt til Stockholm til starten dér af Spårväg City i 2010-11 (sammen med 3 tilsvarende fra Frankfurt).

Bedste hilsener
Niels


Godmorgen

Jeg var på en endags tur til Norrköping den 30.08. Her var der arbejde med sporet ved stationen, så der kørte ingen sporvogne her. Det omtalte kontaktledningshiss ved stationen blev hævet i løbet af dagen. Her er et foto af hiss-et i hævet tilstand. Det er nok ikke hver dag det ses i dagstimerne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Norrköping 30.08.23 (kh).

Hilsner Keld

Gå op Sider:[1]
DB Cargo

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak