Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Steff, 20/2 2011, 06:29 (5031 dage siden)

Her et lille billede af en godsfærge, der sejlede på Storebælt, nemlig MF ASA THOR. Ikke usædvanlifgt og dog. Da jeg kom hjem kunne jeg se, at færgen "kun" hed ASA. Et par dage efter forklaringen.
Ved et for mig held fik jeg fotograferet færgen EFTER den var overtaget af et udenlandsk selskab og omdøbt ASA og her på vej til Indien for ophug.
[image]

Mange minder om nætter med vagt ved farlig transport over bæltet. Der kunne man godt savne den berømte "storebæltskaffe". For på disse ture var der intet!!

--
Steffen Dresler

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af steen møller jensen, 20/2 2011, 06:40 (5031 dage siden) @ Steff

ak ja som tidligere færge matros på m/f sprogø bliver man jo lidt sentimental når man ser disse billeder.. vi sejlede jo ofte gods om natten så "rendte" jo temmelig tit på denne herlige færge også

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Steff, 20/2 2011, 06:47 (5031 dage siden) @ steen møller jensen

Jamen Steen!
Så til dig et lille billede af M/F Sprogø. Det er måske dig man lige kan ane i koøjet til venstre:-)

[image]
MF SPROGØ ca. 1996.

--
Steffen Dresler

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af steen møller jensen, 20/2 2011, 06:59 (5031 dage siden) @ Steff

he he steff. det er slet ikke usandsynligt.. jeg har nok siddet og snork sovet i vagtstuen på øverste dæk da dette var mit domæne :-D :-D jeg var der til tunnelen åbnede , nåede 2,5 år og nåede at sejlede som afløser på romsø,knudshoved, prinsesse annemarie ud over det at jeg så var fast mand på sprogø , så herligt at have oplevet denne tid (ognåede enda at opleve og se at vores isbrydere rent faktsik virker som isbrydere i isvinteren 95-96 :-D )

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Peter H, Nærum, 20/2 2011, 06:43 (5031 dage siden) @ Steff

Hejsa

Hvor var de flotte, færgerne... nu er der bare kedelige broer alle vejne snart.

Der er mange spændende miljøer der er forsvundet i min tid (er kun 34år), og der har været meget mere interessant før min tid!

Der er heller ikke meget spændende tilbage på sporene, andet end enkelte grafittihærgede My/ Mx i alverdens farver..

Det er godt at man som modelbygger selv kan lave sit eget lille museum, eller købe modellerne af de efterhånden mange DSB lokomotiver og vogne.

Det var bare min mening;-)

Hilsen
Peter

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Lars B. Christensen ⌂, 20/2 2011, 12:04 (5031 dage siden) @ Steff

Hermed et foto fra godsfærgens aktive tid. Den 5. april 1997 lå Asa-Thor i Korsør inden den næstsidste afgang til Nyborg.

[image]

Apropos tidligere DSB-færger, så ser det ud til at en gammel jernbanefærge - Færgen Sjælland - er på vej tilbage til Danmark som museum efter nogle år i udlandet. Færgen er blevet solgt til Dansk Færgebevaring.

Mange hilsner
Lars

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/2 2011, 12:20 (5031 dage siden) @ Lars B. Christensen

Er det den samme M/F Sjælland som stod i København som museum?
Skal den så bruges til noget ligende med nogle rullende materiel på vogndæk.

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Lars B. Christensen ⌂, 20/2 2011, 12:28 (5031 dage siden) @ TeamBaumann

Er det den samme M/F Sjælland som stod i København som museum?
Skal den så bruges til noget ligende med nogle rullende materiel på vogndæk.

Ja, det er den samme færge. Der står mere om Dansk Færgebevaring og deres planer på foreningens webside.

Mange hilsner
Lars

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/2 2011, 13:25 (5031 dage siden) @ Lars B. Christensen

Mht. Sjælland, kan jeg sige at et rygte på at den skulle være på vej til Danmark fra England, ikke har noget på sig.

Dansk Færgebevaring samler stadig midler sammen til projektet, og hvis det kommer så vidt skal den være i Gedser.

Mvh
Claus

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Lars B. Christensen ⌂, 20/2 2011, 14:43 (5031 dage siden) @ Claus E. Hansen

Mht. Sjælland, kan jeg sige at et rygte på at den skulle være på vej til Danmark fra England, ikke har noget på sig.

Dansk Færgebevaring samler stadig midler sammen til projektet, og hvis det kommer så vidt skal den være i Gedser.

Mvh
Claus

Hej Claus

Vil det sige, at den engelske avis North West Evening Mails artikler er forkerte?

Den 28. juli sidste år fortalte avisen, at den engelske ejer havde solgt færgen tilbage til Danmark. Overskriften var: Floating nightclub set to leave for Denmark

Den 2. oktober nævnes i avisen specifikt køberen Danish Maritime Preservation Society, som må være Dansk Færgebevaring. Her gives der udtryk for at færgen formentlig vil ankomme til Danmark i løbet af foråret 2011. Overskriften var: Work delays departure of floating club Selandia

Mange hilsner
Lars

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Georg Schmidt, 20/2 2011, 17:34 (5030 dage siden) @ Lars B. Christensen

Man må da håbe hun kommer hjem igen.
[image]

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Anders Madsen, 20/2 2011, 20:12 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Fra folkene bag trafikkultur Gedser http://www.gedserbanen.dk/default.asp fortælles det, at færgeprojektet er strandet af flere grunde. Den væsentligste grund er, at færgeprojektet ikke støttes af Guldborgsund Kommune, der er sprunget fra. Det vil være politisk selvmord at engagere sig i et færgeprojekt og samtidig nedlægge skoler og forringe ældreplejen.

Endvidere var færgeprojektet i Gedser tidsmæssigt meget hårdt presset, så det var meget svært både at få tilsagn om penge fra fonde, og de fornødne tilladelser.

Imidlertid kan vi glæde os over, at Guldborgsund Kommune støtter banebevarelsen 100%. Nu mangler "bare" Banedanamrks tilladelse til kørsel på Gedserbanen i 2011.

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Niekind, 7/8 2012, 14:32 (4497 dage siden) @ Anders Madsen

Er hele dette store projekt bremset eller er der dele af det, der lever videre?

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/2 2011, 03:13 (5030 dage siden) @ Steff

Hej Steff
Det skulle vel aldrig have været et sted i Middelhavet at du mødte Asa Thor?
Kan huske at jeg så den ligge for anker ud for Piraeus da jeg var jeg var på tur i det græske øhav i efteråret ´98. Jeg prøver lige at dykke ned i gemmerne skulle gerne have nogle billeder et sted.

--
[image][image][image]

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af Steff, 21/2 2011, 03:46 (5030 dage siden) @ K.B.Andreasen

En hurtig Go´morn til dig K.B.

Ja, var det bare så eksotisk med Middelhavet!
Så den faktisk i to omgange. Den første gang, hvor der tilsyneladende var manøvreringsprøver eller lignende ud fra Korsør, men der havde jeg ingen kamera med og var helle ikke klar over, at den var blevet solgt.
Et par dage senere dampede den nordud af bæltet og det var hér jeg så den og havde kamera med (i anden anledning).
Så det eksotiske er den nordlige del af bæltet, T-ruten oppe ved Hatter barn/rev.

Sørgeligt hvis det ikke lykkes for Færgeforeningen at få Storebælt hjem. Men det ER jo næsten også en for stor opgave for en lille forening. Køb, bugsering, forsikringer mv.
Ved ikke om foreningen har prøvet A. P. Møller og hustrus fond, eller en af de gamle "tobaks-fonde".
Hvis staten skal ind over, må det vel være kulturministeriet?

--
Steffen Dresler

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/2 2011, 05:09 (5030 dage siden) @ Steff

Når jeg sidder om sommeren med en bajer i vandkanten på Samsø om sommeren og kigger ud over bæltet, så kan det da godt virker helt eksotisk nogle gange. Der plejer jo som regel at være nogle der er flinke nok til at sørge for lidt underholdning ude omkring Hatter Rev ;-)

Jeg ved faktisk ikke om de har prøvet at søge hos møllerens fond. Desværre synes jeg tit at det er meget småt med det offentlige engagement når det gælder at bevare en af de gamle færger, som om nogen har været synonym med skibstrafikken i de danske farvande. Bare se på "Kongen", denne var jeg dog så heldig at nå at besøge mens den stadig lå i Nyborg.
Ellers er det nærmeste vi kommer det, vist Elbjørn og Caroline S, men det er jo ikke lige pasagertrafik de har beskæftiget sig med, og de færreste "almindelige" mennesker aner i modsætning til Storebæltfærgerne næppe at carolinerne er et lige så udpræget stk dansk skibshistorie :-)

I mine øjne er storebæltfærgerne et meget vigtit punkt i vores lands historie og kultur, det var trods alt dem der forbandt landet og var så at sige en del af dets puls, tænk lidt over meget der blev egentlig blev planlagt ud fra hvornår færgerne sejlede.. Desværre vejer det ikke lige så tungt hos politikkerne, som at give tilskud til alle mulige og umulige kunstnere og museer..

Men læs i øvrigt Mogens Nørgaard Olesen bog: Over Storebælt i 1000 år. En rigtig spændende og beskrivende bog med masser af flotte billeder :-)

--
[image][image][image]


MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak