Med Erik's afstikker til Slangerup-/Hareskovbanen kom jeg i tanker om nogle af mine allerførste jernbanefotos optaget med eget kamera, nemlig det Agfa CLACK 6x9 jeg fik i efteråret 1958.
Egentlig cyklede jeg ind til Lygten for at fotografere henstillede O-maskiner - samt desuden grønmalede Qf-godsvogne, DSB havde overtaget fra KSB. Disse køretøjer var desværre væk!
Men ved nedkørslen fra Tagensvej til KSBs gamle remiseområde fandt jeg denne:
KSB Qa 176, Lygten september 1958 (nm).
Den havde stadig sin KSB-grønne godsvognsfarve, hvor litreringen utvetydigt kunne læses.
Vognen var én ud af 6, leveret af Scandia til banens åbning i 1906 som åbne, højsidede godsvogne med spidse gavle, K 1 - 6, i 1907 omnummereret til K 171-174 og 176-177.
Vognens data: Last: 12500 kg, tara: 6400 kg, bdfl.: 15 m², aksafst.: 3500 mm. l.o.p.: 7230 mm.
Der har åbenbart været et større behov for lukkede godsvogne, for i 1911 ombyggedes alle 6 til lukkede med litra Qa og de samme numre. Qa 176 blev udrangeret i 1952, uden at have fået DSB-nummer. Hvornår, den forsvandt fra Lygten, ved jeg ikke.
Qa 171, 173 og 174 kom i øvrigt 1948 til Nakskov Skibsværft, hvor JB-P senere gennem hegnet fotograferede disse:
Ex KSB Qa-vogne, Nakskov Skibsværft oktober 1963 (foto JB-P, arkiv nm).
Nå, jeg jollede så over til Nørrebrogade, hvor jeg lige inden for indkørslen til Nørrebro G. fandt denne:
KSB personvognkasse, Nørrebro G. september 1958 (nm).
Det er utvivlsomt en ex KSB personvogn, der har fået afsavet sine endeperroner, blevet malet lysegrå og omdannet til kontor. Jeg har en teori om, at det enten kan være Cæp 4596 (udr. 1955) eller 4597 (udr. 1954), men har (endnu) ikke fået det bekræftet.
DSB Cæp ex KSB (DRM - arkiv nm).
Hvornår, vognen forsvandt fra Nørrebro G., ved jeg ikke.
Bedste hilsener
Niels