Nu bliver tingene (og togene) vist blandet godt og grundigt sammen.
Timemodeltogene skal naturligvis ikke standse i Langeskov (eller andre steder undervejs) mellem København og Odense.
Timemodellen og en ny bro over Vejle fjord bygger vel på lyntog.
8/7-15 sagde trafikministeren at lyntog skal stoppe i Langeskov på Fyn, når den er færdigbygget.
Det betyder vel at timemodellen ryger, og meningen med broen forsvinder.
Idéen med at lade tog køre udenom store byer for at komme hurtigere frem, lyder mig lidt bizar. Men for at komme hurtigt frem til Frederikshavn, kan man da med fordel undlade at køre ind til Århus, og ved Limfjorden kan man bygge en ny bro, og derved springe Aalborg over. Det tager også alt for megen tid at stoppe og standse. Når nu vi er i gang, kan man lade toget starte i Sverige, køre over broen, springe København over, stoppe i Trekroner, Langeskov og Frederikshavn. Det vil formodentlig også give en væsentlig besparelse på rengøring af tog. Togførerens arbejdsmængde vil sikkert kunne reduceres så meget, at man på disse afgange ville kunne genindføre salgsvognen. Det vil da være en fjer i hatten til en trafikminister.
Undskyld min humor, men jeg føler nogle gange at politik er tragikomisk.
Langeskov ER allerede indtænkt, når timeplanen indføres.
Oplægget er 6 tog i timen mellem kbh og Odense. 3 lyn, der gør turen uden stop på 58 minutter og tre regionaltog, fordelt over Roskilde og Køge Nord, hvoraf et enkelt vil stoppe i Langeskov.
Umiddelbart synes jeg også virker lidt mærkeligt, at man planlægger en hel ny ekstra bane over Vestfyn, hvorefter man genåbner en station på Østfyn.
Men måske har man tanke på bilister. Langeskov er meget nemmere tilgængeligt end odense centrum med motorveje og formentlig parkering for bilister fra Svendborg, store dele af Østfyn og måske også mange fra Odense. Og rejsetiden Langeskov-kbh H bliver kun 1.10