Lokalbanen+regionsbanen=??? (Jernbanen i dag)
Og hvilke konsekvenser får det så? Et Moviaejet/kontrolleret sekskab for hele Øst-området, og hvad kommer det f.ex. til at betyde for HTJs fremtid?
Nogen bud på alt dette?
Hilsen Ole
Og hvilke konsekvenser får det så? Et Moviaejet/kontrolleret sekskab for hele Øst-området, og hvad kommer det f.ex. til at betyde for HTJs fremtid?
Nogen bud på alt dette?
Hilsen Ole
Og hvilke konsekvenser får det så? Et Moviaejet/kontrolleret selskab for hele Øst-området, og hvad kommer det f.ex. til at betyde for HTJs fremtid?
Nogen bud på alt dette?
Nu sparer man jo en hel del på den ikke-ferroviale del af gesjæften, så det bringer måske noget ro på for en tid.
Og så kan man jo opfordre fokene omkring HTJ at lave en "Irma" - der var aldrig så mange der handlede i Irma som da FDB truede med at lukke kæden. Så brug hovedet - brug toget Vestsjællændere!
--
Venligst
Michael Deichmann
Ja. Formodentlig ren politik.
Ole
Så der er nok tale "om en fis i en hornlygte"
Hilsen Ole
Men dramaet om HTJ er ingen "fis i en hornlygte", kære Gamle Ole.
Udsigten til, at Region Sjælland med udløbet af 2015 ville miste 11,9 mio. kr. i privatbanetilskud fra staten, når de direkte anlægstilskud overgår til bloktilskud, jf. dette skema:
fik regionsrådsformanden (V) og dermed et flertal i regionsrådet til at mene, at man så ikke havde råd til Tølløsebanen, hvorfor moderniseringen af de sidste 8 km ikke skulle iværksættes.
På et tidspunkt havde han fået regionens manko op på ca. 30 mio. kr. ved at medinddrage andre problemer inden for tilskudsområdet "regional udvikling" i regnestykket .....
Den daværende indenrigsminister Morten Østergaard (R) forlængede den hidtidige tilskudsmodel "indtil videre" og i hvert fald ud over 2016, og den daværende formand for Folketingets Trafikudvalg appellerede til regionen om at få moderniseret det sidste stykke af banen. Regionens betænkeligheder burde således kunne skrinlægges.
Regionstog A/S har hele tiden haft pengene i egen kasse, hvorfor finansieringen af sporrenoveringen faktisk allerede er på plads; men p.g.a. regionens holding måtte man stoppe et udbud af opgaven.
P.t. arbejder embedsmændene på den model for anlægstilskud til privatbanerne, der på længere sigt skal være gældende. Det ser ud til, at Region Sjælland trods ovennævnte vil afvente resultatet heraf. I mellemtiden mister Tølløsebanen rejsende p.g.a. den forringede køreplan, der er afstedkommet af det aldrende sporstykke.
Det er ren udsultning.
I min tid som privatbanemand har vi (og dermed også vore støttende amter og kommuner) faktisk haft en planlægningshorisont på kun ét finansår ad gangen - lige bortset fra 1993-1996, hvor trafikminister Helge Mortensen (S) skaffede os en 4-årig rammeaftale (parallelt til DSB). Og alligevel betalte amter og kommuner troligt deres drifts-, anlægs- og pensionstilskud uanset, at man ingen garantier havde fra statens side, før de konkrete finalslove - år for år - blev vedtaget.
Alt i alt finder jeg regionens holdning lidet forståelig. Men det er, som du skrev Ole, "ren politik".
M.v.h.
Niels
Nej Niels. HTJ er reel nok. Men enste forklaring på sammensmeltningen af de to selskaber jeg hidtil havde fået, var at det var en "politisk ting"
Hilsen Ole
Nej Niels. HTJ er reel nok. Men enste forklaring på sammensmeltningen af de to selskaber jeg hidtil havde fået, var at det var en "politisk ting"
Ok, det er måske din egen forklaring? Men man forventer/tilstræber ved fusionen en vis synergi, som bl.a. skulle resultere en mindre pris for de 2 regioners trafikkøb ved Lokaltog A/S. Og det er vel reelt nok?
Og herved lettes "privatbanebyrden" på Region Sjælland yderligere - til gunst for bevarelsen af Tølløsebanen.
M.v.h.
Niels
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
Læs mere