Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Signaler - Fredensborg (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/6 2015, 21:09 (3442 dage siden)

Som tidligere nævnt var jeg for nylig med et fødselsdagssærtog på tur i Nordsjælland og tilbragte det meste af turen på bagperronen. Med rygterne om fjernelse af alle ydre signaler på de danske jernbaner, benyttede jeg lejligheden til at fotografere en stribe af de truede signaler og her kommer det første sæt billeder.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Signaler - Fredensborg

af Niels Munch, 13/6 2015, 21:14 (3442 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nu er ETCS vist ikke lige på trapperne på Lokalbanens (eller andre privatbaners) strækninger.

M.v.h.
Niels

Signaler - Fredensborg

af re20000, 13/6 2015, 21:29 (3442 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som tidligere nævnt var jeg for nylig med et fødselsdagssærtog på tur i Nordsjælland og tilbragte det meste af turen på bagperronen. Med rygterne om fjernelse af alle ydre signaler på de danske jernbaner, benyttede jeg lejligheden til at fotografere en stribe af de truede signaler og her kommer det første sæt billeder.

[image]

Ja det er vel ved at være de tider...bare fyr løs!
Men hvad er det for et skilt under det fremskudte?
Og et spørgsmål til Niels: Lokalbanen kører på strækningen, men tilhører den ikke stadig banedk?

Nold

Signaler - Fredensborg

af Niels Munch, 13/6 2015, 21:58 (3442 dage siden) @ re20000

Og et spørgsmål til Niels: Lokalbanen kører på strækningen, men tilhører den ikke stadig banedk?


Nej, Lille Nords faste anlæg tilhører infrastruktur- og ejerselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL).

Med vedtagelse af Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne overdrog staten Lille Nords faste anlæg til Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) pr. 01.01.2001.

HUR stiftede herefter HL pr. 01.07.2001 med værdien af Lille Nord som apportindskud, og privatbanerne i Hovedstadsområdet fusionerede i maj 2002 ind i HL med HL som det fortsættende selskab. Samtidig blev togdriften (operatørvirksomheden) overdraget til det nystiftede Lokalbanen (LB).

Ved strukturreformen pr. 01.01.2007 overtog det nystiftede trafikselskab MOVIA (der var en fusion af HUR Trafik, STS og VT) HURs (og amternes) ejerandele i privatbanerne.

Og med virkning pr. 01.01.2009 fusionerede Lollandsbanen (LJ) og Vestsjællands Lokalbaner (VL) til Regionstog (RT), hvortil Østbanen samtidig blev udskilt fra HL. Endelig blev HL en del af Lokalbanens koncern på tilsvarende måde, som LJs og VLs infrastrukturselskaber blev en del af RTs koncern.

Og nu forestår fusionen mellem LB og RT under "arbejdstitlen" Lokaltog.

Bedste hilsener
Niels

Signaler - Fredensborg

af LasseG, 13/6 2015, 22:12 (3442 dage siden) @ Niels Munch

Og et spørgsmål til Niels: Lokalbanen kører på strækningen, men tilhører den ikke stadig banedk?

Nej, Lille Nords faste anlæg tilhører infrastruktur- og ejerselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL).

Med vedtagelse af Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne overdrog staten Lille Nords faste anlæg til Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) pr. 01.01.2001.

HUR stiftede herefter HL pr. 01.07.2001 med værdien af Lille Nord som apportindskud, og privatbanerne i Hovedstadsområdet fusionerede i maj 2002 ind i HL med HL som det fortsættende selskab. Samtidig blev togdriften (operatørvirksomheden) overdraget til det nystiftede Lokalbanen (LB).

Ved strukturreformen pr. 01.01.2007 overtog det nystiftede trafikselskab MOVIA (der var en fusion af HUR Trafik, STS og VT) HURs (og amternes) ejerandele i privatbanerne.

Det skal dog nævnes at strækningen fremgik af BaneDk's TIB indtil årsskiftet 2006/2007 hvor operatøren også skiftede fra DSB S-tog til Lokalbanen.

--
[image]

Signaler - Fredensborg

af Niels Munch, 13/6 2015, 22:58 (3442 dage siden) @ LasseG

Det skal dog nævnes at strækningen fremgik af BaneDk's TIB indtil årsskiftet 2006/2007 hvor operatøren også skiftede fra DSB S-tog til Lokalbanen.


Korrekt, og aftalen med Banedanmark om forvaltning af kapacitet og udførelse af trafiksikkerhedsledelse for strækningen Hillerød - Snekkersten blev bragt til ophør pr. 31.12.2006, hvor fjernstyringen af Lille Nord overgik til HLs fælles driftscentral.

Endelig overgik aftale med Banedanmark om eftersyn, vedligehold og fejlretning af infrastruktur på strækningen Hillerød - Snekkersten til Lokalbanen.

M.v.h.
Niels

Signaler - Fredensborg

af Niels Munch, 13/6 2015, 23:12 (3442 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det har vi "talt om" før.

M.v.h.
Niels

Signaler - Fredensborg

af Jens V, 14/6 2015, 00:03 (3442 dage siden) @ re20000

[image]


Ja det er vel ved at være de tider...bare fyr løs!
Men hvad er det for et skilt under det fremskudte?


Det ligner en afbleget version af det gule mærke, som strengt taget bør sidde under afstandsmærket og vise, at næste signal er et I- (eller VI-) signal.

Signaler - Fredensborg

af Jens V, 14/6 2015, 00:06 (3442 dage siden) @ Niels Munch

Det skal dog nævnes at strækningen fremgik af BaneDk's TIB indtil årsskiftet 2006/2007 hvor operatøren også skiftede fra DSB S-tog til Lokalbanen.

Korrekt, og aftalen med Banedanmark om forvaltning af kapacitet og udførelse af trafiksikkerhedsledelse for strækningen Hillerød - Snekkersten blev bragt til ophør pr. 31.12.2006, hvor fjernstyringen af Lille Nord overgik til HLs fælles driftscentral.

Endelig overgik aftale med Banedanmark om eftersyn, vedligehold og fejlretning af infrastruktur på strækningen Hillerød - Snekkersten til Lokalbanen.


Det er den krølle på historien, at da Banedanmark overtog privatbanernes overkørselsanlæg, beholdt Lokalbanen som den eneste bane sine egne overkørsler på den gamle Lille Nord.

Signaler - Fredensborg

af re20000, 14/6 2015, 02:03 (3442 dage siden) @ Jens V

Som sædvanlig masser af kompetente svar! Tak.

Nold

Signaler - Fredensborg

af Niels Munch, 14/6 2015, 07:30 (3442 dage siden) @ Jens V

Det er den krølle på historien, at da Banedanmark overtog privatbanernes overkørselsanlæg, beholdt Lokalbanen som den eneste bane sine egne overkørsler på den gamle Lille Nord.


Ja, Vejdirektoratet overdrog ejerskabet af overkørselsanlæggene på privatbanerne pr. 1. januar 2012 til Banedanmark. Vejdirektoratets rolle i f.t. privatbanernes overkørselsanlæg var historisk betinget og er nærmere beskrevet her: http://asp.vejtid.dk/Artikler/2014/09%5C7901.pdf .

Lille Nord var indtil overdragelsen til HUR pr. 01.01.2001 en statslig strækning, hvorfor overkørselsanlæggene her aldrig har været under Vejdirektoratets ejerskab. Lokalbanen har således fortsat ansvaret for de sikrede overkørsler på Lille Nord.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak