Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Thomsen.dk, 6/6 2015, 21:43 (3456 dage siden) @ andersj

Hej.
Ser da mere fornuftig ud end det vi har fået i Esbjerg.
Et langt spor,med masser af plads til aflæsning ,opstilling osv.
Så kan hovedsporet vel bruges til omløb af lok?
Poul

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af andersj, Aalborg, 6/6 2015, 21:59 (3456 dage siden) @ Thomsen.dk

Så kan hovedsporet vel bruges til omløb af lok?
Poul

Desværre er det et spor med sporstopper så omløb kræver at togstammen deles og der skal løbes om to gange.

--
Mvh Anders

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Andreas A., Rebild, 7/6 2015, 10:39 (3456 dage siden) @ andersj

Der skal også omløbes i Hjørring, og max toglængde for omløb i Hjørring er cirka 520 M. Det er lige kort nok, hvis det skal være et godstog med plads til minst 30 løstrailer. Længden på godstoget er afgørende for om der er økonomi i at betjene Hirtshals combiterminal.

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Claus C Klausen, 7/6 2015, 20:18 (3455 dage siden) @ Andreas A.

Det er da ikke noget problem, det er bare den samme længde som et brygtog.

15 vogne = 30 Trailere, når der bruges vogne a34,03 meter = 510,45 meter.
Dertil skal så lægges trækkraften (eks. Mz= 21 meter)

I øvrigt kommer det sidste sporskifte i forbindelse med ERTMS. Det er sparet indtil da.

Forsat god aften

Claus

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Svend, 7/6 2015, 20:36 (3455 dage siden) @ Claus C Klausen

I øvrigt kommer det sidste sporskifte i forbindelse med ERTMS. Det er sparet indtil da.

Vil Nordjyske Jernbaner ombygge strækningen Hjørring-Hirtshals til ERTMS?

--
Svend

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Gæst1, 8/6 2015, 13:27 (3455 dage siden) @ Claus C Klausen

Det er da ikke noget problem, det er bare den samme længde som et brygtog.

15 vogne = 30 Trailere, når der bruges vogne a34,03 meter = 510,45 meter.

Er der nogle, der har regnet på lønsomheden for 30 trailere /510 meter tog? Carlsbergs tog hænger sammen med logistikløsninger i hver ende af rejsen (egen adgang til terminaler, så der ikke skal bruges indregistrerede lastbiler til at flytte rundt på trailerne), og kan derfor ikke rigtig sammenlignes med noget andet.

Der er ikke mange 510 meter lange kombitog i Danmark. De fleste transittog er på 650 meter (hvis de skal længere end Malmø) og lidt længere (750?), hvis de kun skal til Malmø.

Men bortset fra det, så er spor 1 i Hjørring vel stadig omkring 700 meter langt, så skal der bare løbes om og køres igen, inden der kommer nogle persontog - eller hvis kommer rigtig godt gang i den, kan en "lokal" dieselmaskine trække mellem Hjørring og Hirtshals, mens en "anden" maskine kører Hjørirng - Taulov/Padborg/Hamburg. Dette giver mulighed for kørsel med 835 meter tog (som der ikke er plads til på den nye terminal), idet der "trækkes ud mod rangergrænsen" i Hjørring og skiftes lokomotiv (der mellemparkerer ved værkstedet). Med ERTMS kan der opsættes et "markerboard" som togvejsendepunkt så det kan foregå "for signal".

Så hvis man engang skal have "det sydlige sporskifte" til kombiterminalen i Hirtshals, bør man sikre sig, at terminalen kan håndtere 835 meter tog...

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Gæst 2, 8/6 2015, 13:49 (3455 dage siden) @ Gæst1

Med al den trafik fra Aalborg og nordpå (både mod Hjørring og Lufthavnen) skal der nok overvejes en udbygning af infrastrukturen, gerne dobbeltspor hele vejen (også over broen over Limfjorden).

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Gæst35, 8/6 2015, 13:53 (3455 dage siden) @ Gæst 2

Med al den trafik fra Aalborg og nordpå (både mod Hjørring og Lufthavnen) skal der nok overvejes en udbygning af infrastrukturen, gerne dobbeltspor hele vejen (også over broen over Limfjorden).

Det bliver nok først i det næste århundrede.

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Gæst 2, 8/6 2015, 14:04 (3455 dage siden) @ Gæst35

Det bliver nok først i det næste århundrede.

Indtil da må godstogene så køre om natten, når der er plads på de nordjyske skinner :-D

Avatar

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/6 2015, 16:29 (3455 dage siden) @ Gæst1

Der er ikke mange 510 meter lange kombitog i Danmark. De fleste transittog er på 650 meter (hvis de skal længere end Malmø) og lidt længere (750?), hvis de kun skal til Malmø.


Maksimal toglængde for strækningen Vigerslev-Peberholm er jf. TIB-G 730 meter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af 8x, 6/6 2015, 21:47 (3456 dage siden) @ andersj

Hvad med os, som IKKE er på Facebook? Må vi så ikke få disse billeder at se?

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af andersj, Aalborg, 6/6 2015, 21:54 (3456 dage siden) @ 8x

Det skulle gerne være muligt at se dem selvom man ikke er logget på Facebook. Ellers må du rette henvendelse til Hirtshals Havn der har valgt kun at offentligøre billederne på Facebook.

--
Mvh Anders

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af LasseG, 6/6 2015, 21:56 (3456 dage siden) @ 8x

Hvad med os, som IKKE er på Facebook? Må vi så ikke få disse billeder at se?

Du behøver ikke være logget på for at se dem...

--
[image]

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af LasseG, 6/6 2015, 21:58 (3456 dage siden) @ andersj

På dette link kan ses en lang række billeder fra bygningen af den nye Kombiterminal i Hirtshals. Den er snart klar til at modtage det første tog - hvis der altså er nogle der vil køre toget.

https://www.facebook.com/hirtshalshavn/photos/a.836211659791567.1073741848.574411149304...

Man bemærker den fine nye vej til Fjord line's kajplads på luftbilledet - godt at Hirtshals nu endelig ikke skulle forfordele lastbiltrafikken :-D

--
[image]

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal

af Svend, 7/6 2015, 10:46 (3456 dage siden) @ andersj

Har man fået lagt sig fast på hvilke tider af døgnet, der må arbejdes på den nye kombiterminal?

--
Svend

Avatar

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2015, 02:15 (3454 dage siden) @ andersj
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 9/6 2015, 02:51

I følge Nordjyske Stiftstidende 9. juni 2015 er Hjørring Kommune i slutforhandlinger med DB Schenker om at drive terminalen. DB Schenker var en af to bydere. Der regnes med driftsstart 1. august 2015.

Edit:

I en anden artikel i samme avis samme dag fremgår, at man venter til september, idet det ville være uhensigtsmæssigt at starte op i en måned og så lukke ned igen pga sporarbejdet i Sønderjylland.

Toglængde er 612 meter svarende til 38 løstrailere. Der skal køres mellem Hirtshals og Tyskland. Der regnes med 3 til 5 godstog pr uge.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal - edit

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 10/6 2015, 13:04 (3453 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej,

det er korrekt at DB Schenker skal drive terminalen. På transportmessen i Muenchen i maj blev dette også bekendtgjordt ved en reception af Hirtshals havn og DB.

Ullrich

Billeder fra Hirtshals Kombiterminal - d. 12. juni.

af Poul Andersen, 15/6 2015, 08:00 (3448 dage siden) @ Ullrich Lück

Lagde vejen via Hirtshals under et besøg "på toppen af Danmark".

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh.
Poul.

Hirtshals Kombiterminal... noget nyt?

af Gæst, 2/9 2015, 14:04 (3369 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge Nordjyske Stiftstidende 9. juni 2015 er Hjørring Kommune i slutforhandlinger med DB Schenker om at drive terminalen. DB Schenker var en af to bydere. Der regnes med driftsstart 1. august 2015.

Edit:

I en anden artikel i samme avis samme dag fremgår, at man venter til september, idet det ville være uhensigtsmæssigt at starte op i en måned og så lukke ned igen pga sporarbejdet i Sønderjylland.

Toglængde er 612 meter svarende til 38 løstrailere. Der skal køres mellem Hirtshals og Tyskland. Der regnes med 3 til 5 godstog pr uge.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Er der noget nyt om hvornår man regner med at køre godstog til og fra Hirtshals?

Hirtshals Kombiterminal... noget nyt?

af andersj, Aalborg, 2/9 2015, 15:40 (3369 dage siden) @ Gæst

I følge Nordjyske Stiftstidende 9. juni 2015 er Hjørring Kommune i slutforhandlinger med DB Schenker om at drive terminalen. DB Schenker var en af to bydere. Der regnes med driftsstart 1. august 2015.

Edit:

I en anden artikel i samme avis samme dag fremgår, at man venter til september, idet det ville være uhensigtsmæssigt at starte op i en måned og så lukke ned igen pga sporarbejdet i Sønderjylland.

Toglængde er 612 meter svarende til 38 løstrailere. Der skal køres mellem Hirtshals og Tyskland. Der regnes med 3 til 5 godstog pr uge.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Er der noget nyt om hvornår man regner med at køre godstog til og fra Hirtshals?

Hirtshals Havn skriver 31/8på Facebook at man stadig forhandler med operatøren og at man afventer færdiggørelsen af sporarbejdet i Sønderjylland.
Nogle mærkelige informationer eftersom det allerede i forsommeren blev offentliggjort at DB Schenker havde "vundet" terminalen og at sporarbejder i Sønderjylland har været færdigt i et par uger nu.

--
Mvh Anders

Hirtshals Kombiterminal... noget nyt?

af Gæst, 2/9 2015, 18:50 (3368 dage siden) @ andersj

I følge Nordjyske Stiftstidende 9. juni 2015 er Hjørring Kommune i slutforhandlinger med DB Schenker om at drive terminalen. DB Schenker var en af to bydere. Der regnes med driftsstart 1. august 2015.

Edit:

I en anden artikel i samme avis samme dag fremgår, at man venter til september, idet det ville være uhensigtsmæssigt at starte op i en måned og så lukke ned igen pga sporarbejdet i Sønderjylland.

Toglængde er 612 meter svarende til 38 løstrailere. Der skal køres mellem Hirtshals og Tyskland. Der regnes med 3 til 5 godstog pr uge.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Er der noget nyt om hvornår man regner med at køre godstog til og fra Hirtshals?


Hirtshals Havn skriver 31/8på Facebook at man stadig forhandler med operatøren og at man afventer færdiggørelsen af sporarbejdet i Sønderjylland.
Nogle mærkelige informationer eftersom det allerede i forsommeren blev offentliggjort at DB Schenker havde "vundet" terminalen og at sporarbejder i Sønderjylland har været færdigt i et par uger nu.


Så der er åbenbart hverken fundet en terminaloperatør eller en jernbaneoperatør endnu.
Vi må se hvad der sker.

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak