Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rejsekort og takstkompetence (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2015, 19:52 (3490 dage siden)

Det er åbenbart gået op for politikerne, at problemet ikke (kun) er Rejsekortet, men det faktum at der findes et hav af takstfastsættende myndigheder her i landet:

http://ing.dk/artikel/efter-rejsekort-fadaesen-minister-tager-magten-fra-lokale-bus-og-...

Til illustration af antallet af takstfastsættende myndigheder kan nævnes, at f.eks. ikke alle amter havde trafikselskaber. Jeg forhandlede på DSBs vegne takstsamarbejdet i midten af 1990erne med Nordjyllands Amt/Nordjyllands Trafikselskab og Aarhus Amt.

Nordjylland "forløb let". "Problemet" var, at der i Aarhus Amt ikke var etableret et trafikselskab. Det betød, at vi (DSB) i det geografiske område "Aarhus Amt" skulle forhandle takstsamarbejde med Aarhus Amt (regionale busrejser), Aarhus Sporveje, Odderbanen, Silkeborg Lokaltrafik, bybusserne i Randers og bybusserne i Skanderborg. Det gav nogle helt fantastiske udfordringer - ikke kun kontraktsforhandlingsmæssigt men også indtægtsfordelingsmæssigt for ikke at nævne det bøvl vi skulle igennem for at programmere de Scheidt & Bachmann biletautomater, som vi opstillede i de kommuner, der har bybusser (Aarhus, Silkeborg Randers og Skanderborg).

Jeg har ikke indblik i forholdene i dag. Men det er min opfattelse, at der regionalt ikke kun er fem regionale trafikselskaber, der skal forhandles med. Det er vist mere kompliceret end som så.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Rejsekort og takstkompetence

af Morten Flindt Larsen, 23/5 2015, 03:58 (3481 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der var godt nok på tide, at ministeren m.fl. politikere (for en dels vedkommende) er nået til den erkendelse. Det har de menige medarbejdere, der har arbejdet med sagerne været klar over lige siden etableringen af Bus&Tog-samarbejet i slutningen af 1990'erne, samtidig med at diverse udenforstående besserwissere i medierne har dyrket bullshit-bigo i den helt store stil. Det samme forhold er fsv. tilfældet med Øresundstakstsystemet, hvor der fra politisk side i nogen tid blev holdt masser af skåltaler om integration, samtidig med at man på svensk henholdsvis dansk side kørte sine egne løb med hensyn til billetteringsteknologi og takstsystemer(og for den sags skyld skatteregler). Beskæmmende, at der skulle gå 20 år og spildes millioner af kroner på politikernes inkompetence og pissen lokale territorier af, før der nu (forhåbentlig) kommer en fast hånd ved roret, som kan skære igennem, hvor det er nødvendigt.

Tak for orienteringen, Thomas!

M;-)rten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak