Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ODIN - og andre i Roskilde d.d. (10 fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 25/4 2015, 17:10 (3486 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 25/4 2015, 17:44

God aften i Forum,

Som det f.eks. også var tilfældet den 28.05.2011 havde Roskilde Museum i dag mellem 13:00 og 15:00 i samarbejde med Danmarks Jernbanemuseum foranstaltet rundvisning i Roskilde Remise:

[image]
Roskilde Remise med F 500 udendørs 25.04.2015 (alle fotos: nm).

Her beså interesserede borgere de igangværende projekter, som p.t. består af ODIN-rekonstruktionen samt renovering af PR 908:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
ODIN med løsøre og tender.

Den kyndige DJM-medarbejder mente, at der nok var endnu 2 års arbejde, inden en færdig ODIN kunne præsenteres i køreklar stand.

Som nævnt arbejdes der også med PR 908:

[image]

[image]
PR 908 forfra hhv. bagfra.

..... hvorimod arbejdet med H 783 var sat i bero - primært af økonomiske årsager:

[image]
H 783 hjul, der trænger til nye bandager, samt undervogn.

Hensat i remisen var C 708, R 963 og P 917. Desuden tjente kedlen til F 441 som "baggrundsarbejde".

Til stede var endelig S 736, som principielt er dtiftsklart:

[image]
S 736 i Roskilde Remise 25.04.2015 (alle fotos: nm).

THE END

Niels

ODIN - og andre i Roskilde d.d. (10 fotos)

af Karl N, 26/4 2015, 10:44 (3486 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Interessante billeder, men man kan vel godt forstå det med økonomien med renovering af damplokomotiver. Men man kan vel også spørge sig selv om det er nødvendig med alle de store køreklare damplokomotiver.

ODIN - og andre i Roskilde d.d. (+ 1 foto)

af Niels Munch, 26/4 2015, 11:13 (3486 dage siden) @ Karl N
redigeret af Niels Munch, 26/4 2015, 11:31

Fra den info, rundviseren i går gav de besøgende, kan nævnes:

Foreløbig er kun S-maskinen køreklar og mest egnet til kortere stræk. Derfor satser man på at få PR-maskinen, der er egnet til de længere stræk, køreklar.

Der er ikke aktuelle planer om at få de øvrige hensatte togmaskiner gjort køreklare; men man nærer en drøm også at få en E-maskine "på skinner".

Lokomotiver, der skal på de "lange skinner", skal kunne rubbe sig, og desuden snart forsynes med en ERTMS-løsning.

Så vidt rundvisningen i remisen.

[image]
DSB "klædeskab" 47, Roskilde Remise 25.04.2015 (nm).

Selv om klædeskabet havde en halvfætter, der under krigen kørte som togmaskine, aspirerer nr. 47 næppe til ERTMS.

Godsvognen medføres i øvrigt i damptogene, idet den foruden reservedele etc. også indeholder 2 vandtanke med tilsammen 15 m3 vand.


M.v.h.
Niels

ODIN - og andre i Roskilde d.d. (+ 1 foto)

af Thomas, 26/4 2015, 11:36 (3486 dage siden) @ Niels Munch

Var det nødvendigt at bygge Odin ? Sjovt, men nødvendigt ?
Økonomien var måske bedre brugt til andre enheder.
_______
Thomas.

ODIN - og andre i Roskilde d.d. (+ 1 foto)

af Niels Munch, 26/4 2015, 14:12 (3486 dage siden) @ Thomas

Var det nødvendigt at bygge Odin ? Sjovt, men nødvendigt ?
Økonomien var måske bedre brugt til andre enheder.

Det kan man jo diskutere. Svenskerne har jo "Förstlingen", og tyskerne "der ADLER":

[image]
Der ADLER, InnoTrans 2008 i Berlin (nm).


M.v.h.
Niels

ODIN - og andre i Roskilde d.d. (+ 1 foto)

af Morten Flindt Larsen, 26/4 2015, 14:37 (3486 dage siden) @ Thomas

"Var det nødvendigt at bygge Odin ? Sjovt, men nødvendigt ?
Økonomien var måske bedre brugt til andre enheder."

Du har ret, Thomas. Det er ret beset heller ikke nødvendigt at bruge økonomien på at gøre andre lokomotiver køreklare; sjovt, javist, men ikke nødvendigt. Økonomien var måske bedre brugt på at sikre andre enheder - herunder en del vognmateriel - som stationære udstillingsgenstande, i stedet for at lade det gå til. Men det er som alt andet i den verden jo et spørgsmål om prioriteringer og ikke om nødvendighed.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

ODIN - og andre i Roskilde d.d. (+ 1 foto)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/4 2015, 13:10 (3486 dage siden) @ Niels Munch

man nærer en drøm også at få en E-maskine "på skinner"

Selv om intet er planlagt eller besluttet, er vi mange, der bifalder den drøm.

Tak for orienteringen, Niels.

Bedste hilsner

Thomas

E-maskine på skinner?

af Togtosse, København, 26/4 2015, 15:03 (3486 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

man nærer en drøm også at få en E-maskine "på skinner"


Selv om intet er planlagt eller besluttet, er vi mange, der bifalder den drøm.

Tak for orienteringen, Niels.

Bedste hilsner

Thomas

Ja, det ville være helt fantastisk.
I givet fald - hvilken E-maskine vil det så blive? E991?

Morten

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak